کد خبر: ۱۵۳۲۰
۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۶/۲۳

۲ رویداد مهم بازارسرمایه در آینده نزدیک/ انتشار سهام خزانه و معاملات اوراق جذاب
معاون سازمان بورس به بورس پرس خبر داد :

۲ رویداد مهم بازارسرمایه در آینده نزدیک/ انتشار سهام خزانه و معاملات اوراق جذاب

معاون سازمان بورس با اعلام دو رویداد مهم از دریافت تقاضای انتشار سهام خزانه ناشران و آغاز معاملات ثانویه اوراق مهم و جذاب با ۳۰۰ میلیارد تومان در آینده ایی نزدیک خبر داد که می تواند پول های پارک شده در بانک ها را به بازارسرمایه جذب کند .

حسن امیری در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، از دو رویداد مهم بازار سرمایه که طی روزهای آینده عملیاتی خواهند شد، خبر داد و از شرکت های بورسی خواست تا بعد از انتشار دستورالعمل و در صورت تمایل اقدام به ارایه تقاضای سهام خزانه به سازمان بورس کنند تا طی حداکثر 5 روز کاری بررسی ها نهایی و نتیجه اعلام شود.

وی همچنین به آغاز معاملات ثانویه اوراق مهم و جذاب اسناد خزانه اسلامی با 300 میلیارد تومان و درج اولین نماد با سر رسید 24 اسفند 94 خبر داد که می تواند پول های پارک شده در بانک ها را به بازارسرمایه جذب کند .
 

سهام خزانه ابزار جدید بازار سرمایه / شرکت های بورسی و فرابورسی تقاضا دهند

وی با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی توسط مجلس و همچنین تصویب آیین نامه مربوطه در شورای عالی بورس گفت: دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه در 5 فصل و 15 ماده طی روزهای آینده منتشر می شود و شرکت های حاضر در بورس به همراه شرکت های دو بازار اول و دوم معاملات فرابورس می توانند در صورت تمایل اقدام به ارایه تقاضای انتشار این نوع سهام جدید به سازمان بورس کنند.

 

برخی مفاد مهم دستورالعمل 15 ماده ایی

این مقام مسئول به برخی از مفاد این دستورالعمل اشاره کرد و ادامه داد: سازمان طبق ماده 11 درخواست مجوز را ظرف 5 روز کاری بررسی و نتیجه را اعلام خواهد کرد. براساس ماده 2 این دستورالعمل ، برنامه سهام خزانه در بازه زمانی مشخص صرفاً می‌تواند شامل برنامه خرید یا فروش بوده و ناشر مجاز به اجرای برنامه خرید و فروش به صورت همزمان نبوده و برنامه خرید یا فروش سهام خزانه مستلزم اخذ مجوز جداگانه از سازمان بورس است.

امیری با بیان اینکه در برنامه اعلامی باید هدف و زمان‌بندی اجرای خرید یا فروش سهام خزانه به همراه مبلغ ، تعداد سهام  و میزان سهام خزانه موجود درج شود، ادامه داد: فاصله زمانی بین اجرای برنامه خرید و فروش سهام خزانه، پس از تایید هیئت‌مدیره ناشر و مجوز سازمان بورس حداقل 7 روز کاری و با مهلت اجرای خرید یا فروش 6 ماهه و با امکان تمدید یک بار است. همچنین خرید سهام خزانه به صورت معاملات عمده امکان پذیر نبوده و حداکثر زمان نگهداری سهام خزانه هم 2 سال تعیین شده است.

به گفته وی درحالی سازمان بورس گزارشگری مالی سهام خزانه را اعلام خواهد کرد که در گزارش هیئت‌مدیره شرکت ها به مجمع باید بخش مجزایی به فعالیت‌های سهام خزانه ارائه اختصاص داده شود. حسابرس هم باید میزان تطابق برنامه اعلامی هیئت مدیره با عملکرد واقعی در خصوص برنامه خرید یا فروش سهام خزانه را به مجمع سالانه اعلام کند. همچنین برنامه خرید یا فروش سهام خزانه از مصادیق اطلاعات نهانی است .

 

آغاز معاملات ثانویه اوراق مهم و جذاب با 300 میلیارد تومان

عضو هیات مدیره سازمان بورس در بخش دیگری از این گفت وگو به برنامه دولت برای پرداخت بدهی پیمانکاران از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی در سال جاری اشاره کرد و به بورس پرس گفت: دستورالعمل این ابزار جدید بازار سرمایه ایران هم در هیات مدیره سازمان بورس نهایی و برای اجرا به فرابورس ارایه شده تا امکان معاملات ثانویه آن در بازار ابزارهای نوین مالی و با همکاری شرکت های تامین سرمایه فراهم شود.

امیری با بیان اینکه بانک ملی تاکنون 250 تا 300 میلیارد تومان از این نوع اوراق را به پیمانکاران اختصاص داده و رقم آن تا پایان سال به 1000 میلیارد تومان خواهد رسید ، افزود: این اوراق به دلیل نداشتن ریسک ، ضمانت دولت و فراهم بودن امکان معاملات آن بدون کوپن سود و قیمت های جذاب ، نقش مهمی در بازار سرمایه ایران ایفا خواهد کرد. به همین علت می توان شاهد شکل گیری بازاری بزرگ و مهم بود.

 

پاسخ به یک نگرانی و پیش بینی کوچ پول های پارک شده در سیستم بانکی

وی در برابر این نکته که برخی نگران خروج نقدینگی از بازار سرمایه به دلیل تمایل به خرید اسناد خزانه اسلامی هستند،به بورس پرس توضیح داد: اتفاقا" برعکس ، معاملات ثانویه این نوع اوراق می تواند به کوچ پول های پارک شده در سیستم بانکی کمک کند. چرا که با نهایی شدن بسترهای معاملاتی ، پیمانکاران می توانند قبل از سررسید اقدام به فروش با قیمت های کمتر از 100 هزار تومانی هر ورقه کنند.

این معاون سازمان بورس افزود: سرمایه گذاران مخصوصا" دارندگان سپرده بانکی هم با توجه به نبود ریسک در اسناد خزانه اسلامی و امکان دریافت سود بیشتر از سپرده ، می توانند از مزیت مناسب سودآوری آن بهره مند شوند. بنابراین این ابزار به نوعی رقیب بازار پول خواهد شد و نقدینگی تازه ایی را وارد بازار سرمایه خواهد کرد .

 

زمان و نحوه معاملات اوراق

امیری در مورد زمان و نحوه معاملات این اوراق هم توضیح داد: احتمالا" طی هفته آینده اولین نماد اسناد خزانه با سر رسید 23 اسفند 94 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس درج و یک هفته بعد از آن کشف قیمت واقعی اوراق با استفاده از روش ثبت سفارش و به صورت "هیدن" آغاز خواهد شد. در آینده هم نمادهای دیگر با سر رسیدهای متفاوت درج و آماده معامله خواهند شد.

به گفته وی در این معاملات محدودیتی برای حضور فعالان وجود ندارد و کارگزاران ، صندوق های سرمایه گذاری، مردم و سرمایه گذاران حقوقی می توانند حضور داشته باشند.

 

اسناد خزانه اسلامی چیست و چه کاربردی دارد؟

حبیب‌رضا حدادی مدیرعامل تامین سرمایه امید در تبین اسناد خزانه اسلامی گفته است: اسناد خزانه اسلامی، ابزاری مالی است که مبتنی بر بدهی دولت به ‌نظام بانکی، ذی‌نفعان و تامین‌کنندگان منابع بوده و به‌وسیله خزانه‌داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می‌شود. اسناد خزانه، اوراق بهادار بانام یا بی‌نامی است که خزانه‌داری کل با بهای اسمی معین و بدون کوپن سود با سررسیدهای حداکثر تا 3 سال منتشر کرده و در قبال بدهی‌های مسجل بخش دولتی و با توافق بستانکاران به‌ صورت تنزیلی (با کسر از بهای اسمی) در اختیار آنها قرار می‌دهد.

دولت می‌تواند با انعقاد قراردادهای مربوط به مبادله‌های واقعی، اوراق بهادار خزانه را برای سررسید معین در اختیار بانک‌ها، پیمانکاران پروژه‌های کوتاه‌مدت یا تامین‌کنندگان نیازهای جاری و به‌طورکلی طلبکاران دولت قرار دهد و از این راه نیازها و هزینه‌های جاری و کوتاه‌مدت خود را تامین مالی کند. از سوی دیگر انتشار اسناد خزانه اسلامی توسط دولت موجب می‌شود تا ایده ایجاد بازار بدهی برای کشور مطرح شود. بازاری که در صورت موفقیت کامل می‌تواند به ایجاد شفافیت و کشف نرخ بهره تعادلی در بازار منجر شده و به سرمایه‌گذاران با افق سرمایه‌گذاری متفاوت، نرخ بازدهی مناسب ارائه کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ