کد خبر: ۱۳۷۰۴۶
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۷/۲۷

دلایل سقوط بی سابقه و ۱۰ هزار واحدی شاخص از زبان نماینده مجلس

دلایل سقوط بی سابقه و ۱۰ هزار واحدی شاخص از زبان نماینده مجلس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دلایل سقوط بی سابقه بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس در سه شنبه گذشته را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، معصومه آقاپور علیشاهی ، سقوط بی سابقه بیش از 10 هزار واحدی شاخص بورس در سه شنبه گذشته را ناشی از مناسبت‌های سیاسی بین‌المللی و مسائل داخلی دانست و به خانه ملت گفت: حجم نقدینگی روزانه افزایش می‌یابد که براساس تولید داخلی نبوده و مانند بهمنی است که روزانه بر قطر آن افزوده و با ورود به هر بازاری آن را ویران می‌کند.

وی افزود : جنگ ترکیه موجب شد شرکت‌ها احساس ناامنی کنند .چون  شرکت‌های داخلی در شرایط تحریم با شرکت‌های ترکیه همکاری می‌کردند و ایجاد این ناامنی اقتصادی در این کشور همسایه موجب گمانه‌زنی‌های همانند ضرر و زیان برای سه ماه آینده و تزلزل امنیت سرمایه‌گذاری شد و قیمت سهام کاهش پیدا کرد.

این نماینده مجلس درباره دلایل استقبال مردم از بازار سهام هم توضیح داد:  نرخ ارز به صورت دستوری و نظارتی به ثبات رسید و قیمت جهانی طلا هم طی یک ماه گذشته کاهش یافت و بازار مسکن علیرغم اینکه رشد حدود ۲۰۰ درصدی سال گذشته از تیرماه به رکود رسیده و التهاب بازار خودرو نیز تاحدودی فروکش کرده است. بنابراین پول‌های خُرد و سرمایه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان وارد بورس و منجر به رشد شتابزده این بازار شد.

 آقاپور علیشاهی ادامه داد: براساس قوانین جدید ، نوسانات سهام کاهش پیدا کرد تا ارزش سهام یک باره رشد و سقوط نکند اما بورس تاکنون نتوانسته با قانون جدید منطبق شود. از سوی دیگر افرادی که به دنبال سوداگری بودند، دریافتند با اجرای قانون جدید ، بورس هدفمند و دارای شاخص می‌شود . بنابراین همه در صف فروش قرار گرفتند !!!

وی با بیان اینکه نوسانی که برای بورس در نظر گرفته شد نیاز سوداگران را تامین نمی‌کرد و در نتیجه صف فروش شلوغ تر شد، افزود : در این شرایط افرادی که سرمایه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان داشتند بیشتر ضرر کردند. چرا که تبحر و توانایی کار را نداشتند و به جای خرید سبدی از سهام ، تمام سرمایه را بر روی سهام یک شرکت سرمایه گذاری کردند که این بی‌تجربگی موجب ضرر آنها شد.

وی با بیان اینکه وضعیت بورس هشداری است و اگر فکری برای نقدینگی نشود در آینده بازار دیگری تخریب می‌شود، ادامه داد: از آنجایی که نتوانستیم سرمایه‌های سرگردان مردم را در تولید به کار بندیم باید هر روز منتظر بروز مشکلات جدید باشیم. اگر چه کارشناسان معتقدند سرمایه‌های سرگردان باید به بورس سوق داده شود اما این موضوع نیازمند قاعده و چارچوب خاصی بوده که در ماه های گذشته نبود. بنابراین افزایش ارزش سهام ها واقعی نبود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ