آخرین رویدادهای مهم کارت سوخت با اعلام تخلف دریافت وجه بابت استفاده از کارت جایگاه داران و تاکید وزیر نفت بر نبود تصمیمی برای سهمیهبندی و دونرخی شدن بنزین همراه شده است.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، اوایل خرداد خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی منتشر شد و آنطور که شرکت ملی پخش اعلام کرد قرار بر این بود که ابتدا این طرح در بیستم مرداد ماه ابتدا در چهار کلانشهر و سپس در کل کشور اجرایی شود اما تاریخ اجرا بدون هیچ توضیحی از سوی شرکت ملی پخش به ۲۲ مرداد ماه تغییر یافت و از این تاریخ، طرح به طور رسمی آغاز بهکار کرد. با این وجود تا اول شهریورماه، شاهد تغییرات چندانی در این حوزه نبودیم چراکه کارت سوخت جایگاهداران در اختیار تمام متقاضیان قرار داشت و هر فردی تا هر میزانی که تقاضا داشت میتوانست سوختگیری کند.
اما از اول شهریور به بعد تمام میزان سوختگیری با کارت آزاد جایگاهها در کل کشور در هر بار سوختگیری از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافت و این در شرایطی است که هنوز تعداد زیادی از افراد نتوانستند کارت سوخت را دریافت کنند.
بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: حدود ۲۰ سال پیش و با فناوری آن زمان برای استفاده از کارت هوشمند سوخت فکر شد و تاکنون در مجموع بیش از ۴۰ میلیون کارت هوشمند سوخت صادر شده است. حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون خودرو در ایران وجود دارد و برای همه خودروهای دارای شماره، کارت سوخت صادر شده است.
وی با اشاره به مفقود شدن کارت هوشمند سوخت برخی صاحبان خودروها، ادامه داد: برای حل این مشکل اعلام کردیم افرادی که کارت سوخت را گم کردند، ثبتنام کنند که حدود ٣ تا ٣.٥ میلیون نفر ثبتنام کردند. بیش از ۲ میلیون کارت هوشمند سوخت صادر و ارسال شده که از این میان حدود یک میلیون کارت هوشمند سوخت برگشت خورده است.
زنگنه با بیان اینکه کارت هوشمند سوخت زمانی مفید است که سهمیهبندی مطرح باشد، گفت: برخی هم معتقدند کارت هوشمند سوخت برای کسب اطلاعات میتواند مفید باشد اما به نظر میرسد اگر هدف تنها کسب اطلاعات باشد به زحمت آن نمیارزد.
وی ادامه داد: اگر قرار به سهمیهبندی باشد بهتر است از سیستم بانکی استفاده شود. هم اکنون ٩٩.٩ درصد کارتهای هوشمند سوخت کلانشهرها صادر شده است و از آنجا که به دلیل استفاده از کارتهای هوشمند سوخت جایگاهداران استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی با استقبال روبهرو نشد، محدودیتی در این زمینه لحاظ شده که این محدودیت در کلانشهرها احتمالاً بیشتر هم خواهد شد. تا وقتی سهمیهبندی انجام نشود، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمیگیرند.
اما در همین رابطه عطاپور نایب رییس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاهداران سوخت گفت: تغییر و تحولات ایجاد شده در کارت سوخت نه تنها مردم را به استفاده از آن تشویق نکرده بلکه چالشهایی را نیز در مباحث دیگر به همراه داشته است. همچنین علیرغم اجرای این طرح، متقاضیان سوخت همچنان از کارت سوخت جایگاهداران استفاده میکنند واز زمان اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت، تنها پنج درصد متقاضیان از کارت سوخت شخصی برای سوختگیری استفاده میکنند. چون هنوز زیرساختهای اجرای این طرح عملیاتی نشده است.
وی ضمن انتقاد از محدود کردن لیتراژ کارت سوخت جایگاهداران افزود: این مساله موجب شده تا مالکان وسائل نقلیه برای دریافت سوخت بیشتر اقداماتی را انجام دهند که یکی از آنها عبور و مرور اضافی در خیابان برای سوختگیری مجدد از جایگاههای سوخت است. این طرح علاوه بر هزینه مضاعفی که برای جایگاهها به دنبال دارد از نظر مسائل محیط زیستی نیز مشکلاتی را همراه داشته و به همین دلیل به نظر میرسد که باید این طرح مورد ارزیابی دقیقتر قرار گیرد.
در هر حال برخی کارشناسان بر این عقیده هستند برای الزام مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی باید محدودیتهایی در استفاده از کارت سوخت جایگاهها از قبیل کاهش تدریجی لیتراژ سوختگیری یا پرداخت هزینه اضافی بابت حقالزحمه استفاده از کارت سوخت جایگاهها ایجاد شود. به زعم آنان در غیر این صورت استفاده از کارت سوخت شخصی برای مردم الزامآور نخواهد بود.
براساس این گزارش،طبق روال معمول کارتهای آزاد جایگاهها فعال و در دسترس مراجعین جهت سوختگیری است. به همین لحاظ دریافت هرگونه مبلغ یا وجهی بابت استفاده از کارت آزاد جایگاه توسط اپراتورها و متصدیان تلمبه در جایگاههای عرضه سوخت ممنوع بوده است.
بر این اساس به هموطنان تأکید شده در صورت مشاهده مواردی از قبیل عدم در دسترس بودن کارت آزاد و یا دریافت وجه اضافه بر مبلغ بنزین با سامانه پاسخگوئی ۰۹۶۲۷ شرکت ملی پخش تماس حاصل کرده و موضوع را منعکس کنند تا همکاران این شرکت به سرعت به موضوع رسیدگی کنند و نتیجه هم اطلاع رسانی خواهد شد.
انتهای پیام