کد خبر: ۱۴۶۵۰۲
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹

همتی به تصمیم FATF خوش بین شد / پیش بینی تورم / عزل مدیران متخلف

همتی به تصمیم FATF خوش بین شد / پیش بینی تورم / عزل مدیران متخلف

رئیس بانک مرکزی ضمن اشاره به اثر تصمیم اجلاس FATF بر بازار ارز و شکسته شدن خط مقاومت ۱۴ هزار تومانی دلار ، نرخ تورم سال آینده پیش بینی را کرد و از دستور امروز عزل برخی روسای متخلف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی در حاشیه ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع نظام بانکی در خدمت تولید در خصوص برنامه بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات اخیر ارز گفت: این نوسانات ادامه‌دار نخواهد بود.برخی به دلیل اجلاس آتی FATF در تلاش برای ایجاد  التهابی هستند ولی تصمیم اجلاس FATF اثر معناداری نخواهد داشت.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر شکسته شدن خط مقاومت دلار 14 هزار تومانی توضیح داد: ظرف یک سال قبل سه بار این سد مقاومت شکسته شد ولی باز با مدیریت بانک مرکزی تعادل به بازار برگشت و باز هم این اتفاق می‌افتد. به افرادی که قصد ورود به بازار ارز دارند توصیه می شود ریسک دارایی‌ها را هم در نظر بگیرند.

این مقام مسئول درخصوص قطع ارتباط با کشورهای دوست درصورت عدم تصویب FATF عنوان کرد: اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد هنوز معلوم نیست. احتمال دارد ایران را وارد فهرست سیاه کنند ولی احتمال  قوی‌تر این است که این کار را انجام ندهند . چون بعید است وارد این مسیر شوند. هر اتفاقی درباره FATF بیفتد به دلیل انجام 90 درصد معاملات از مسیرهای تحریم‌ ناپذیر ُ نمی‌تواند اثری در بازار ارز و روابط تجاری داشته باشد.

همتی ادامه داد: به دلیل تحریم آمریکا و فشاری که به کشورهای دوست وارد می‌کند بسیاری از بانک‌ها با ایران همکاری نمی‌کنند. پس چگونه از ابتدای سال 35.5 میلیارد دلار تامین ارز برای واردات انجام شده است؟ همین مسیر را باز هم ادامه می‌دهیم. اثری که همه فکر می‌کنند با تصمیم اجلاس FATF اتفاق نخواهد افتاد . هر چند هنوز هم فکر نمی‌کنم این تصمیم اشتباه را بگیرند ولی باید صبر کنیم.

پیش بینی کاهش تورم

وی درباره برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از اثر افزایش نقدینگی بر تورم گفت: رشد نقدینگی در 50 سال گذشته 25 درصد بوده است البته این خوب نیست ولی تلاش می‌کنیم رشد آن را مدیریت کنیم. ضمن اینکه نقدینگی در مجموع 3 درصد نسبت به میانگین 50 ساله رشد داشته است. بانک مرکزی چند میلیارد دلار ارز خریده و به دلیل خرید این ارزها کمی رشد نقدینگی از میانگین 50 سال گذشته بالاتر رفته است. برخی به اشتباه می‌گویند رکورد میانگین شکسته شد در حالی که میانگین رکورد نیست و بیشترین رکورد تلقی می‌شود.

همتی درباره تورم هدف تعیین شده برای سال آینده عنوان کرد: هدف بانک مرکزی کنترل انحصارات است هیچ کدام از پیش‌بینی‌های همکاران برای سال آینده تورم بیش از 20 درصد را نشان نمی‌دهد. بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا در طی رشد نقدینگی مطرح می‌کنند صحت ندارد.

دستور امروز عزل برخی روسای شعب متخلف

وی همچنین از دستور امروز عزل برخی روسای شعب متخلف خبر داد و گفت : با وجود ابلاغ پیگیری مبدا پول‌های انتقالی بیش از یک میلیارد تومان برخی روسای شعب تخلف می‌کنند که امروز از طریق مدیران عامل بانک‌ها ، عزل می شوند .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ