کد خبر: ۱۶۰۴۲
۱۴:۳ - ۱۳۹۴/۷/۲۵

آژانس بین المللی انرژی: ایران با سقوط قیمت نفت جذاب‌تر شد

آژانس بین المللی انرژی: ایران با سقوط قیمت نفت جذاب‌تر شد

آژانس بین المللی انرژی با بیان این که ایران یکی از ارزان ترین نقاط جهان برای استخراج نفت از میادین جدید است اعلام کرد: افت قیمت نفت طی ماه های اخیر موجب جذابیت بیشتر میادین نفتی ایران شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بلومبرگ، بازار جهانی نفت با فزونی عرضه مواجه است، اما شرکت های بزرگ نفتی با وجود کاهش هزینه ها و توقف عملیات اکتشافی در مناطق دیگر، برای توسعه میادین جدید در ایران صف کشیده اند.

براساس بررسی های آژانس بین المللی انرژی ایران یکی از ارزان ترین نقاط جهان برای استخراج نفت از میادین جدید و چاه های از پیش موجود است.  آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، با فرض اینکه توافق هسته ای منجر به کاهش تحریم ها شود، کاهش قیمت نفت حتی موجب جذاب تر شدن ایران برای سرمایه گذاران می شود.

رابین میلز، تحلیلگر موسسه منار انرژی دوبی در این باره گفت: «هزینه ها در آنجا پایین است، زیرا آنها میادین عظیمی دارند که نفت را با صرفه اقتصادی تولید می کنند.» وی افزود، اگر قیمت ها پایین بماند، هزینه های تولید حتی ممکن است در ایران و همسایه اش عراق پایین تر بیاید.

در حالی که شرکت های بزرگ  پس از کاهش 40 درصدی قیمت نفت در یک سال گذشته در حال کاهش نیروی کار خود و متوقف کردن پروژه های پرهزینه شان هستند، بشکه های نفت ارزان تر آنها را اغوا می کند.

رویال داچ شل، سال گذشته فعالیت اکتشافی خود در قطب شمال را متوقف کرد. توتال نیز پس از دور جدید کاهش سرمایه گذاری ها، هدف گذاری خود برای میزان تولیدش را کاهش داده است. هر دوی این شرکت ها در ماه های اخیر مدیران خود را برای مذاکره با شرکت ملی نفت ایران به این کشور اعزام کرده اند.

بر اساس گزارش 13 اکتبر آژانس بین المللی انرژی، در حالی که هزینه توسعه یک میدان نفتی در کانادا یا آمریکا بین 59 تا 114 دلار برای هر بشکه نفت است، این رقم در ایران از 31 دلار تجاوز نمی کند.

ایران در حال کار بر روی قراردادهای نفتی اش است تا جذابیت آنها را برای شرکت های نفتی بین المللی افزایش دهد. به گفته میلز، شرکت هایی که به دنبال ورود مجدد به ایران هستند نیز باید ریسک سیاسی را بررسی کنند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ