کد خبر: ۱۳۶۵۴۳
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۷/۸

اظهارات ظریف درباره فعالیت های سیاسی ایران، اقدامات آمریکا و لغو تحریم‌ها

اظهارات ظریف درباره فعالیت های سیاسی ایران، اقدامات آمریکا و لغو تحریم‌ها

وزیر خارجه درخصوص فعالیت های سیاسی ایران، اقدامات گمراه کننده آمریکا ، جدی نبودن اروپایی ها برای لغو تحریم‌های ایران، حفظ امنیت منطقه و دیدار نمایشی با ترامپ به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجواد ظریف به المیادین گفت: فعالیت‌های سیاسی ایران بسیاری از مسائل مربوط به این کشور را برای بسیاری از کشورهای جهان روشن کرد. پیش از رسیدن روحانی و پس از ورود وی توانستیم جلوی اقدامات گمراه کننده آمریکا را درباره حوادث منطقه برای فراموش کردن جنایاتی که در یمن اتفاق می افتد بگیریم. آنها با صرف نظر از اینکه عربستان بر ادامه تجاوز به ملت یمن اصرار می کند، می خواستند مسئولیت را به گردن ایران بیندازند. این مسئله را در نطق روحانی و گفت‌وگوهای رسانه‌ای توضیح دادیم.

وی افزود: اروپایی‌ها هنوز برای لغو تحریم‌های ایران جدی نیستند حال آن که فورا حملات به شرکت آرامکو را محکوم کردند. مشکل این است که آنها نمی توانند از مقاومت گروهی که از هیچ‌گونه حمایت بین المللی برخوردار نیست در مقابل ائتلافی که قوی ترین سلاح ها را در اختیار دارد ولی از پیروزی بر آن گروه ناتوان است تفسیری ارائه دهند. برای آنها سخت است که این حمله را به یمنی ها نسبت دهند اما هیچ دلایل و مدارکی درباره دست داشتن ایران در اختیار ندارند. آنها از یکسو می خواهند اتهام بزنند و از سوی دیگر بر شکست خود سرپوش بگذارند.

این مقام مسئول ادامه داد: گمان نمی کنم نظامی گری بتواند امنیت را به منطقه خلیج فارس بیاورد بلکه باعث تشدید تنش ها در این منطقه می شود. عربستان باید درک کند که نمی‌تواند امنیت را از آمریکا خریداری کند. پس از چهل سال تجربه‌ای که با صدام، طالبان و داعش داشتند و تلاش کردند امنیت را تامین کنند، این تجارب باید بی فایدگی خود را نشان داده باشد.

ظریف گفت: ایران دیدار نمایشی با ترامپ را رد کرد، برگزاری هرگونه نشستی به لغو همه تحریم های ایران بستگی دارد. شرط ایران این بود که هیچ دیدار دوجانبه ای بین روحانی و ترامپ انجام نشود بلکه این کار در چارچوب نشست سران کشورهای گروه 1+5 انجام شود. این نشست نیز مشروط به لغو تحریم ها است اما ترامپ حتی نگفت تحریم‌ها پس از دیدار لغو خواهد شد بلکه گفت ابتدا دیدار انجام شود پس از آن امکان لغو تحریم ها وجود دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ