کد خبر: ۱۲۹۵۹۲
۱۳:۲ - ۱۳۹۸/۴/۱۰

جزییاتی از وام رهن مسکن با اقساط و سود کمتر از اجاره‌بها
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد:

جزییاتی از وام رهن مسکن با اقساط و سود کمتر از اجاره‌بها

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه راه اندازی صندوق رهن و اجاره یک پیشنهاد است، گفت: وام به حساب موجر واریز می شود و مستاجر هزینه سود وام را پرداخت می کند که قطعا کمتر از هزینه اجاره خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد دهقان دهنوی در خصوص پیشنهاد وزارت اقتصاد مبنی بر تأسیس صندوق رهن و اجاره جهت کمک به مستأجران به مهر گفت: راه اندازی این صندوق ، پیشنهادی برای تسهیل کار مستاجرین است و قرار نیست به صورت لایحه تنظیم شود.

وی افزود: در حال حاضر که قیمت‌های مسکن و هزینه‌های اجاره افزایش یافته و به تبع آن شرایط برای مستاجرین سخت شده، تأسیس صندوق رهن و اجاره می‌تواند تسهیل کننده امور باشد. البته این موضوع صرفاً در قالب پیشنهاد بوده و قرار نیست راه حل قطعی باشد و از فردای تأسیس صندوق همه صاحب خانه شوند.

این مقام مسئول در رابطه با سازوکار فعالیت صندوق رهن و اجاره، گفت: هدف این است کسانی که توانمندی لازم برای پرداخت اجاره را ندارند وام بگیرند و آن وام را به عنوان ودیعه مسکن استفاده کنند البته به این وام سود تعلق می‌گیرد و به این افراد یک هزینه سود تحمیل می‌شود ولی محاسبات نشان می‌دهد این هزینه سود کمتر از هزینه اجاره‌ای است که افراد پرداخت می‌کنند.

دهنوی افزود: به جای اینکه فرد به عنوان مثال 1.5 میلیون تومان اجاره بدهد، یک میلیون تومان سود می‌دهد و می‌تواند تا حدودی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. پیش بینی شده برای کنترل ریسک‌های بانک، وام در اختیار موجر قرار گیرد. در این میان اولویت با بانک مسکن خواهد بود.

وی در رابطه با اینکه راه اندازی این صندوق راه‌های زیادی برای رانت ایجاد می‌کند و احتمال سوءاستفاده از کد رهگیری معاملات وجود دارد، ادامه داد: باید ساز و کاری باشد که احتمال سوءاستفاده را کاهش دهد. اینکه 100 درصد می‌توان جلوی سوءاستفاده را گرفت درست نیست اما می‌توان کارهایی کرد که سوءاستفاده‌ها کاهش پیدا کند. به عنوان مثال می‌توان این وام را به کسانی داد که سال دوم قرارداد آنها است.

دهنوی ارائه توضیحات بیشتر در مورد سازوکار صندوق رهن و اجاره را به نهایی شدن این پیشنهاد در دولت موکول کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ