کد خبر: ۱۴۸۰۹۷
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱/۱۸

پیش بینی عجیب شاخص ۸ میلیون واحدی / انتقاد از صدا و سیما /دلار 224 هزاری ؟
یک کارشناس در برنامه تلویزنی مدعی شد:

پیش بینی عجیب شاخص ۸ میلیون واحدی / انتقاد از صدا و سیما /دلار 224 هزاری ؟

یک کارشناس با ادعای شاخص 8 میلیون واحدی در دو سه سال آینده ، موجب حیرت شد و این سئوال را ایجاد کرد که معیار صدا و سیما برای انتخاب کارشناسان حوزه حساسی مانند بورس چیست؟

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهناز صادقی در برنامه تلویزیونی پایش ، بدون اعلام مبنای محاسبات و تنها با تکیه بر متغیری مهم به نام نرخ تورم ، مدعی شد : شاخص بورس ایران برخلاف دیگر بورس ها متاثر از متورم بوده و متناسب با آن رشد می کند و به علت تحریم های ظالمانه آمریکا ، تورم اجازه ریزش یا هر گونه اصلاح به بازار سهام ایران نمی دهد. بنابراین طی 2.5 سال آینده ، شاخص از 8 میلیون واحد هم عبور خواهد کرد و حتی اهداف بالاتری را  خواهد دید.

وی در واکنش به تعجب مجری برنامه از این پیش بینی ، توضیح داد: ممکن است باور این عدد برای عده ایی راحت نباشد ولی زمانی که شاخص حدود 150 هزار واحد بود، پیش بینی کرده بودم به 400 تا 500 هزار واحد خواهد رسید . آن زمان هم دوستان باور نکردند اما شد.

تبعات ادعای عجیب و انتقاد از صدا و سیما

براساس این گزارش، این ادعا درحالی با واکنش منفی اکثر فعالان حرفه ای در فضای مجازی همراه شد که صادقی پیش از این دارای کانال تلگرامی با 128 هزار عضو بود و اقدام به انتشار تحلیل هایی می کرد اما به دلیل عدم مجوز فعالیت ، مانند اکثر اشخاص حقیقی دیگر مجبور به بستن کانال شد .

صادقی که با به زبان آوردن اصطلاح  غلط "بازار بورس" نشان داد چقدر دارای اطلاعات است ، هیچ دلیل منطقی و مبتنی بر آمار و داده ها و فرضیه ها ارایه نکرد و تنها با اعلام نقش مهم تورم در بورس و تحقق پیش بینی قبلی ، ادعایی کرد که شاید حرفه ایی ترین تحلیل گران هم جرئت چنین اظهارنظری نداشته باشند .

چرا که فعالان حرفه ایی به درستی می دانند بازار سرمایه که متاثر از چندین و چند عامل دورن و برون سازمانی است ، قابل پیش بینی برای دو سه سال آینده نیست و شاید تنها بتوان برای دوره های کوتاه و با در نظر گرفتن متغیرهای حاکم بر حوزه های سیاسی و اقتصادی ، پیش بینی هایی آن هم با احتمال غیر قطعی اعلام کرد. چون هیچ کس نمی داند شرایط سیاسی و اقتصادی کشورها و موارد مهمی چون برجام ، تحریم ، ترامپ ، حذف سه صفر از پول ملی ، آینده اتحادیه اروپا ، اقتصاد چین و آمریکا و همین کرونا و... در سال جاری و آینده و بعدتر چنین سرنوشتی خواهند داشت؟ 

پیش بینی دلار 224 هزار تومانی !!!

با این اوصاف صادقی با ادعای شاخص 8 میلیون واحدی در 2.5 سال آینده ، موجب حیرت صاحب نظران شد و این انتقاد را به صدا و سیما وارد کرد که معیار انتخاب کارشناسان حوزه حساسی مانند بورس چیست و چرا با دعوت از چنین افرادی هم موجب حیرت کارشناسان و فعالان حرفه ایی و حتی مجری برنامه می شود و هم در اذهان عوام و افکار عمومی ، انتظارات بی جهتی را ایجاد می کند و زمینه تمسخر برخی را فراهم می کند؟

به طوریکه یک کارشناس با تکیه بر این ادعا به ظنز یا جدی اعلام کرد : کافی است عدد شاخص 8 میلیون واحدی بر رقم فعلی و حدود 570 هزار واحدی تقسیم و در دلار 16 هزار تومانی ضرب شود . در این صورت باید شاهد دلار 224 هزار تومانی در 2.5 سال آینده باشیم.

انتقاد و انتظار حداقلی از صدا و سیما

براساس این گزارش، مهناز صادقی درحالی با چنین پیش بینی های عجیبی خبر ساز شده که مقصر اصلی نه وی بلکه صدا و سیما است . نهادی که این روزها به دلیل پخش سریال حاشیه ساز پایتخت بار دیگر در تیررس انتقادات قرار گرفته و برای حوزه خاص و پیچیده ایی چون بازار سرمایه از کارشناسان خبره و مستقل و با استفاده از نهادهایی مانند کانون کارگزاران ، انجمن پیشکسوتان و ... دعوت نکرده است .

با این اوصاف حداقل انتظار از صدا و سیما این است که در برنامه های مربوط به بورس و بازارسرمایه از کارشناسان شناخته شده و دارای اصل و نسب حرفه ایی و همراه با ارایه مدارک و مستندات ، استفاده کند تا پیش بینی های غیر معقولی مانند شاخص 8 میلیون واحدی مطرح نشود.

سردبیر پایگاه خبری بورس پرس : علی رضایی زاده

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱/۱۸
24
2
پاسخ
اتفاقا ایشان درست گفته. چون در سال 96 اگر میگفتی پراید میشه 70 تومن و دلار 20 تومن قطعا در بیمارستان روانی بستریت می‌کردندولی دیدیم که شد. گرونترین ماشین چینی 80 تومن لگد الان شده 600 تومن که اگر اونموقع میگفتی ماشین چینی میشه 600 میلیون تومن همه به عقلت شک می‌کردند ولی دیدیم که طی 3 سال شد نهایت شاخص 8 میلیونی هم طی 2/5 سال آینده شدنی هست شک نکنید.
» جواد حسن زاده | ساعت ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱/۱۸
5
8
پاسخ
با سلام 30 سال است بورس بازی میکنم این خبر که خوندم فکر کنم کرونا را فراموش کردم از اعجایب این روزهاست شاید هم به حقیقت بپیونده الان کرونا اومده شاید سالهای اینده زامبی بیاد دلار 224هزار تومان نتونه جلوی زامبیهای ایالات متحده بگیره خدایا خودم بخ خودت می سپارم مزدا3
» مصطفی | ساعت ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱/۱۸
5
13
پاسخ
این یارو عقلش کمه اصلا تو کانال تلگرامش چیزایی میگفت که ثابت می کرد مغزش تعطیله.
بعد چرا اینارو بزرگ می کنند بعضی ها؟
» مهدی | ساعت ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱/۱۸
6
1
پاسخ
وقتی مثل ریگ پول چاپ بشه این عدد بدیهی هست کافی ه یه سری بزنید به تورم زیمباوه و ونزوئلا و بورس هاشون مگه عجیبه دلار 224000 تومانی ؟!

یعنی تا آخر سال شاید حتی بسیار زودتر شاخص یک میلیونی را نخواهیم دید ؟!
» احسان | ساعت ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۲/۴
8
2
پاسخ
به نظر من شاخص به عدد ۸ میلیون قطعا میرسه
پراید ۷ تومنی الان شده هفتاد تومن.
سردبیر محترم شما اینو بهتون میگفتن اون موقع قبول میکردی، که پراید اینقد میشه؟
من سمند گرفتم ۳۲ تومن رسید به ۱۲۰ تومن، اینو چی؟ اینو میدیدی؟
شاخص بدون شک به عدد ۸ میلیون هم میرسه فقط صحبت اینه که از اول همه تایید نمیکنن ، سال ۹۲ کل شاخص ۲۳ هزار واحد بوده الان داره روزی ۲۳ هزار واحد میره بالا.
واقعیت جامعه میگه که این اتفاق حالا چه خوشایند ما باشه چه نه در حال انجام
» ناشناس | ساعت ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۲/۴
5
2
پاسخ
با سلام
اتفاقا احتمال این پیش بینی بدلایل زیر درست است:
1- ورود شرکتهای جدید در قالب عرضه اولیه که ارزش بازار بورس را بالا می برد.
2- تجدید ارزیابی شرکتها که باعث ایجاد شکاف قیمتی شده و با پر شدن شکاف قیمتی جدید و قدیم باعث افازیش ارزش بازار شرکت را افزایش می دهد.
3- اثرا تورمی اقتصاد کشور که باعث افزایش قیمت شرکتها می شود.
4- باحتساب افزایش متوسط روزانه نیم درصد و 500 روز کاری تا انتهای 1401 عدد زیر بدست می آید.
12.1=500^1.005
شاخص امروز 4 اردیبهشت 99 برابر است با :
725000 واحد
باضرب شاخص امروز در 12 عدد 8777000 بدست می آید.
» نادر | ساعت ۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۲/۲۶
3
1
پاسخ
به نظر من خانوم صادقی خیلی در باره این موضوع بیراه نگفتن چون در حال حاضر اون نیم درصد سودی دولت از انجام معاملات این بازار میگیره داره جایگزین درامد نفتی دولت میشه پس نتیجه میگیریم که دولت حالا حالاها با این روند بازارو رو به صعود شاخص سهام مشایعت می نماید...
» حامد | ساعت ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۳/۹
3
1
پاسخ
از روزی که این خبر کار شده و شاخص 570هزار بوده، تا امروز که من کامنت میذارم و شاخص روی عدد 940 هزار هست فقط پنجاه روز گذشته.
یعنی ظرف پنجاه روز شاخص 65 درصد رشد داشته.
ضمنا شاخص عدد یک میلیون و پنجاه هزار رو هم تجربه کرده و الان در وضعیت اصلاح هست.
ظرف کمتر از دو ماه شاخص با چه معیاری 65 درصد رشد کرده؟
آیا دلار 16 تومنی پنجاه روز پیش، 65 درصد رشد کرده؟
الان با فرمول شما قیمت دلار باید 16 ضربدر 1.65 باشه یعنی میشه : حدود 26400 تومان.
بفرمایید قیمت دلار چند هست؟ چرا 65 درصد رشد نکرده پس؟
» تختی | ساعت ۲:۱ - ۱۳۹۹/۳/۲۰
3
1
پاسخ
طبق تئوری خانم صادقی
تا دو سال و نیم دیگر اگر شاخص کل بورس به هشت میلیون واحد برسد،
قیمت دلار به 25هزار تومان خواهد رسید .نه این عدد عجیبی که در متن خبر گذاشته آید.

ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ