کد خبر: ۱۲۵۹۳۹
۱۱:۶ - ۱۳۹۸/۲/۲۴

تشکیل کمیسیون ویژه برای مقابله با رسوایی پولشویی اروپا

تشکیل کمیسیون ویژه برای مقابله با رسوایی پولشویی اروپا

پس از رسوایی‌های کشورهای اسکاندیناوی و حوزه بالتیک، بانک‌های بزرگ شمال اروپا یک مرکز ویژه مبارزه با پول‌شویی تشکیل خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، پس از آنکه رسوایی‌های بزرگ در استونی، دانمارک و سوئد باعث تضعیف چشمگیر اعتماد بانک‌داران و سرمایه گذاران بین‌المللی به نظام بانکی کشورهای اسکاندیناوی و حوزه بالتیک شد، شش بانک بزرگ این منطقه با یکدیگر بر سر ایجاد یک مرکز نظارت بر تراکنش‌های مشتریان به منظور مقابله با پول‌شویی توافق کردند.

طی ماه‌های گذشته، دانسکه بانک و سوئد بانک میلیاردها دلار از ارزش بازار را به دلیل پرونده رسوایی مالی و پول‌شویی از دست داده‌اند. این دو بانک در کنار بانک‌های  هندلز بانکن، نوردیا، سب و دی‌ان‌بی توافق کرده‌اند مرکز نظارت بر رفتار مشتریان را به صورت مشترک ایجاد کنند تا ریسک پول‌شویی به حداقل برسد.

پیش تر در پرونده پول شویی دانسکه بانک که به استعفای رئیس بانک منجر شد این بانک دانمارکی اقرار کرد در تحقیقات مستقل به این نتیجه رسیده که در کنترل‌های ضد پول شویی این بانک نواقص زیادی وجود دارد. طبق این تحقیقات حدود نیمی از ۱۵ هزار مشتری استونیایی مظنون به ارتکاب جرایم مرتبط با این عمل هستند.

در پرونده دیگر که به پول‌شویی در سوئد بانک مربوط می‌شد، رئیس آن بانک نیز به دلیل ناتوانی در کنترل و پیشگیری از وقوع نخستین پرونده پول‌شویی گسترده بانکی در سوئد از سمت استعفا کرد.

فردریک میلده مدیر این پروژه مشترک گفت: جلوگیری از وقوع جرایم مالی یک اولویت و یک عامل انگیزشی قوی در پشت پرده این تصمیم گیری است. این بانک‌ها پیش تر با یکدیگر همکاری نداشتند اما طبیعت بین‌المللی پول‌شویی و مشکلات جلوگیری از وقوع جرایم مالی به صورت انفرادی باعث شد تا این بانک‌ها برای ایجاد یک نیروی مشترک متقاعد شوند.

انتظار می‌رود چهارچوب و استانداردهای این نهاد جدید تا سال ۲۰۲۰ نهایی و اجرایی شوند. این نهاد جدید هم چنین ممکن است به بانک‌ها مجوز تبادل اطلاعات بانکی مشتریان را بدهد تا هزینه‌های اجرایی و نیز ریسک استفاده از هویت جعلی توسط مشتریان را کاهش دهد.

منطقه اسکاندیناوی شامل کشورهای فنلاند، دانمارک، سوئد، نروژ و ایسلند و منطقه بالتیک شامل کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ