کد خبر: ۱۶۵۸۳۹
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷

بایدن وارد درگیری مستقیم با ولیعهد سعودی نمی‌شود
طبق اسناد امنیتی وزارت خارجه آمریکا :

بایدن وارد درگیری مستقیم با ولیعهد سعودی نمی‌شود

طبق آخرین اسناد امنیتی وزارت خارجه آمریکا، بایدن به دلیل ملاحظات سیاسی قصد ندارد وارد درگیری مستقیم با ولیعهد سعودی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رای الیوم، طبق اسناد جدید مرکز مطالعات امنیتی وابسته به وزارت خارجه آمریکا در شرایط کنونی، بایدن بر خلاف ترامپ مایل به همکاری با محمد بن سلمان نیست اما نمی‌خواهد وارد درگیری مستقیم با وی شود. چراکه بن سلمان هنوز حکمران عربستان محسوب می‌شود و بر تصمیمات بزرگترین کشور نفتی منطقه خلیج فارس تسلط دارد.

بر اساس این گزارش، هزینه درگیری مستقیم با ولیعهد عربستان و روشن ساختن مسئولیت قانونی و سیاسی وی در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منقد سعودی، ممکن است در این مرحله برای واشنگتن بسیار گران تمام شود. لذا دولت بایدن تصمیم گرفت سیگنال‌هایی ارسال کند که بیانگر کاهش فرصت‌ها برای حضور بن سلمان در مرحله آینده عربستان باشد.

در حال حاضر برخی موضوعات اساسی در پرونده قتل خاشقجی به بن سلمان پیوست شده اما هنوز به شکل علنی اعلام نشده، ولیعهد جوان قرار است به دلیل اتهامات محاکمه شود.

بی تردید آمریکا درصد مدیریت تقابل پنهان با بن سلمان است که طی دوره ریاست ترامپ با سیاست‌های بی‌پروا و گستاخانه در سطح جهان توصیف شده بود اما ملاحظاتی که آمریکایی‌ها در سیاست خارجی در قبال عربستان باید مورد توجه قرار دهند این است که عربستان سعودی زیرساخت‌های نفتی خلیج فارس را مدیریت می‌کند، یعنی همان چیزی که موجب نزدیکی ترامپ با سعودی‌ها شده و سیاستهای وی را در سطح بزرگی از منطقه اجرا می‌کرد.

اسناد مربوط به مرکز مطالعاتی جدید وابسته به وزارت خارجه ایالات متحده همچنین به پرونده عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در مرحله فعلی نیز پرداخته و نشان می‌دهد که جو بایدن قصد ندارد به روند این روابط آسیب برساند، بلکه به دنبال تأثیرگذاری بیشتر بر آن است.

درگیر شدن با ولیعهد سعودی می‌تواند پرونده‌های پیچیده‌ای مقابل بایدن باز کند. چراکه پرونده عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل ارتباط مستقیم با حمایت و سیاست های عربستان و به ویژه بن سلمان دارد.

در حال حاضر آمریکا با پرونده‌هایی همچون چین و روسیه ،توافق هسته‌ای ایران، توافق‌های عادی سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، موضوع ترکیه،تحولات مدیترانه، بحران گاز و... مواجه است که موجب می شود دولت بایدن به سمت درگیری خشونت آمیز و فراگیر با ولیعهد سعودی نرود.لذا  شاهزاده سعودی می‌تواند از این شرایط پیچیده آمریکا استفاده کند و به تدریج از کانون توجهات درباره پرونده قتل خاشقجی دور شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ