کد خبر: ۱۴۱۱۸۶
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۹/۱۳

جزئیات جالب مکالمه تلفنی روحانی با اوباما / شرط ملاقات با سران ۱+۵

جزئیات جالب مکالمه تلفنی روحانی با اوباما / شرط ملاقات با سران ۱+۵

رئیس‌جمهور با اعلام جزئیات جدیدی از مکالمه تلفنی با اوباما گفت: هر وقت آمریکا راضی شود تحریم ها را بردارد بلافاصله سران ۱+۵ می توانند ملاقات کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از انتخاب، حسن روحانی صبح روز چهارشنبه در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه اظهار داشت: مشاورین و همراهان در سفر نیویورک مرا قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، جواب تلفن اوباما را بدهم. انجام این کار مورد تردید بود اما همه مشاورین به اتفاق این نظر را دادند و پذیرفتم. در نتیجه در آخرین لحظاتی که در حال ترک نیویورک بودم، اوباما زنگ زد و جواب وی را دادم.

وی تاکید کرد: این صحبت کوتاه تا بیست دقیقه ای، یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود و چارچوب را با وی مطرح کردیم که اوباما سه موضوع را مطرح کرد. به وی گفتم راجع به سه موضوع آمادگی مذاکره نداریم اما اگر موضوع اول که هسته ای است انجام شد، موضوع دوم و سوم در دستور کار مذاکره قرار خواهد گرفت.

روحانی گفت: این حرکت باعث شد در کمتر از 100 روز به توافق موقت ژنو برسیم که بطور موقت تحریم ها در بسیاری از زمینه ها برداشته شد و از پول هایی که در بانک ها بلوکه شده بود، ماهانه 700 میلیون دلار در اختیار ایران قرار گرفت. مهمترین دستاورد این توافق موقت پذیرش حق غنی سازی ایران در مذاکره صد روزه بود. هیچ کس باور نمی کرد می توانیم از 6 قدرت بزرگ دنیا این نکته را بگیریم که ایران حق غنی سازی را دارد، برخلاف آن چیزی که در قطع نامه های سازمان ملل آمده بود.

مهمترین بخش های اظهارات روحانی:

می دانستم وقتی جواب تلفن اوباما را بدهم یک عده افراطی در فرودگاه تهران می آیند و لنگه کفش پرتاب می کنند.

ترامپ می خواست ادای ریگان را در مورد ایران دربیاورد.

گفتم اگر همین الان تحریم را بردارید، یک ساعت بعد با ترامپ دیدار می کنم.

هروقت امریکا تحریم ها را بردارد، جلسه سران ۱+۵ تشکیل می شود.

روزنه مذاکرات را نبستیم حتی در سطح سران.

وقتی بیمه تحت تحریم ظالمانه آمریکا قرار می گیرد، بیانگر اهمیت این صنعت است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ