کد خبر: ۱۳۱۴۲۹
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۴/۳۱

تحلیل بلومبرگ از ادعای ترامپ درباره اثر تحریم ها بر کاهش ارزش ریال ایران

تحلیل بلومبرگ از ادعای ترامپ درباره اثر تحریم ها بر کاهش ارزش ریال ایران

شبکه مشهور آمریکایی در واکنش به ادعای ترامپ مبتنی بر اثر بخش بودن تحریم‌های اعمال شده و از دست رفتن ارزش پول ملی ایران اعلام کرد: ارزش ریال ایران در حال تقویت است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ در گزارشی به بررسی ادعای ترامپ مبنی بر اثربخش بودن تحریم‌های آمریکا و از دست رفتن ارزش پول ملی ایران پرداخت و اعلام کرد: اگر پولی در دنیا باشد که انتظار نداشته باشید در حال تقویت ارزش است، آن ریال ایران است. اما این اتفاق در حال رخ دادن است.

واقعیت این است که ریال در حال تقویت ارزش است و در یک هفته گذشته حدود هشت درصد نسبت به دلار قوی‌تر شده و افزایش ارزش ریال از اوایل ماه می (اردیبهشت) تاکنون به ۳۰ درصد رسیده است.

دولت دونالد ترامپ مدت‌ها است درحال تشدید تحریم‌های علیه ایران است. ترامپ که معمولا درباره موفقیت این فشارها صحبت می‌کند ماه گذشته و درپی افزایش تنش ایران و آمریکا در خلیح فارس، تحریم‌ها را شدیدتر هم کرده است.

ترامپ در ماه ژانویه در نشست کابینه دولت آمریکا مدعی شد ارزش پول ملی ایران به لطف ما تحت محاصره و فشار است. استیو هانکه استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور در این رابطه می‌گوید: انعطاف‌پذیری و بازگشت ارزش ریال نشان می‌دهد ایران که بخشی از واردات را برای حفظ ارز محدود کرده توانسته وضعیت را به ثبات برساند.

البته تغییراتی در سیستم ارزی ایران نیز رخ داده است. بانک مرکزی ایران قیمت ارز رسمی را در سطح ۴۲۰۰ تومان حفظ کرده ولی اخیرا تلاش کرده صادرکنندگان بیشتری را به استفاده از سامانه مبادلات تجاری نیما وارد کند که از سال گذشته راه‌اندازی شده است. نرخ ارز در سامانه نیما در ماه‌های اخیر به گونه‌ای شده تا شرکت‌های بیشتری را برای فروش ارز حاصل از صادرات در این سامانه تشویق کند.

این اقدام فشار روی ریال را در بازار آزاد که بیشتر توسط کسب‌ و کارهای خُرد و افراد عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد کاهش داده است. قیمت دلار در بازار آزاد اکنون حدود ۱۲ هزار تومان است و به قیمت در بازار نیما که حدود ۱۱۵۰۰ تومان است نزدیک شده است.ریال با وجود اینکه در این مدت تقویت شده، هنوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش ارزش داشته و شرایط درحال حاضر برای پایین نگه داشتن نرخ ارز سخت‌تر از گذشته است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ