کد خبر: ۱۵۲۱۰
۱۶:۵ - ۱۳۹۴/۶/۱۷

اقتصاد مسکن ایران سرطان دارد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

اقتصاد مسکن ایران سرطان دارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که اقتصاد مسکن ایران سرطان دارد از ثبات قیمت مسکن طی شش ماه باقیمانده از سال ۹۴ خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از تسنیم، حسام عقبایی در نشست خبری با بیان این‌که در شش ماه اخیر بازار مسکن و حاشیه‌های آن تقریبا متنوع بوده است، اظهار کرد:‌ بحث‌هایی درباره وضع اقتصاد بازار مسکن و این‌که در سال جاری این بخش به سمت و سویی می‌رود.

وی با بیان این‌که قرارداهای پیش‌فروش ساختمان هم یکی از مباحث امسال بوده است، بیان کرد: در روزهای اخیر بحث‌هایی درباره تغییر سبک مشاوران املاک از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است. در 13 روز شهریور امسال 6042 قرارداد خرید و فروش و 8434 قرارداد اجاره‌نامه در تهران داشته‌ایم و مجموعا 14899 قرارداد در سامانه کد رهگیری ثبت شده است.
وی ادامه داد: در پیش فروش هم آمار 223 مورد بوده است که در مقایسه با مرداد ماه قابل قیاس نیست. در مرداد 14355 قرداد خرید و فروش و تعداد 20595 قرارداد اجاره در تهران داشته‌ایم، یعنی در مجموع 35924 قرارداد اعم از خرید و فروش، اجاره‌، صلح و... ثبت شده است. در مقایسه با تیرماه آمار افزایش یافته است؛ 12898 قرارداد ثبت شده بود. در اجاره نامه هم 19746 قرارداد بود، در مجموع در تهران از ابتدای سال سیر صعودی آمار را داشته‌ایم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد:‌ در کشور نیز تقریبا شبیه تهران بوده است؛ به‌طوریکه در 13 روز شهریور 33523 قرارداد خرید و فروش و 23803 قرارداد بوده است.در مردادماه امسال در کشور 86762 قرارداد خرید و فروش و 71792 قرارداد اجاره و مجموعا 165880 قرارداد در کل کشور در سامانه کد رهگیری ثبت شد.
وی با بیان این‌که روند معاملات در کشور تقریبا روند صعودی داشته‌ است، یادآور شد: امید داریم خیز خروج از رکود به سمتی برود که بازار از این حالت خارج شود. این کار می‌تواند یکی از عوامل رونق اقتصادی کشور باشد البته قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت.
وی با بیان این‌که تورم نسبت به سال 91 کاهش یافته است، گفت:‌ از این رو در نیمه دوم سال مردم شاهد سونامی قیمت نخواهند بود. با توجه به ثبات بازار، مردم نباید دغدغه خرید را داشته باشند.
وی با بیان این‌که ورود سرمایه‌گذاری در بخش مسکن رشد داشته است، افزود: ‌اوایل تیرماه شاهد حباب قیمتی در بازار اجاره بودیم، از آنجاکه اصلی ترین آیتم در تعیین اجاره بها قیمت مسکن است و با توجه به این‌که قیمت مسکن نسبت به سال 93 افزایش نیافته است از این رو نباید اجاره‌بها نیز افزایش یابد.
وی با اشاره به تاثیر سیاست‌های بانکی در بازار مسکن ادامه داد: مالکان بعضا ارزش ملک خود را با سود بانکی مقایسه می‌کنند‌، از این رو این مسئله باعث افزایش نرخ اجاره‌بها می‌شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: رشد اجاره‌بها در تابستان 94 تا الان حدود 10 درصد نسبت به سال 93 بوده است. با توجه به کاهش جابجایی در بازار اجاره‌بها با ورود به مهرماه شاهد یک سیر کاهش قیمتی در اجاره‌بها خواهیم بود.
عقبایی با بیان این‌که اعمال سیاست‌ دریافت مالیات بر خانه‌های خالی می تواند به توازون در بازار اجاره‌بها منجر شود، تاکید کرد: 
وی با بیان این‌که بیشتر بازار مسکن ایران مصرفی شده است، گفت: متقاضیان خرید در بازار زیاد است، اما قدرت خرید ندارند و نمی‌توانند وارد این بازار شوند.
وی بیان کرد: اقتصاد مسکن ایران دچار بیماری سرطان است که با یک نسخه نمی‌توانیم آنرا درمان کنیم و باید طرح‌های مختلفی را در این بخش از جمله ارائه تسهیلات، بسته‌های تشویقی، ارائه تخفیفات و... اجرایی کنیم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک هفته گذشته با اشاره به این‌که قیمت‌ها در بازار مسکن به سمت واقعی شدن پیش می‌رود گفته بود: «در ایران حدود 80 تا 90 درصد قیمت تمام شده مسکن مربوط به زمین است و 20 بقیه مربوط به قیمت ساخت. لذا می‌بینیم قیمت تمام شده زمین با هزینه‌ای که برای ساخت پروژه در هر طبقه و سطحی تعریف شده به وجود می آید. با قیمتی که در بازار وجود دارد بعضی مواقع سود سازنده تا 150 درصد نیز است. در صورتیکه قیمت واقعی زمانی که یک سود حداکثری 20 درصدی برای سازنده در نظر بگیریم. یعنی بگوییم قیمت زمین و بنا اینقدر تمام شده و سود 20 درصدی برای آن تعیین کنیم قیمت واقعی خواهد بود. اما وقتی سود به 120 تا 150 درصد می‌رسد قیمت‌ها دیگر واقعی نیست. این‌که گفتم در برخی مناطق قیمت‌ها به قیمت واقعی نزدیک شده یعنی این‌که سود سازنده به 20 درصد نزدیک شده است. در برخی جاها سود سازندگان 80 تا 100 درصد است که هم در تهران و هم در شهرستان مشاهده می شود. نمی‌خواهم خیلی آرمانی صحبت کنم که قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند.»
 
انتهای پیام
 

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» دكتر اقتصاد | ساعت ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۸/۳۰
0
0
پاسخ

همين صحبتهاي شخص شما ، سرطانزاست .

شما در جايي از تخفيف و تقسيط انبوه سازان ميگوييد

در كنارش ميگوييد ثبات قيمت !!

اين يعني سرطان ... يعني تناقض ... يعني بازارسازي !!
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ