کد خبر: ۱۴۲۰۰۷
۱۴:۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰

اهداف و وعده وزارت صنعت در قیمت گذاری خودرو محقق نشد
رئیس انجمن قطعه‌سازان و کارشناس خودرو:

اهداف و وعده وزارت صنعت در قیمت گذاری خودرو محقق نشد

رئیس انجمن قطعه‌سازان و کارشناس خودرو با اعلام انتقاداتی بر روش قیمت گذاری خودرو اعلام کردند وعده وزارت صنعت عمل نشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نجفی‌منش درباره تصمیم آذر سال گذشته وزیر صنعت مبنی بر عرضه خودرو با روش محاسبه ۵ درصد کمتر از  قیمت بازار به ایرنا گفت : دهه ۷۰ هم تجربه مشابهی بود و طی آن اختلاف فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو ایجاد شده بود. با تصمیم هوشمندانه شورای اقتصاد و تعیین قیمت نزدیک به حاشیه بازار، دلالان و واسطه‌ها از صحنه خارج شدند و خریداران واقعی باقی ماندند و حتی در برخی موارد قیمت بازار از قیمت کارخانه‌ای کمتر شد. این تجربه موفق برای یک دهه ادامه یافت به‌طوری که با وجود رشد ۳۰۰ درصدی شاخص تولید در آن ۱۰ سال قیمت خودرو فقط ۱۵ درصد رشد کرد.

وی ادامه داد:‌ واقعیت این است که این طرح در یک سال گذشته اجرایی نشد و پس از اعلام قیمت‌ از سوی سازمان حمایت در بهمن سال گذشته ، وعده وزارت صنعت عمل نشد. به طوری که هر جا دولت در زمینه قیمت‌گذاری اقدام کرد اوضاع بدتر شد. اما اگر اجازه دهند بازار کار خود را انجام دهد، بازار خودرو تنظیم می‌شود.

امیرحسن کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو نیز گفت: سال گذشته وزارت صنعت با متمرکز شدن بر قیمت خودروها به جای متمرکز شدن بر رفع موانع تولید، سیاست اشتباهی را اتخاذ کرد.

وی افزود: هرچند در دهه ۷۰ مصوبه قیمت‌گذاری ۵ درصد زیر قیمت بازار جواب داد، اما امروز در مقایسه با آن زمان با چالش جدی تحریم‌ها مواجهیم. به طوری که علاوه بر شرکت ها، افراد را نیز در بر گرفته و شاهدیم در دو سال گذشته حتی ارتباطمان با شرکت‌های معتبر چینی نیز قطع شده است.

این کارشناس ادامه داد: سیاست قیمت‌گذاری دستوری و اینکه قیمت خودرو باید متناسب با نرخ ارز تغییر کند، سیگنال‌های منفی به بازار ارسال کرد و این موضوع را که بازار خودرو جای خوبی برای سرمایه‌گذاری است،جا انداخت.از طرفی، چون در صنعت نیز قیمت‌ها به اشتباه تعیین شد، خودروسازی شروع به زیاندهی کرد.

کاکایی افزود: تا پایان سال جاری زیان خودروسازان به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.اگر چه در ماه‌های گذشته سیاست‌گذاری‌های خودرویی کمی بهبود یافته، اما هیچ وقت قیمت‌ها حتی در خودروهای پرتیراژ به ۵ درصد حاشیه بازار نرسیده است. هرچند وزارت صنعت در موضوع قیمت‌ها مسوول است، اما آن‌قدر از دیگر جاها به آن فشار می‌آورند که مصوبه‌های این‌چنینی به درستی اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام



 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ