کد خبر: ۱۵۳۶۵۵
۰:۲ - ۱۳۹۹/۲/۲۹

مهمترین اقدامات و برنامه های
توسط مدیرعامل:

مهمترین اقدامات و برنامه های "تملت" اعلام شد / پذیرش دو شرکت

مدیرعامل تامین سرمایه ملت مهمترین اقدامات و برنامه های سال گذشته و جاری را اعلام و از پذیرش دو شرکت سنگ آهن مرکزی و سرمایه گذاری معین ملت برای عرضه اولیه خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجمع سالانه تامین سرمایه بانک ملت قبل از ظهر دیروز با حضور 84 درصد سهامداران در محل شرکت برگزار شد.

چشم انداز و ماموریت ها

روح اله حسینی مقدم مدیرعامل با بیان اینکه چشم انداز شرکت تبدیل شدن به بزرگترین واسطه گری مالی است تا نقش موثری در بازار سرمایه و اقتصاد ملی داشته باشد، گفت: در ماموریت ها ارائه راهکارهای تامین مالی به بنگاه های اقتصادی، شهرداری ها و دولت دیده شده که در سال های گذشته هم به شکل مناسبی اتفاق افتاده است. مدیریت دارایی ها یکی دیگر از ماموریت ها است که در این حوزه طی سال 98 عملکرد مناسبی بویژه در صندوق های سرمایه گذاری مشترک داشتیم که در سال حجاریهم پیگیری خواهد شد.

وی باتوجه به اینکه رشد اقتصادی منفی اقتصادی اثری بر عملکرد این شرکت نداشته، افزود: در سال گذشته شاخص با اقبال بازار و رشد و سودآوری قابل ملاحظه افزایش پیدا کرد و در پایان سال به رقم 512 هزار واحد رسید. با حمایت گروه مالی ملت و برنامه ریزی هیات مدیره، 13 درصد از سهام این شرکت 14 اسفند ماه در بورس عرضه شد تا "تملت" از این مسیر استفاده کرده و افزایش کفایت سرمایه و گسترش مدیریت دارایی را در دستور کار قرار دهد.

حوزه های کسب و کار درآمد شرکت

این مقام مسئول با اشاره به حضور 8 رقیب در این صنعت عنوان کرد: در این صنعت کسب سهم بازار مناسب و ایجاد بالاترین سودآوری برای سهامداران پیگیری می شود. بازار بدهی در سال های اخیر یکی از حوزه های کسب و کار درآمد شرکت است که متاثر از حضور فعال دولت بوده و عرضه اوراق برای کسری بودجه و تغییر در سررسید بدهی ها پیگیری  شده و پیش بینی می شود در سال جاری هم این اتفاق بیفتد.

حسینی مقدم ادامه داد: کاهش نرخ بهره بازار بر روی درآمد شرکت تاثیر گذار است. کاهش نرخ بازارگردانی به دلایل مختلف کاهش هزینه تامین مالی را در بازار سرمایه به دنبال دارد و فرصتی است که شرکت های تامین سرمایه با بنگاه های اقتصادی ارتباط گرفته و سهم بازار خود را افزایش دهند. بازیگر اصلی باازر در سال گذشته دولت بوده که 40 هزار میلیارد تومان از اوراق منفعت تامین مالی کرده و انتظار می رود در سال 99 هم با یک رشد قابل ملاحظه در انتشار اوراق بدهی روبرو شویم.

رشد 26 درصدی در انتشار اوراق

وی توضیح داد: تمرکز "تملت" بر روی تامین مالی بنگاه های اقتصادی است. این شرکت با انتشار بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان اوراق رشد 26 درصدی را در دوره مالی 98 نسبت به مدت مشابه گذشته به ثبت رسانده است. با مفتوح شدن پرونده شرکت فولاد مبارکه که انتشار اوراق سلف استاندارد به ارزش 3 هزار میلیارد تومان را پیگیری می کند طی یک تا دو هفته آینده هزار میلیارد تومان از این اوراق عرضه می شود. بحث تامین مالی چهار شرکت دیگر هم آغاز شده است.

انتشار اوراق سرمایه ای و مشاور پذیرش شرکت ها

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت گفت: علاوه بر انتشار اوراق بدهی در خصوص انتشار اوراق سرمایه ای هم بویژه در برخی صنایع مهم این شرکت فعالیت و سهم قابل ملاحظه ای دارد. طی سال گذشته تعهد پذیره نویسی اوراق سرمایه ای بیمه دانا و نیروگاه زاگرس کوثر به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان انجام شد. همچنین به حوزه خدمات پذیرش اوراق بهادار به عنوان مشاور پذیرش شرکت ها در معرفی به بازار سرمایه در سال گذشته ورود شده است که از این جمله پذیرش شرکت پلیمر آریا ساسول به عنوان اولین شرکت دارای سهام ممتاز بود که نیاز به اساسنامه خاص داشت و در فرابورس پذیرش شد که با حل مشکل ارزشگذاری  و مسائل گزارشگری به زودی عرضه اولیه خواهد شد.

اقدام برای انجام امور پذیرش دو شرکت دیگر

حسینی مقدم از در دست اقدام بودن پذیرش سهام دو شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و سرمایه گذاری معین ملت خبر داد و گفت: با توجه به زمانبندی سهام این دو شرکت هم در بورس عرضه خواهد شد. در این میان، حجم بازارگردانی اوراق در حال حاضر در اوراق بدهی به 6.3 هزار میلیارد تومان رسیده  و هر تعهد پذیره نویسی جدید با بازارگردانی همراه خواهد بود.

وی عنوان کرد: در حوزه مشاوره تامین مالی، مشاوره عرضه (بحث افزایش سرمایه) شرکت های زیادی را بر عهده داشتیم. همچنین ارزشگذاری شرکت ها که امری پر ریسک محسوب می شود نیز بدون حاشیه انجام می شود که درآمد چندانی ندارد اما جزو سبد خدماتی است که باید ارائه شود. در حوزه خدمات مدیریت دارایی هم با سه صندوق درآمد ثابت با اقبال بازار به دنبال افزایش سطح بازدهی و کاهش ریسک آنها هستیم. مدیریت صندوق بازارگردانی ملت هم توسط تامین سرمایه بانک ملت صورت می گیرد اما منابع توسط بانک ملت، گروه مالی ملت و شرکت های این حوزه تامین می شود.

حوزه سرمایه گذاری کالایی

این مقام مسئول با اشاره حوزه سرمایه گذاری کالایی گفت: سال گذشته گواهی سپرده سکه طلا فعال شد و با همکاری خزانه بانک ملت امروز بازارگردانی گواهی سپرده سکه بانک ملت و بانک رفاه در اختیار "تملت" است که در 9 ماهه بازدهی معاملات 38 درصدی داشته است.

نتیجه عملکرد مالی

حسینی مقدم با اشاره به اینکه نتیجه عملکرد مالی "تملت" در سال گذشته کسب سود خالص 408 میلیارد تومانی بوده، توضیح داد: این سود نسبت به سال قبل از آن با رشد 92 درصدی همراه شده که بخش عمده درآمد از دو محل تعهد پذیره نویسی و تعهد سهام بوده که از 43 میلیارد تومان در سال 97 به 120 میلیارد تومان در سال 98 رسیده و با رشدی معادل 175 ردصد همراه شده است. همچنین در حوزه بازارگردانی 119 میلیارد تومان کل درآمد شناسایی شده در سال 97 بوده که با افزایش 107 درصدی به 208 میلیارد تومان رسیده است.

رشد درآمدها در حوزه های جدید

وی باتوجه به رشد درآمدها در حوزه های جدید گفت: کارمزد مدیریت صندوق ها با فعال تر شدن بخش صندوق ها و بازاریابی جدید با رشد 187 درصدی روبرو شده و با ارائه خدمات مشاوره مالی بیشتر، درآمد این حوزه رشد 235 درصدی داشته است. درآمد پایدار این شرکت از دو محل تامین مالی و بازارگردانی است اما بخشی از منابع هم با فعالیت غیر مستقیم در سرمایه گذاری سهام کسب شده که با رشد 73 درصدی روبرو شده است.

بهبود کفایت سرمایه

حسینی مقدم با بیان اینکه عملکرد سال 98 باعث بازدهی برای دارایی های موجود و حقوق صاحبان سهام شده، گفت: به طوری که دارایی ها و حقوق صاحبان سهام با افزایش 32 و 11 درصدی همراه شده است. با اعمال دو افزایش سرمایه، سرمایه اسمی به 700 میلیارد تومان رسید و کفایت سرمایه به حدی رسیده که می توان تعهدات بزرگی را به انجام رساند . انتظار می رود از بخش منابعی که در شرکت ایجاد می شود نسبت کفایت سرمایه را بهبود دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ