کد خبر: ۱۳۸۳۴۱
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۸/۱۱

4 برنامه برای کاهش وابستگی وارداتی و برآورد ۴.۵ میلیارد دلاری داخلی سازی
سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت مطرح کرد:

4 برنامه برای کاهش وابستگی وارداتی و برآورد ۴.۵ میلیارد دلاری داخلی سازی

سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت از چهار برنامه برای کاهش وابستگی وارداتی و برآورد ۴ تا ۴.۵ میلیارد دلار سرمایه برای داخلی‌سازی ۱۰ میلیارد دلار کالای صنعتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی صادقی‌نیارکی به تسنیم گفت: درصددیم با بررسی کل زنجیره صنایع مختلف نیاز واردات آنها را در مواد اولیه و واسطه‌ای به حداقل برسانیم و برای تحقق این موضوع چهار روش درنظر گرفته‌ایم.

وی افزود: در روش نخست افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی هدف‌گذاری شده، علاوه بر این نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و در مرحله آخر اعلام فراخوان برای اجرای طرح‌های جدید نیزپیش‌بینی شده است. ۴ تا ۵. ۴ میلیارد دلار سرمایه برای داخلی‌سازی ۱۰ میلیارد دلار کالای صنعتی برآورد می شود که مشغول بررسی تک‌تک تعرفه‌ واردات کالا در گروه‌های مختلف هستیم تا به دنبال آن سیاست‌گذاری لازم برای داخلی‌سازی کالاها تا سال ۱۴۰۰ اعمال شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی تابع مولفه‌های مختلفی است، گفت: قطعا با داخلی‌سازی مواد اولیه شرکت های تولیدی می‌توانیم قیمت تمام‌شده آنها را کاهش دهیم. علاوه بر این بررسی انتقال پول، تامین نقدینگی و نرخ تسهیلات نیز مدنظر وزارت صنعت است. از میان ۳۰ تا ۳۲ میلیارد دلار کالای وارداتی صنایع فعلا اولویت داخلی‌سازی ۱۰ میلیارد دلار کالا تعریف شده است.

صادقی‌نیارکی ادامه داد: سرمایه در گردش مورد نیاز بخش صنعت در سال ۹۸ برای حفظ وضع موجود ۳۶۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده که برای تامین این رقم نیازمند پشتیبانی نظام بانکی هستیم. البته بخشی از این نیاز به طریق ارائه تسهیلات در حال تامین است اما هنوز برای جوابگویی به این نیاز صنایع به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم.

بنابراین گزارش، اخیرا رضا رحمانی وزیر صنعت در چارچوب برنامه ساخت داخل از داخلی‌سازی بیش از ۱۰ میلیارد دلار از نیازهای صنعتی خبر داده و اعلام کرده بود: نهضت ساخت داخل شامل تمامی رشته‌ها و زنجیره‌های مختلف صنعتی اعم از فولاد، مس، آلومینیوم، نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو، برق و الکترونیک، لوازم‌خانگی، کاشی و سرامیک، سیمان، پوشاک و نساجی و... است که در شرکت های بزرگ با مشارکت مستقیم و در صنایع کوچک در قالب انجمن‌ها و تشکل‌ها این اهداف دنبال خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ