کد خبر: ۱۵۷۵۱۱
۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۶/۱۲

دو مانع اصلی ورود شهرداری تهران به بورس / مشکلات عرضه اولیه مترو و شهروند

دو مانع اصلی ورود شهرداری تهران به بورس / مشکلات عرضه اولیه مترو و شهروند

شهرداری تهران برای ورود به بورس و عرضه اولیه زیرمجموعه هایی مانند مترو و شهروند ، دو مانع اصلی دارد اما با چند اقدام قابل حل است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود آنکه یکی از مسیرهای اصلی برای تامین منابع پایدار شهرداری تهران در این دوره استفاده از فرصت بازار سرمایه تعیین شده اما طی سه سال گذشته اقدام عملی برای حرکت در این مسیر انجام نشده است. برخی بر این باورند فقدان شفافیت و زیان‌دهی بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران، دو مانعی است که می‌تواند این نهاد را در عرضه دارایی شرکت‌ها به بورس ناکام بگذارد.

مثلا درباره شرکت مترو، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: تشکیلات ضرردهی است که به همین علت مهم، امکان ورود به بورس را ندارد. ۳ میلیارد دلار برای ساخت مترو تهران هزینه شده است. دارایی و سرمایه ناوگان مترو تهران که شامل ایستگاه‌ها، تونل‌ها، فضاهای اجاره‌ای، ورودی و خروجی و... می‌شود، ارزش بسیار بالایی دارد اما به علت ضرردهی هنوز نتوانسته وارد بورس شود. باید روش‌های دیگری برای ورود مترو به بورس دنبال شود.

شرکت خدمات کالای شهروند اما به‌عنوان جدی‌ترین گزینه ورود به بورس هم با موانعی مواجه است. برای ورود به بورس تشریفات و مقررات خاصی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها ارائه دارایی‌های قانونی است. در این مورد دارایی‌های قانونی شرکت شهروند که همان املاک هستند به نام شهروند نیست. اما با دستور معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران قرار است به زودی فرآیند انتقال اسناد املاک و به نام زدن آنها انجام شود. این موضوع هم فرآیندی زمانبر است و برخی می‌گویند حداقل تا پایان سال جاری ورود این شرکت به بورس محقق نخواهد شد.

عطا‌ اله سینایی مشاور معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران معتقد است: زمانی که شرکت‌های نفتی و غیرنفتی که درباره مسائل مالکیت و سوددهی آنها حرف است، می‌توانند در بورس بدرخشند و از سود ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی این بازار بهره ببرند، شهرداری تهران هم باید سهم را از این بازار بگیرد و بهره ببرد. البته هم اکنون اداره کل امور مجامع و شورای سازمان‌های شهرداری تهران پیگیر انجام کارها است.

برخی کارشناسان معتقدند شرکت فروشگاهی شهروند ، بنگاه اقتصادی است که سود و زیان آن مشخص است. بنابراین می‌تواند به‌عنوان نخستین مسیر شهرداری درباره واگذاری شهروند از طریق بورس و در قالب نقدشوندگی یا بهادارسازی دارایی‌ها باشد.

به نظر می‌رسد در صورتی که گروه متخصص و آشنا به بازار سهام و همین‌طور مقررات شهرداری و با دارا بودن اختیارات از شهردار و شورای شهر تشکیل شود، ورود شرکت‌های شهرداری مانند شهروند و شهر آفتاب به بورس موفقیت‌آمیز خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ