کد خبر: ۱۵۸۶۸۴
۰:۰ - ۱۳۹۹/۷/۱۳

پیش بینی تداوم تقاضا و خطر قوانین خلق الساعه / اثر برد ترامپ و بایدن
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی تداوم تقاضا و خطر قوانین خلق الساعه / اثر برد ترامپ و بایدن

کارشناس بازار سرمایه ضمن اعلام مهمترین محرک بازار سهام، تداوم تقاضا و خطر قوانین خلق الساعه، تحلیلی از اثر برد دو نامزد انتخاباتی آمریکا بر بورس ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میرعلی امیرباقری با اشاره به اینکه در ابتدای هفته گذشته همچنان فشار فروش در کلیت بازار سهام و کلیه نمادها پابرجا بود به ایرنا گفت: با توجه به شرایط اقتصاد، سهام وابسته به ارز به مرور مورد اقبال قرار گرفتند و در انتهای هفته منجر به ثبات و تقویت سمت تقاضا در کلیت بازار شد.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه عمده سهامداران حقیقی خریدار سهام شرکت‌های ارزنده در این سطوح بودند و البته از قبل پیش‌بینی شده بود بعد از اصلاح عمیق بازار شاهد روند درون کانالی به سمت صعود برای تعدادی از نمادها باشیم. مهمترین محرک بازار سرمایه نرخ ارز است. علت رشد قیمت سهام در وضعیت فعلی چیزی جز افزایش نرخ افسار گسیخته ارز و کاهش ارزش پول ملی نیست که با فشار بر صورت‌های مالی شرکت‌ها در بخش سود و زیان می‌تواند اقبال را به سمت بازار سرمایه بازگرداند.

اقبال به بورس ناشی از افزایش نرخ تورم و ارز

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه چنین اقبالی به بازار چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد، ادامه داد: با توجه به شرایط تکنیکالی، بنیادی و بین المللی  به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد ثبات نرخ ارز و قرار گرفتن آن در مسیر اصلاحی باشیم. اصلاح قیمت ارز زمینه افزایش فشار فروش در بازار را فراهم می‌کند اما اکنون اصلاح نرخ ارز در بازار آغاز نشده و اقبال به بورس بیشتر ناشی از افزایش نرخ تورم و ارز بوده است.

امیرباقری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید برای سرمایه‌گذاری در بورس به نرخ ارز توجه داشته باشند و چشم‌انداز آن را در محاسبات مورد توجه قرار دهند، عنوان کرد: علاوه بر توجه به شرایط و متغیرهای موجود در محاسبات باید مقولات انتظاری و چشم اندازها را در کوتاه‌ و بلندمدت در نظر داشته باشند و آنها را لحاظ کنند. نرخ ارز در مقاطع فعلی چندان تناسبی با واقعیات اقتصادی ندارد. با توجه به شرایط حاکم، ممکن است نرخ ارز اصلاحی را تجربه کند که همین امر دقت مضاعفی را بر بدنه بازار از سمت سرمایه‌گذاران می‌طلبد.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه ایران

وی با بیان اینکه این روزها مسایلی مانند انتخابات آمریکا بر روند معاملات بازار سرمایه بی‌تاثیر نیست، اضافه کرد: در صورتی که بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری باشد، مسایلی مانند احیای مقوله برجام، تسهیل تحریم‌ها و فشار منفی بر نرخ ارز، بازار سرمایه را تحت فشار قرار خواهند داد. پیروزی ترامپ شرایط را تا حدودی پیچیده‌تر خواهد کرد و در کوتاه‌مدت اقبال به سمت بازارسرمایه نگه داشته می شود اما در نهایت با توجه به احتمال شروع مذاکرات باز هم با یک دوره تاخیر، فشار بر نرخ ارز و تغییر اقلیم تحریمی را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: باید سرمایه‌گذاران به دقت پیگیر مسایل بین المللی و تاثیرات مرتبط با آن بر بدنه بازار سرمایه باشند و به دیدگاه‌ های سنتی برای سرمایه‌گذاری در این بازار اکتفا نکنند بلکه باید درجه پیچیدگی تحلیل‌ها را افزایش دهند تا بتواند تصور روشنی را از آینده این بازار داشته باشند.

بازگشت تعادل در معاملات بورس

امیرباقری با توجه به فشار قدرت تقاضا در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، گفت: انتظار داریم در هفته جاری این تقاضا ادامه یابد و همچنان تعادل و اقبال را بر بدنه بازار شاهد باشیم. سرمایه‌گذاران باید در وضعیت فعلی به جز شرایط بنیادی، شرایط تکنیکالی را مدنظر قرار دهند و با نگاهی همه‌جانبه اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. همچنین مساله تنوع بخشی به پرتفوی را در نظر بگیرند و در شرایطی که بازار هنوز به وضعیت باثبات نرسیده از مشاوران و نهادهای مشاوره که دارای مجوز قانونی هستند کمک بگیرند و کار را به دست افراد حرفه‌ای بسپارند. پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری بازار وضعیت مطلوبی را در معاملات نسبت به هفته گذشته در پیش بگیرد.

خطر وضع و ابطال قوانین خلق الساعه

وی اعمال چندین نکته را در وضعیت کنونی برای بازار سرمایه خطرناک دانست و افزود: نخستین خطری که بازار را مورد تهدید می‌دهد، وضع و ابطال قوانین عجولانه‌ است زیرا این موضوع باعث افزایش ریسک قانونی می‌شود و می‌تواند تهدیدی برای معاملات بازار تلقی شود.

امیر باقری ادامه داد: این ریسک فزاینده منجر به افزایش بازده مورد انتظار فعالان بازار و کاهش P/E بازار سرمایه خواهد شد.بنابراین در شرایط فعلی نهاد ناظر و قانون گذار باید به این مسایل دقت لازم را داشته باشند. هیجان از سمت سرمایه گذاران آفتی برای این بازار خواهد بود و باید در زمینه روان‌سازی معاملات بورس در وضعیت فعلی دقت داشته باشند بدین معنا که بازار باید ضمن دستیابی به تعادل و کف سازی معقول، رشد میان و بلندمدت را تجربه کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ