کد خبر: ۱۴۲۱۴۵
۰:۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶

کمیسیون تلفیق مجلس با رفع تعهد ارزی برخی صادرکنندگان موافقت کرد
رئیس کنفدراسیون صادرات :

کمیسیون تلفیق مجلس با رفع تعهد ارزی برخی صادرکنندگان موافقت کرد

رئیس کنفدراسیون صادرات از موافقت کمیسیون تلفیق مجلس با رفع تعهد ارزی برخی صادرکنندگان درلایحه بودجه ۹۹ خبر داد و گفت: امیدواریم این پیشنهاد در صحن مجلس هم تصویب شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس محمد لاهوتی درباره موافقت کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۹ با حذف رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی به فارس گفت: مشکلی که بعد از وضع رفع تعهد ارزی در صادرات ایجاد شد استرداد مالیات ارزش‌ افزوده است که برگشت آن منوط به رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات شده است.

وی با اشاره به تعیین مهلت رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان سالگ ذشته تا پایان دی‌ ۹۸ توسط بانک‌مرکزی افزود: عملا استرداد مالیات ارزش‌ افزوده از سه ماهه پایانی سال ۹۷ تاکنون به صادرکنندگان مسترد نشده است. درحالی‌که در ماده ۳۴ قانون رفع موانع تولید آمده که مالیات ارزش‌ افزوده یک ماه بعد از صدور باید برگشت داده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی هم نتوانسته گزارش دقیقی از بانک‌مرکزی داشته باشد، ادامه داد: موضوع فوق یکی از معضلاتی بود که در بودجه ۹۸ وجود داشت و کماکان صادرکنندگان با آن دست به گریبان هستند. بنابراین اتاق بازرگانی پیشنهاد حذف استرداد مالیات ارزش‌ افزوده از رفع تعهد ارزی را در کمیسیون تلفیق مطرح کرده است.

لاهوتی ادامه داد: این پیشنهاد با این منطق ارائه شد که بانک‌مرکزی یک دستگاه حاکمیتی است و برای وصول مطالبات و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی نیازی به نگه داشتن مالیات ارزش‌ افزوده ندارد زیرا مالیات ارزش‌ افزوده منابع مالی یک واحد تولیدی است که در صورت انباشت و بلوکه شدن آن موجب توقف و از کار افتادن چرخه تولید آن می‌شود. درحال‌حاضر این اتفاق افتاده و منابع عظیمی از واحدهای تولیدی تحت عنوان مالیات ارزش‌ افزوده بلوکه و مسترد نشده است. بنابراین اتاق بازرگانی به‌دنبال حذف این بند از لایحه بودجه ۹۹ بود و به همین دلیل موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شد که به‌ صورت کامل پذیرفته نشد.

وی افزود: بنابراین پیشنهاد معافیت کالاهای کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی از رفع تعهد ارزی مطرح و با رای اکثریت تایید شد.البته این به آن معنا نیست که قطعا این موضوع در صحن علنی مجلس پذیرفته یا در بودجه ابلاغ می‌شود. با توجه به این که بانک‌مرکزی مخالف این طرح است. اما در صورت تصویب دیگر صادرکنندگان این بخش نگران زمان بازگشت ارز حاصل نخواهند بود و این کار باعث حمایت از صنایع کشاورزی و صادرات محصولات این بخش می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ