کد خبر: ۱۶۲۵۵۴
۰:۰ - ۱۳۹۹/۹/۲۳

ترازنامه بانک ها دوره‌ای کنترل می شود/ امیدواری به تعدیل نرخ ارز
رییس بانک مرکزی:

ترازنامه بانک ها دوره‌ای کنترل می شود/ امیدواری به تعدیل نرخ ارز

رییس بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت پایبندی بانک ها به نرخ های سود مصوب شورای پول و‌ اعتبار و قوانین مبارزه با پولشویی گفت: کنترل ترازنامه بانک ها از دی اجرایی و هرسه ماه یک بار کنترل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایبنا،  عبدالناصر همتی در جلسه ‌دوره‌ای با مدیران عامل شبکه بانکی ضمن اشاره به روند کاهشی انتظارات تورمی و پدیدار شدن رشد اقتصادی به دلیل آمارهای رشد کشاورزی و صنعت گفت: امید می رود در این زمینه شرایط به سمت بهبود پیش برود و سال آینده به مراتب وضعیت بهتری نسبت به امروز داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت پایبندی بانک ها به نرخ های سود مصوب شورای پول و‌ اعتبار افزود: عملیات بازار باز در روان شدن فعالیت ها موثر بوده و در تعدیل نرخ سود بازار بین بانکی اثر داشته است. بانک‌ها باید تمهیدات لازم به‌ منظور جلوگیری از سوءاستفاده از زیرساخت‌های بانکی برای اهداف پولشویی و معاملات مخرب در بازارها را با جدیت در بکارگیری قوانین مبارزه با پولشویی پیاده سازی کنند. همچنین ارتقای سطح مبارزه با پولشویی در سطح استان‌ها و افزایش اختیارات و ایجاد دسترسی‌های کافی به سامانه‌های مربوطه از سوی حوزه‌های مبارزه با پولشویی بانک‌ها ضروری است.

این مقام مسئول درباره سایت های مرتبط با قمار و شرط‌بندی عنوان کرد: مباحثی درباره درگاه های اجاره ای مرتبط با سایت‌های قمار و شرط بندی مطرح می شود لذا بانک ها باید حداکثر تلاش را برای مبارزه با این درگاه ها و نظارت بر این تراکنش‌ها انجام دهند. سودجویان با پرداخت مقادیری اندک و اجاره کارت و حساب بانکی افراد، تراکنش‌های چند میلیاردی با مقاصد و اهداف قمار انجام می‌دهند از این رو، ضروری است بانک ها جدیت لازم را داشته باشند و مردم نیز به عواقب اجاره دادن حساب‌ها توجه کنند.

همتی با بیان اینکه کنترل مقداری ترازنامه بانک ها یکی از عوامل مهم کنترل نقدینگی است و این امر با همراهی بانک ها محقق می شود، ادامه داد: بانک ها باید رشد دارایی‌ها را تحت کنترل داشته باشند تا بتوان به هدف کنترل نقدینگی نائل شد. کنترل ترازنامه بانک ها طبق مصوبه شورای پول و اعتبار از دی ماه اجرایی و بر این اساس هرسه ماه یک بار توسط بانک مرکزی کنترل خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنترل نرخ ارز منجر به کنترل تورم از ناحیه فشار عرضه می‌شود، اظهار امیدواری کرد با آرامش بیشتر در بازار ارز و استمرار روند فعلی شاهد تعدیل نرخ ارز باشیم. با اجرایی شدن قانون اصلاح قانون صدور چک بسیاری از مشکلات برطرف و چک های برگشتی کاهش می یابد. بانک ها باید نسبت به اجرایی شدن این قانون و پیاده سازی آن اهتمام کافی داشته باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ