کد خبر: ۱۲۳۳۸۲
۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۲/۱۱

بررسی عملکرد ۱۲ ماهه

بررسی عملکرد ۱۲ ماهه "همراه" در مقایسه با دوره قبل

عملکرد مالی سال گذشته شرکت ارتباطات سیار ایران بررسی و با درآمدهای سال ۹۶ مقایسه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران طی دوره مالی سال 97 و مقایسه درآمدها و بهای تمام شده آن با فعالیت سال قبل، بررسی شد.

این شرکت در مدت مذکور به ازای هر سهم 3565 ریال سود محقق کرده که نسبت به گزارش 12 ماهه حسابرسی نشده تغییری نداشته اما در مقایسه با سال مالی 96 که به ازای هر سهم 328 تومان سود داشته،رشد 8.6 درصدی را نشان می دهد."همراه" در عملکرد واقعی سال 97 مبلغ 3.4 هزار میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.

از مهمترین دلایل افزایش سود این شرکت بورسی می توان به افزایش 21 درصدی مبلغ درآمدهای عملیاتی در مقابل رشد 28 درصدی بهای تمام شده و در نتیجه افزایش 8 درصدی سود ناخالص شرکت برای سال مالی 97 نسبت به سال قبل، رشد 55 درصدی سایر درآمدهای عملیاتی نسبت به سال 96، رشد 17 درصدی درآمدهای سرمایه گذاری نسبت به سال 96 و تحقق 72 میلیارد تومانی سایر درآمدهای غیرعملیاتی در سال مالی 97 اشاره کرد.

درآمدهای عملیاتی

مجموع درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی 97 با افزایش 21 درصدی نسبت به سال مالی 96 به 14 هزار میلیارد تومان رسیده که از کارکرد مشترکین خطوط دائمی و اعتباری، استفاده از امکانات شبکه، فروش خطوط جدید تلفن همراه، خالص خدمات ارزش افزوده، درآمد دفاتر خدماتی و سایر درامدها حاصل شده است.

عمده درآمد شرکت طی سال 97 معادل 12.2 هزار میلیارد تومان از ارائه خدمات به مشترکین دائمی و اعتباری حاصل می شود اما درآمد ارائه خدمات صوتی به مشترکین با افزایش اندکی نسبت به سال 96 همراه بوده، درآمد حاصل از ارائه خدمات داده با رشد پر شتاب تری مواجه شده است.

تغییرات درآمد کارکرد مشترکین خطوط اعتباری نشان می دهد میزان مکالمات در سال 96 مبلغ 2.9 هزار میلیارد تومان بوده و در سال گذشته به 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.همچنین میزان درآمد خدمات داده مشترکین این خطوط از 2.2 به 2.6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

مقایسه درآمد کارکرد مشترکین خطوط دائمی طی سال 96 با سال گذشته نیز در مکالمات از 2.6 به 2.8 هزار میلیارد تومان و در خدمات داده از 1.9 به 2.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بهای تمام شده

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی 97 با افزایش 28 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 9.9 هزار میلیارد تومان رسیده که از هزینه های تسهیم درآمد، استفاده از امکانات شبکه، استفاده از فرکانس رادیویی، اجاره لینک، هزینه برق، اجاره محل و استهلاک فنی حاصل شده است. این در حالی است که بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی طی دوره مالی سال 96 مبلغ 7.7 هزار میلیارد تومان بوده است.

حاشیه سود ناخالص

در سال مالی97 حاشیه سود ناخالص "همراه" به 30 درصد رسیده در حالی که این نسبت، سال 96 حدود 33 درصد بوده است.

سایر درآمدهای عملیاتی

همراه اول در سال مالی 96 از این محل تنها 220 میلیارد تومان درآمد داشته که در سال 97 این مبلغ به 420 میلیارد تومان افزایش یافته است.این شرکت در سال 96 درآمدی حاصل از سود تسعیر ارز شناسایی نکرده اما 40 میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی به این بخش اختصاص دارد.همچنین بیشترین بخش درآمدها از لینک پهنای باند به مبلغ 320 میلیارد تومان کسب شده است.

درآمدهای غیرعملیاتی

در سال مالی 96 "همراه" از این محل 590 میلیارد تومان درآمد داشته اما در سال 97 این مبلغ به 700 میلیارد تومان(معادل 18.6 درصد) افزایش یافته است که به تفکیک، 480 میلیارد تومان از سود سپرده گذاری، 210 میلیارد تومان از سود سرمایه گذاری و 70 میلیارد تومان مابقی از سایر درآمدها کسب شده است.

بر این اساس، نگاهی به درآمدهای شرکت حکایت از آن دارد که خدمات صوتی در مرحله بلوغ قرار داشته و برای افزایش درآمدها باید به افزایش ظرفیت در حوزه خدمات مبتنی بر داده اقدام کند.در همین راستا همراه اول در حال سرمایه گذاری در فعالیت های مربوط به حوزه اینترنت اشیا و کنتورهای هوشمند است که با راه اندازی این طرح ها می توان به تداوم سودآوری آن خوش بین بود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ