کد خبر: ۱۳۶۵۷۷
۱۴:۹ - ۱۳۹۸/۷/۹

لحن آشتی جویانه ولیعهد عربستان با ایران و تحولات منطقه

لحن آشتی جویانه ولیعهد عربستان با ایران و تحولات منطقه

ولیعهد سعودی طی اظهاراتی بی سابقه از تغییر جدی رویکرد نسبت به ایران و تحولات منطقه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد بن سلمان در گفت و گو با شبکه آمریکایی سی بی اس درباره تحولات، اوضاع سعودی و منطقه به موارد مهمی به شرح زیر اشاره کرد:

نخست: به عنوان شخص اول و آخر عربستان و نه یک ولیعهد ظاهر شد و به ندرت از ملک سلمان ذکر کرد حتی مسئولیت قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار و منتقد خاندان سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه را برعهده گرفت و اعلام کرد، مسئول فعلی سعودی است و سه میلیون کارمند زیر دست دارد.

دوم: رویکرد وی حتی برعکس گذشته نسبت به ایران آشتی جویانه و کاملا مخالف لحن گذشته بود که قبلا حاکی از تشدید امور بویژه درباره ایران و متحدان آن در یمن بود.

سوم: بسیار تمایل داشت اعلام کند از همه ابتکار عمل های صلح جویانه درباره جنگ یمن حمایت می کند و راه حل سیاسی را بر راه حل نظامی ترجیح می دهد.

تفسیر مهم درباره تغییر رویکرد سیاسی و تمایل بن سلمان به صلح در درجه اول به درک فریبی بازمی گردد که ریاض و رهبران آن از متحدان غربی بویژه آمریکا خوردند، کسانی که آنها را تنها و به حال خود واگذاشتند.

بن سلمان عرصه برای میانجی گران رابطه با ایران را باز گذاشته، چه بسا تصادفی نباشد که عمران خان نخست وزیر پاکستان در سازمان ملل متحد اعلام آمادگی برای میانجی گری در حل تنش میان ایران و عربستان کرد و همزمان عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که به ریاض سفر کرده، خواستار واسطه گری برای پایان دادن اختلاف ها بخصوص درباره جنگ یمن شد.

اگر تمایل عربستان برای آشتی و گفت و گو درست و گزینه راهبردی جدید وی باشد، این موضوع از یک بازنگری جدی آنها در سیاست ها حکایت دارد و باید از سوی ایران نیز پاسخ مثبتی داشته باشد تا جنگ در یمن و خسارت های جانی و مادی آن پایان یابد و عربستان نیز از دام سیاست های باج خواهانه آمریکا و اسرائیل نجات یابد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ