کد خبر: ۱۵۵۰۷۰
۰:۰ - ۱۳۹۹/۴/۹

بزرگترین مرکز داده خارج از پایتخت افتتاح شد/ نصب تجهیزات ۵G در تهران

بزرگترین مرکز داده خارج از پایتخت افتتاح شد/ نصب تجهیزات ۵G در تهران

بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب با حضور رئیس مجلس، وزیر ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی، مدیرعامل همراه اول و جمعی از مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آیین افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی و محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز و جمعی از مدیران و مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

همراه اول خدمات صادقانه‌ای را به مردم ارائه می‌کند

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس با بیان اینکه همراه اول تلاش می‌کند در این مقطع حساس خدمات صادقانه‌ای به مردم ارائه کند، گفت: می‌توانیم با اقتصاد دیجیتال به بزرگترین دستاوردها دست یابیم. امروز مجموعه‌ای در شرکت ارتباطات سیار ایران افتتاح شد که می‌تواند با بیشترین تأثیرگذاری در همه جغرافیا و در کمترین زمان ممکن با اقتصادی‌ترین روش، نابسامانی‌های اقتصادی را حل و فصل کند.

وی ادامه داد: وقتی حرف از اقتصاد دیجیتالی می‌زنیم یعنی یک فرصت بزرگی در اختیار است که می‌توانیم به واسطه آن جبران عقب ماندگی‌های گذشته را داشته باشیم. می‌توانیم با اقتصاد دیجیتال به بزرگترین دستاوردها دست یابیم با توجه به اهمیت این حوزه اگر نسبت به آن غفلت کنیم، فاصله‌ نسبت به باقی کشورهای دنیا بیشتر خواهد شد.

قالیباف تأکید کرد: دغدغه اول و آخر در این مقطع زمانی باید توجه به اقتصاد و معیشت مردم باشد. امروز مردم از همه توقع دارند تا صادقانه کار کنیم یا به عبارتی هم خوب کار کنیم و هم کار خوب کنیم تا مشکلات آنها برطرف شود. در بلای کرونا که آسیب‌هایی در بخش‌های مختلف به دنبال داشت، فرصت‌های زیادی نیز بروز و ظهور یافت که یک نمونه آن همین بسترهای ارتباطی الکترونیک است که افتتاح امروز را از طریق ویدئو کنفرانس در حال انجام هستیم. پلت‌ فرم شاد که یکی از مهم‌ترین پلت‌فرم‌های آموزشی است و توسط همراه اول توسعه یافته، عدالت آموزشی را به ارمغان آورد.

همراه اول لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال ایران است

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با اشاره به نقش همراه اول به عنوان لوکوموتیو حرکتی اقتصاد دیجیتال گفت: همراه اول توانمند است و می تواند در حوزه خارجی سرمایه‌گذاری و درآمد ارزی حاصل کند. همراه اول بزرگترین اپراتور تلفن همراه خاورمیانه است که داشته بزرگی به حساب می‌آید و وسیع‌ترین پوشش شبکه در ایران را دارد.

وی با بیان اینکه همراه اول بزرگترین بنگاه اقتصادی در حوزه ICT است، افزود: اگر همراه اول موتور را روشن و حرکت رو به جلو را شروع کند، طبیعتا سایر بنگاه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال هم حرکت خواهند کرد. در راستای ابلاغ برنامه شبکه ملی اطلاعات، تقسیم وظایفی داشتیم که شاید گسترده‌ترین وظایف چه در زمینه بسط عدالت ارتباطی و چه در زمینه زیرساخت مراکز داده و خدمات ابری مربوط به همراه اول باشد. خوشبختانه امروز در تبریز مرکز داده غرب و شمال‌غرب افتتاح و بزودی مرکز داده دیگر همراه اول در تهران وارد مدار می‌شود.

این مقام مسئول با مثبت ارزیابی کردن عملکرد گروه مدیریتی جدید اپراتور اول که راهکارهای خلاقانه و اراده در انجام امور دارند، به ذکر مطالباتی از اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه پرداخت و گفت: قرار است تا شهریور ماه در پنج نقطه تهران تجهیزات 5G  نصب ‌شود که این پروژه با توجه به مشکلاتی که در توسعه و سرمایه‌گذاری مخابرات وجود دارد، حائز اهمیت است و مجبوریم بخشی از توسعه خدمات خانگی را هم بر بستر پهن باند سیار داشته باشیم.

آذری جهرمی ادامه داد: براساس سند شبکه ملی اطلاعات 20 درصد ارتباطات تا افق 1404 باید بر بستر فناوری‌ های نوین ارائه شود و در این راستا ظرف یکی دو هفته آینده لابراتور 5G  در مرکز تحقیقات مخابرات ایران راه‌اندازی می‌شود و در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد. توجه بیشتر به زیست‌بوم کودک و نوجوان با توجه به اینکه همراه اول در سرمایه‌گذاری این بخش، پیشتاز بوده از جمله موارد دیگر بشمار می رود.

وی با مرور اقدامات انجام شده توسط همراه اول در دوران کرونا،تصریح کرد: بابت کاری که در ارتباط با اپلیکیشن شاد انجام دادید، تشکر می‌کنم زیرا مشکلات بسیاری از دانش‌آموزان حل و اقدام بزرگی انجام شد. نیاز نیست خدمات‌ را رایگان ارائه کنید و دولت موظف به جبران هزینه‌ها است. با توجه به اینکه روزانه 9 میلیون دانش‌آموز از این بستر برای حضور در کلاس مدرسه استفاده کردند، نیاز است بستر آن توسعه یابد و امکاناتی نظیر ارتباطات صوتی و تصویری، برگزاری نشست‌های مشترک دانش‌آموزان و وایت‌برد نیز به آن اضافه شود.

جهرمی با تشویق همراه اول به حرکت در مسیر سرمایه‌گذاری‌ بین‌المللی گفت: با توجه به اینکه 100 درصد درآمد بخش ریالی است، همراه اول توانمند است و می تواند در حوزه خارجی سرمایه‌گذاری و درآمد ارزی حاصل کند.سرمایه‌گذاری بین‌المللی باعث می‌شود، اکوسیستم فضای مجازی و دیجیتال به کشورهای دوست و هم‌پیمان که علاقه‌مند به این موضوعات هستند، راه یابد و در این مسیر نیز دستگاه دیپلماسی در کنار شما خواهد بود.

مراکز داده یکی از حلقه‌های کلیدی زنجیره شبکه ملی اطلاعات

مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل ارتباطات سیار ایران در این مراسم گفت: چند سالی است انقلاب بزرگی تحت مقوله تحول دیجیتال در دنیا آغاز شده است. چهار فناوری را در ارتباط با این تحول می‌دانم که به اختصار، عنوان آن را SMAC می‌گذارم که به ترتیب شامل  social media، Mobility، Analyze  و Cloud می‌شود.

وی تمرکز اصلی همراه اول را تا پیش از مدیریت بر این مجموعه، تمرکز بر بخش Mobility یا همان کسب‌وکار سنتی که تأکید بر ارتباط داشت، دانست و نوید ورود جدی به هر چهار فناوری را داد. تجمیع این چهار فناوری، تحولی را در حوزه دیجیتال به ارمغان خواهد آورد که نیاز شرکت‌های بزرگ به اختیار کردن سخت‌افزار و امکانات را نیز از بین خواهد برد.

این مقام مسئول موضوع زیرساخت را شاهرگ حیاتی تحول دیجیتال عنوان و شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌مندی از ظرفیت فارغ‌التحصیلان رشته‌های برق، مخابرات و کامپیوتر را به عنوان موتور محرک آن در بخش ICT معرفی کرد. همراه اول در حال حاضر ۹۰ میلیون سیم‌کارت با ترکیب ۲۰ میلیون دائمی و ۷۰ میلیون اعتباری واگذار کرده که 59 میلیون مشترک آن روزانه فعال هستند.

اخوان بهابادی با اشاره به تفکیک مسئولیت‌های مرتبط با تحقق رویای دیجیتال و فراهم آوردن تحول دیجیتال ذیل دو مجموعه تازه تأسیس مرکز تحقیق و توسعه و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال در همراه اول گفت: تجارت الکترونیک، آموزش مجازی، خدمات پرداخت دیجیتال و مواردی از این دست در بحث دیجیتالی شدن مطرح بوده و همراه اول با دو واحد کسب‌وکاری فوق به سمت بومی‌سازی و حمایت از مدل‌های جدید کسب‌وکاری رفته است.

وی ادامه داد: از شش سال گذشته تاکنون مصرف دیتا در شبکه همراه اول 500 برابر رشد داشته که پیک آن در ایام کرونا و رسیدن ترافیک مصرف دیتا به بیش از 11 پتابایت در روز بود. پوشش نسل 3 و 4 همراه اول در ۱۰۰ درصد شهرها برقرار است، همراه اول 11 هزار سایت متصل به فیبرنوری دارد. درآمد های عملیاتی این اپراتور در سال 98 بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان بود که حدود ۹.۷ هزار میلیارد تومان از آن را در قالب‌های گوناگون نظیر تسهیم درآمد‌، مالیات، حقوق پروانه، عوارض گمرکی و هزینه‌های زیرساختی به دولت پرداخت کرده‌ایم.

مدیرعامل همراه اول افزود: تا پیش از خصوصی‌سازی این شرکت، مجموع ارقام پرداختی به دولت از محل درآمدها کمی بیشتر از هزار میلیارد تومان بود که اکنون به 9 هزار میلیارد تومان رسیده است. سود این شرکت صوری نیست، ارزش شرکت همراه اول در بورس به عنوان تنها اپراتور موبایلی عرضه شده ۸۲ هزار میلیارد تومان است و همواره رتبه اول شفافیت مالی را کسب کرده است.

اخوان بهابادی با اشاره‌ به برنامه توسعه زودهنگام در شبکه همراه اول توضیح داد: ایام شیوع کرونا فرصتی را فراهم آورد تا برنامه توسعه مربوط به سال 99 را ظرف دو سه هفته ابتدایی از پدیدار شدن این ویروس داشته باشیم. به عنوان مثال پلت‌فرم شاد را به درخواست وزارت آموزش و پرورش و بنا بر مسئولیت‌ های اجتماعی راه‌اندازی کردیم و به شکل کاملا رایگان در اختیار آنها قرار دادیم. نهایتا هم شاهد بودیم روازنه 9 میلیون دانش‌آموز با استفاده از این پلت‌فرم وارد کلاس مجازی شدند.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مراکز داده به عنوان یکی از حلقه‌های کلیدی زنجیره شبکه ملی اطلاعات گفت: با توجه به اهمیت دیتاسنترها، برنامه توسعه آنها در نقاط مختلف را در دستور کار قرار دادیم که مرکز داده غرب و شمال‌غرب نمونه بزرگترین دیتاسنتر خارج تهران است که تاکنون با ظرفیت 250 رک زیر بار رفته و قابلیت توسعه تا 100 رک دیگر را هم دارد. تا پایان سال تعداد ۱۳۷۰ رک دیگر را تجهیز و به ظرفیت شبکه ملی اطلاعات اضافه خواهیم کرد.

کلاس مجازی از مهرماه روی پلت‌فرم شاد فعال شود

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز گفت: مقوله تحول دیجیتال باید در تمامی حوزه‌ها بصورت متوازن باشد که در این بین، توجه به اقتصاد دیجیتال مورد توجه است. در این شورا در ابتدا توجه به زیرساخت یا به عبارتی شبکه ملی اطلاعات است در ایام شیوع کرونا هم شاهد بودیم پلت‌فرم آموزشی شاد روی زیرساخت‌هایی که در سال‌های گذشته توسعه یافته بود، بدون هیچگونه اعمال فشاری بر شبکه ارتباطی اجرا شد.

وی ادامه داد: امید می رود براساس جلسات مشترکی که با وزارتخانه‌های ارتباطات و آموزش و پرورش به عنوان ذی‌نفعان این پروژه داشتیم از مهرماه شاهد برگزاری کلاس مجازی روی این پلت‌فرم آموزشی باشیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ