کد خبر: ۱۶۴۹۴۵
۰:۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶

سه شفاف سازی از اولین تولیدکننده واکسن و با بازدهی۲۹۰ درصدی سهام

سه شفاف سازی از اولین تولیدکننده واکسن و با بازدهی۲۹۰ درصدی سهام

شرکت بایون تک که اولین تولید کننده واکسن کرونا محسوب می شود و به بازدهی ۲۹۰ درصد سهام در یک سال اخیر رسیده ، سه شفاف سازی مهم طی دو هفته اخیر منتشر کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با یون تک شرکت آلمانی حاضر در بورس نزدک آمریکا طی یکسال اخیر با ۲۹۰ درصد بازدهی ، سال خوبی را پشت سر گذاشت . آن هم با در نظر گرفتن اینکه سهام آن یک سال قبل در چنین روزی ، فقط۳۰ دلار قیمت داشت اما به علت تولید موفقیت آمیز تولید واکسن کرونا به ۱۱۷ دلار افزایش یافته است .

این شرکت در این روزها با شفاف سازی های متعدد موفقیت ها را به بازار سرمایه آمریکا و جهان اعلام می کند. به طوریکه در دو هفته اخیر ۳ شفاف سازی مهم ارائه کرد .

بایون تک در شفاف سازی ۸ فوریه اعلام کرد اطلاعات منتشر شده نشان می دهند واکسن COVID-19 آنتی بادی هایی ایجاد می کند که ویروس کروونا را با جهش های موجود در ویروس انگلستان و آفریقای جنوبی خنثی می کنند.

همچنین اول فوریه ۲۰۲۱ در شفاف سازی دیگری اعلام کرد با افزایش ظرفیت های تولید ، تولید واکسن در سال جاری را از طریق سه طرح توسعه ۵۰ درصد افزایش ، از ۱.۳ میلیارد دوز به ۲ میلیارد دوز افزایش خواهد داد. این سه طرح شامل اصلاح فرآیندهای تولید در تاسیسات Pfizer در puurs   بلژیک، مجوز ساخت در سایت تولید BioNTech در ماربورگ و گسترش شبکه تولید اروپایی است .سایت تولید در ماربورگ می تواند مطابق برنامه های قبلی اعلام شده ، تولید خود را برای تأیید توسط EMA در ماه فوریه آغاز کند. 

از سه شریک در دسامبر 2020 هنگامی که اولین مجوزها را تا 13 مجوز فعلی دریافت شد ( از جمله تأسیسات ماربورگ)  تقویت بیشتر این شبکه در جریان است. بایون تک و فایزر به کار برای افزایش میزان تحویل از 15 فوریه ادامه می دهند و این اطمینان وجود دارد مقدار کاملی از دوز واکسن را که در سه ماهه اول متعهد شده و همچنین در سه ماهه دوم 75 میلیون دوز اضافی به اتحادیه اروپا عرضه خواهد شد .

در شفاف سازی ۲۵ ژانویه۲۰۲۱ هم توافق نامه خرید پیش فروش با COVAX را برای حداکثر 40 میلیون دوز واکسن کرونا اعلام شد. دوزهای آن در طول سال 2021 تحویل و پیش بینی می شود اولین تحویل ها در سه ماهه اول ۲۰۲۱ منوط به اجرای توافق نامه های تأمین تحت ساختار تاسیسات COVAX انجام شود . برای تعهدات پیشرفته،Pfizer و BioNTech این واکسن را برای ۹۲ کشور تحت این برنامه با قیمت غیرانتفاعی در اختیار COVAX قرار می دهند .

COVAX یک ابتکار جهانی است که توسط اتحاد جهانی واکسن ها و ایمن سازی (GAVI) ، ائتلاف برای نوآوری های آمادگی همه گیر (CEPI) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) هماهنگ می شود تا اطمینان حاصل شود که دسترسی عادلانه به واکسن های COVID-19 برای همه کشورها بدون در نظر گرفتن از سطح درآمد COVAX شامل مکانیزم مالی تعهد پیشرفته بازار (AMC) است که هدف آن اطمینان از این است که 92 کشور با درآمد متوسط ​​و پایین تر قادر خواهند بود دسترسی به واکسن های COVID-19 را همزمان با کشورهای با درآمد بالاتر تضمین کنند.

هشدار شرکت های فایزر و بایون تک در استفاده واکسن در آمریکا

واکسن فایزر و بایون تک برای استفاده تحت مجوز استفاده اضطراری (EUA) برای ایمن سازی فعال برای جلوگیری از بیماری ویروس کرونا برای افراد سن 16 سال و بالاتر مجاز است. هشدارهایی که برای استفاده از واکسن از طرف FDA اعلام شد.

از جمله این هشدارها در صورت بروز واکنش حاد آنافیلاکتیک پس از تجویز واکسنPfizer-BioNTech COVID-19 ،درمان پزشکی مناسب مورد استفاده برای مدیریت واکنش های فوری آلرژیک باید فوراً در دسترس باشد. همچنین افراد دارای نقص ایمنی از جمله افرادی که تحت درمان سرکوب سیستم ایمنی هستند ، ممکن است پاسخ ایمنی کمتری به واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 داشته باشند.

واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 ممکن است از همه گیرندگان واکسن محافظت نکند. در مطالعات بالینی ، واکنش های جانبی در شرکت کنندگان 16 سال به بالا شامل درد در محل تزریق (84.1 درصد) ، خستگی (62.9 درصد) ، سردرد (55.1 درصد) ، درد عضلانی (38.3 درصد) ، لرز (31.9 درصد) ، درد مفاصل (23.6درصد) ، تب (14.2درصد) ، تورم محل تزریق (10.5درصد) ، قرمزی محل تزریق (9.5درصد) ، حالت تهوع (1.1درصد) ، کسالت (0.5درصد) و لنفادنوپاتی (0.3درصد) دیده شده است .

اطلاعات موجود در مورد واکسن برای زنان باردار برای اطلاع از خطرات مرتبط با واکسن در بارداری کافی نیست . همچنین داده ها برای ارزیابی اثرات واکسن بر روی نوزاد شیرده یا تولید / دفع شیر در دسترس نیستند.

واکنش های آلرژیک شدید پس از واکسن در حین واکسیناسیون انبوه خارج از آزمایشات بالینی گزارش شده است. واکنشهای جانبی اضافی، برخی از آنها ممکن است جدی و ممکن است با استفاده گسترده تر از واکسن آشکار شود.

هیچ اطلاعاتی در مورد قابلیت تعویض واکسن  با سایر واکسن های COVID-19 برای تکمیل سری واکسیناسیون در دسترس نیست. افرادی که یک دوز واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 دریافت کرده اند برای تکمیل سری واکسیناسیون باید دوز دوم واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 را دریافت کنند.

تحلیل سهام شرکت بایون تک

BioNTech  به عنوان یک شرکت بیوتکنولوژی در مرحله بالینی فعالیت می کند. این شرکت توسط Christopher Huber ، Ozlem Tureci و Ugur Sahin در  ژوئن 2008 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ماینز آلمان است.در این شرکت ۱۳۱۰ نفر مشغول به کار هستند . سرمایه شرکت ۲۴۰ میلیون یورو و ۲۴۰ میلیون سهام قابل معامله است .

شرکت به دلایل هزینه های طرح و توسعه و عدم تولید در سال مالی قبل به زیان ۲۰۰ میلیون یورویی در سال ۲۰۱۹ دست یافت و EPS شرکت از دو نوع basic  و diluted (۰.۹۴ –) اعلام شده است . ارزش بازار شرکت بر مبنای آخرین قیمت سهم ۱۱۷ دلار ،  ۲۸ میلیارد دلار ارزیابی می شود . شرکت در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۹ در بورس نزدک پذیرفته شد و با نماد BNTX ،  ۱۳.۸ دلار قیمت گذاری شد .

سیاست شرکت عدم تقسیم سود بوده و رسما" به سهامداران اعلام شده هرگز سود نقدی سهام عادی پرداخت نکرده و در نظر است کلیه درآمدها برای تأمین بودجه توسعه و گسترش تجارت حفظ شود.

              

صورت های مالی ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ فروش ۶.۹ میلیون یورو را گزارش می دهد که به خاطر ۱۶۰ میلیون یورو هزینه های طرح و توسعه و سایر هزینه ها ، زیان خالص به ۲۲۹ میلیون یورو گزارش شده است . این صورت مالی نمی تواند واقعیت موجود شرکت را نشان دهد. چون درآمد واکسن در این صورت ها دیده نمی شود .قطعا تاثیر درامد واکسن در ۲۰۲۱ دیده خواهد شد که این درامد می تواند هزینه های سنگین طرح و توسعه را پوشش دهد .

معاملات سهام این شرکت نشان می دهد سهام شرکت در بورس نزدک در۱۹ اکتبر ۲۰۱۹ با قیمت ۱۳.۸ دلار  قیمت گذاری و پذیرفته شده است. از این تاریخ تا ۱۲ مارس ۲۰۲۰ با تغییرات نوسانی به ۲۸ دلار افزایش پیدا می کند اما در ۱۳ مارس ۲۰۲۰( 23 اسفند 98 ) اعلام خبر همکاری شرکت بایون تک با فایزر برای تولید واکسن کرونا آن هم در ابتدای شیوع جهانی ، هیجان شدیدی را در بازار ایجاد کرد و به همین خاطر قیمت سهام تا 18 مارس ( به ممدت 5 روز ) از ۲۸ دلار به ۹۱ دلار و با ۲۲۵ درصد رشد  افزایش یافت اما دو روز بعد با سقوط قیمت  به ۴۴ دلار کاهش یافت و با فروکش هیجان قیمت سهم تا ۱۶ آوریل به ۳۸  دلار کاهش یافت .

از این تاریخ تا 16 جولای قیمت سهام با اعلام مرتب شفاف سازی ها  به ۷۵ دلار رسید اما خبر مرحله فاز دوم واکسن و دریافت مجوزFast Track   از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ، خبری بود که قیمت سهام را تا ۱۰۲ دلار افزایش داد ولی با فروکش کردن خبر ، قیمت سهام تا ۸ سپتامبر به ۵۸ دلار کاهش یافت و در ادامه با رسیدن به خبر فاز ۳ ، قیمت سهام به ۸۸ دلار رسید و در ۹ نوامبر ، اعلام خبر رسمی واکسن کرونا قیمت سهام را تا ۱۱۳ دلار افزایش داد .از 9 نوامبر تا هم اکنون قیمت سهام بین ۸۶ دلار تا ۱۲۸ دلار در نوسان است و در آخرین قیمت به ۱۱۷ دلار رسیده است .

بنا به افزایش تولید شرکت در سطح میلیاردی در ۲۰۲۱ و تولید داروها برای بیماری های سرطانی ، نشان از چشم انداز مثبت این شرکت است . البته باید در نظر داشت افزایش فعالیت رقبا در تولید واکسن در سطح جهانی را شاهد خواهیم بود و از طرفی مقدار زیادی از تولیدات برای کوواکس با قیمت نازل و کمترین سود انجام خواهد شد که انتظار نمی رود ارقام نجومی برای سوداوری برای واکسن را در نظر داشت .

روزبه معین زاده / کارشناس و خبرنگار بازار سرمایه   [email protected]

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ