کد خبر: ۱۵۴۸۳۶
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۴/۲

۱۴ برنامه سازمان بورس، ورود نقدینگی بی سابقه، مشوق جدید مالیاتی و...
رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

۱۴ برنامه سازمان بورس، ورود نقدینگی بی سابقه، مشوق جدید مالیاتی و...

رئیس سازمان بورس با اعلام ۱۴ برنامه از ورود نقدینگی بی سابقه ۵۰ هزار میلیاردی در سه ماه و مشوق جدید مالیاتی برای ترغیب شرکت ها به استفاده از افزایش سرمایه از صرف سهام خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن قالیباف اصل در نشست خبری امروز که در ساختمان بورس تهران برگزار شده ، گفت: پاسخگویی و شفافیت از اولین اولویت های سازمان بورس است. فراموش نکنیم این نهاد ناظر متولی شفافیت بازار سرمایه است بنابراین باید پاسخگو باشد و شفاف عمل کند. بخشی از شفافیت بازار سرمایه محصول تلاش رسانه ها است و سازمان بورس تعامل بیشتر با رسانه ها را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: توجه آحاد جامعه به بورس معطوف شده و در این شرایط به فرهنگ سازی، آموزش و ارتقا دانش مالی بیش از گذشته نیاز داریم و همراهی رسانه ها با نهاد ناظر بازار سرمایه راهگشای سختی ها است. امید می رود با کمک رسانه ها شاهد افزایش آگاهی عمومی جامعه نسبت به سرمایه گذاری صحیح در بازار سرمایه باشیم.

پیگیری ۱۴ موضوع کلیدی در سازمان بورس

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ موضوع کلیدی در سازمان بورس پیگیری می شود، ادامه داد: نقدشوندگی ، سهام شناور آزاد شرکت های بورسی و فرابورسی ، سهام ممتاز ، ابلاغ مصوبه ایجاد صندوق توسعه تامین مالی برای شرکت هایی که پذیرش شده اما سهامدار عمده قصد عرضه سهم را ندارد و می تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم را در این صندوق قرار داده و با عرضه واحدهای صندوق هم حق رای هیات مدیره را از دست ندهد و هم تامین مالی کند در شمار این موارد قرار دارد.

قالیباف اصل اضافه کرد: همچنین افزایش ظرفیت تامین مالی ، فراهم شدن امکان انتشار اوراق بدون ضامن ، ارتقا سه حوزه سواد مالی ، شفافیت و نظام سلامت بازار ، کنترل و پایش ریسک ، اصلاح قوانین و مقررات ، توسعه کمی و کیفی ابزارهای نهادهای مالی ، ایجاد زیرساخت های فنی مناسب برای بازار سرمایه و ارتقا بهره وری سرمایه های انسانی از جمله موضوعاتی است که پیگیری می شود.

تزریق بی سابقه ۵٠ هزار میلیارد نقدینگی به بورس در سه ماه اول

وی با اشاره به آمار ورود نقدینگی به بازار سرمایه عنوان کرد:  سال ۹۸ بالغ بر ۳۰‌ هزار میلیارد تومان وارد این بازار شد اما در سه ماه ابتدایی سال جاری این رقم به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین ارزش معاملات کل سال ۹۸ رقم ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که در سه ماهه سال جاری به ۸۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. تعداد کدهای صادره در کل سال پیش ۸۲۰ هزار کد بوده که در سه ماهه نخست سال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد رسیده است. در سال گذشته دو میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در سجام ثبت نام کردند که در سال ۹۹ به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده و بیش از ۶ میلیون نفر هم احراز هویت شده اند.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: تسهیل ورود و پذیرش شرکت ها به بازار سرمایه در سطح کلان مطرح و پیگیری شد تا تسهیل گری برای اینگونه شرکت ها ایجاد شود و یک‌ امتیاز مالیاتی نیز به شرکت ها داده می شود تا بتوانند تامین مالی آسان انجام دهند.

سه ماموریت مهم اقتصادی به بورس سپرده شده

قالیباف اصل با اشاره به اینکه از ۱۵ سال پیش تاکنون اجرای سه ماموریت مهم به بازار سرمایه سپرده شده، گفت: موضوع واگذاری سهام دولتی، آزاد سازی سهام عدالت و افزایش نقش بورس در تامین مالی بخش مولد اقتصاد سه ماموریت مهم بازار سرمایه در ۱۵ سال گذشته بود و اتمام این ماموریت ها رسالت نهاد ناظر بازار سرمایه است.

وی ضمن اشاره به برخی اختلالات هسته معاملات افزود: برای بهبود اوضاع در این زمینه، دو اقدام کوتاه و بلند مدت در دستور کار نهاد ناظر بازار قرار دارد. در گام اول و در اقدام کوتاه مدت به دنبال خرید نرم افزار لازم هستیم. اما قطعا این اقدام کافی نیست. در اقدام بلند مدت، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران علاوه بر مذاکره با چند شرکت خارجی درحال انجام همکاری مشترک با دانشگاه تهران برای سامانه معاملات و پس از معاملات است که در بلندمدت به بهره برداری خواهد رسید. آزاد سازی سهام عدالت و تجمیع سفارش ها تجربه موفقی بود و سامانه معاملات قادر به پوشش همه سفارش ها شد اما با هدف جلوگیری از اختلال در فرایند معاملات در نظر است با مهیا کردن شرایط و بسترهای لازم ، بازار به کارگزار پایه تبدیل شود تا بار سامانه معاملات کاهش یابد.

قالیباف اصل همچنین از فراهم کردن مشوقی جدید مالیاتی برای ترغیب شرکت ها به استفاده از افزایش سرمایه از صرف سهام خبر داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ