کد خبر: ۱۶۱۰۹۳
۱۵:۸ - ۱۳۹۹/۸/۱۸

نتیجه انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران و پیش بینی صعود ۵ ساله بورس و P/E جذاب
کارشناس بازارسرمایه تحلیل کرد:

نتیجه انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران و پیش بینی صعود ۵ ساله بورس و P/E جذاب

کارشناس بازار سرمایه با تحلیل اثر نتیجه انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: رشد هیجانی در ۵ بازار ایران دارای چرخه‌ای ۵ ساله است و در بلندمدت، ورق به‌ سمت بورس بر خواهد گشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید اخوان‌دوست در یادداشتی اعلام کرد: مطمئناً آینده سیاسی آمریکا به‌سبب خط‌ مشی سیاسی و اقتصادی رئیس جمهور آینده و گسترش و یا کاهش روابط با دیگر کشورها می‌تواند موجب تأثیرات بسزایی در سایر کشورها شود که ایران نیز از این تحولات متأثر است.

بزرگترین و مؤثرترین بازارهای مالی ایران بازار ارز، طلا، بورس، خودرو و مسکن است که هرگونه تغییرات در روند آینده این بازارها مستقیماً بر زندگی افراد تأثیر خواهد داشت. این اثرات را می‌توان از افزایش قیمت دلار از ابتدای سال 96 و از قیمت 3700 تومان برای هر دلار تا بالاترین قیمت ثبت‌شده دلار یعنی 3200 تومان و رشد حدود 850 درصدی این ارز مشاهده کرد.

اثر نتیجه انتخابات آمریکا بر سرمایه گذاری در بورس طی 5 سال آینده

این روزها با ریزش‌های سنگین اخیر بورس و نگاه به درصدهای زیان در پرتفوی‌ها شاید امیدی به بازگشت قیمت‌ها نمی‌بینیم اما ممکن است این تصور ناشی از عادت به ریزش‌ها باشد که پیش‌بینی صحیح روند آینده را غیرممکن کرده است و فقط به اخبار و تحولات کوتاه‌مدت و تأثیرات آنها توجه می‌کنیم همانند بوکسوری شده‌ایم که در وسط رینگ از هر طرف مشت می‌خورد و بدون هیچ استراتژی فقط به‌دنبال فرار از معرکه است.

اتفاقات اخیر بازار سهام رشد و ریزش چشمگیر چند ماه گذشته، آزادسازی سهام عدالت و حمایت‌های دولت از بورس و... یک وجه مثبت نیز داشت و آن آشنایی میلیونی افراد با بورس بود. بازاری که شاید سال ها نیاز به آموزش و تبلیغات داشت تا از نظر حجم و ارزش معاملات به اینجا برسد اما طی چند ماه راه چندین‌ساله را پیمود و مطمئناً این آشنایی در بلندمدت به این راحتی از بین نخواهد رفت و بورس همیشه در گوشه ذهن تمام افرادی که حتی بطور موقت نیز وارد آن شده بوده‌اند، خواهد ماند.

سهمی مثل "فولاد" که از سهام سنگین و بنیادی است و خیلی هم رشدهای هیجانی نداشته از ابتدای سال 96 تا قیمت فعلی 1200 تومان حدود 29 برابر رشد کرده در حالی که دلار طی همین مقطع نهایتاً 10 برابر رشد داشته است.

ترامپ یا بایدن فقط یک بهانه است، سرمایه‌گذاران باهوش ارزش واقعی یک سهم را به‌خوبی می‌شناسند اما مسئله واقعی و دلیل ریزش‌های اخیر انتخاب ترامپ یا بایدن نیست. ریزش‌های اخیر ناشی از عدم قیمت‌گذاری صحیح بورس و سهام توسط بسیاری از معامله‌گران و جوسازی‌های دلالان و سودجویان برای خرید در قیمت‌های بسیار مفت است. بسیاری از نمادهای بورس در زمان حاضر صف‌های فروش دارند اما حجم معاملات بسیار ناچیز داشته یا حتی به‌اندازه حجم مبنا نیست و ریزش چندانی ندارند و فقط به‌سبب جو منفی حاکم به‌اجبار در صف‌های فروش هستند.

علت صف‌ نشستن‌های اخیر بسیاری از معامله‌گران ترس از ریزش سهام دلاری نظیر گروه های پالایشی، پتروشیمی، فولادی، معدنی و غیره است در حالی که بورس مدت‌ها قبل قیمت دلار را در خود تعدیل کرده و اگر زیرکانه نگاه کنیم بورس یا انتخاب شدن بایدن را در نظر گرفته بود یا پیروزی ترامپ که در هر دو صورت کل بازار و حتی سهام دلاری نیز با افزایش قیمت دلار حتی تا 32 هزار تومان، رشد چندانی نکرد و تعدیل قیمت‌ها با دلار حدود 18 هزار تومان صورت گرفته است.

حجم معاملات حقوقی‌ها به‌خوبی گویای این واقعیت است همان حقوقی‌هایی که در شاخص 2 میلیونی به‌شدت فروشنده بودند در حالی که حقیقی‌ها انتظار شاخص بیش از 2.5 میلیونی را می‌کشیدند و طی روزهای اخیر نیز برخی از همین حقوقی‌ها بسیاری از سهام ارزنده را خرید کردند.

بازار ارز بازاری به‌مراتب پرریسک‌تر از سهام است چرا که علاوه بر ریسک ذاتی که دارد، اعمال نفوذ دولت و دستکاری قیمتی در آن به‌مراتب بیشتر از هر بازاری است و رشد قیمت در آن حساسیت‌های خاصی را ایجاد می‌کند که این مسئله ریسک این بازار را دوچندان می‌کند. در حالی که ورود نقدینگی به بورس سازنده است و به شرکت‌ها در جهت رشد و اجرای پروژه‌های معوق که نیازمند تأمین مالی بوده‌اند کمک شایانی می‌کند.

ارزش بورس حدود 4.7 میلیون میلیارد تومان است که با توجه به افزایش رشد فروش اکثر شرکت‌ها و دو برابر شدن حجم فروش‌ها و گزارش های بسیار خوب، P/E بازار حدود 7 الی 8 است. بسیاری از نمادهای بزرگ نظیر "فولاد، فارس، فملی، شتران، شپنا، اخابر" و... در قیمت‌های بسیار پایین و شاید نزدیک به قیمت‌هایی که از آنجا کلید رشد را زده‌اند، معامله می‌شوند.

در بازار ایران رشدهای هیجانی در بازار ارز و سایر بازارها دارای چرخه‌ای حدوداً 5 ساله است بر همین اساس به‌نظر می‌رسد در بلندمدت ورق به‌ سمت بورس بر خواهد گشت.

تأثیر انتخابات آمریکا در این مقطع فقط یک بازی هوشمندانه برای ایجاد یک فرصت خرید خوب در قیمت‌های بسیار پایین و حتی پایین تر از ارزش ذاتی است و در نتیجه سرمایه‌گذاران باهوش در این مقطع زمانی به‌ دور از حاشیه‌ها و جوسازی‌ها سهامداری می‌کنند و یک رشد پایدار و بلندمدت را تجربه خواهند کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ