کد خبر: ۱۶۶۰۶۵
۱۷:۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳

سرمایه گذاری ۱.۱ هزار میلیاردی
مدیرعامل عنوان کرد:

سرمایه گذاری ۱.۱ هزار میلیاردی "همراه" برای تأمین آنتن بومی/ افق دید بلند

مدیرعامل همراه اول از انعقاد قرارداد تامین ۱۳هزار آنتن شبکه به مبلغ ۱.۱ هزار میلیارد تومان با تامین کنندگان داخل طبق استانداردهای بین المللی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آئین افتتاح چهارمین سایت 5G همراه اول در مجموعه باغ کتاب تهران با حضور علی نیکزاد نایب رئیس مجلس، مهدی اخوان بهابادی مدیر عامل همراه اول، جلالی مدیرعامل باغ کتاب تهران، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و جمعی از اصحاب رسانه و مدیران حوزه ارتباطات برگزار شد.

سرمایه گذاری 1.1 هزار میلیاردی "همراه" برای تأمین ۱۳هزار آنتن بومی

اخوان بهابادی در این مراسم با بیان اینکه همراه اول نخستین و بزرگترین اپراتور ارتباطی است، اظهار داشت: امروز 100 میلیون سیم‌کارت دست مردم وجود دارد و نخستین اپراتوری که در HLR به این رکورد رسیده، همراه اول است. این تعداد سیم‌کارت که از تعداد جمعیت نیز بیشتر است به غیر از گوشی مشترکان بعضا در دستگاه های مختلف استفاده و بکار گرفته می شود.

وی افزود: پیش بینی می شود همپای توسعه اینترنت اشیاء، در سال های آینده تعداد اشیای متصل به شبکه بسیار بیشتر از انسان ها شود به‌عنوان مثال مقوله هوشمندسازی کنتورها که چندین سال است توسط همراه اول در دستور کار اجرا قرار گرفته یک نمونه در حال تسری به سایر بخش‌ها و صنایع است که استفاده بهینه از منابع و صرفه جویی اقتصادی را به ارمغان می آورد.

این مقام مسئول اشاره ای به حضور فعال و پای‌کار همراه اول در متن شیوع کرونا داشت و ادامه داد: علاوه بر اینکه در سال‌جاری به‌علت شیوع کرونا میزان مصرف اینترنت مردم بسیار زیاد شد که ظرفیت‌های آن فراهم شد، همراه اول شانه ها را زیر بار پروژه بزرگ حوزه مدارس و دانش آموزی قرار داد و شبکه شاد را لانچ کرد که تماما توسط این شرکت طراحی و اجرا شده و پشتیبانی می شود.

بهابادی نگاه جدی به مقوله بومی سازی در همراه اول را دستاورد دیگر این شرکت عنوان کرد و توضیح داد: یک‌سال است مرکز تحقیق و توسعه در همراه اول ایجاد شده و طی سال‌جاری در راستای تحقق شعار سال در بحث جهش تولید و حمایت از تولید داخل، همراه اول قرارداد تامین ۱۳هزار آنتن شبکه را به مبلغ بالغ بر 1.1 هزار میلیارد تومان با تامین کنندگان داخل منعقد کرد که کیفیت آنها طبق استانداردهای بین المللی است. این اولین باری است که بزرگترین اپراتور خاورمیانه در این حجم سفارش خرید  آنتن را منعقد می‌ کند.

وی اضافه کرد: بومی سازی در حوزه های مختلف در دستور کار است تا در سال های آینده بتوان تا حد ممکن قطع کامل وابستگی به تأمین کنندگان خارجی را داشت. سال جاری به بهره برداری تجاری از 5G ورود کرده و این کار از جوار حرم امام رضا اغاز شد و بعد از آن به تهران آمد زیرا انتخاب نقاط کاملا هدفمند و با برنامه است.

مدیرعامل همراه اول عنوان کرد: به عنوان مثال پیام افتتاح سایت 5G در باغ کتاب تهران به دلیل اهمیت ویژه حوزه دانش است هر چند شاید از منظر مقوله درآمدزایی چندان اولویت بالایی نداشته باشد. همچنین ظرف این هفته سایت نسل پنجم شهر مقدس قم نیز افتتاح می شود و بعد از آن مابقی شهرها نیز به مرور تحت پوشش قرار می گیرد. مقدمات رونمایی از سایت های نسل پنجم دانشگاه های علوم پزشکی بهشتی، صنعتی شریف و تهران نیز آماده شده و به زودی وارد مرحله بهره برداری می شوند.

تقدیر نایب رئیس مجلس بابت افق بلند دید "همراه" در توسعه ارتباطات

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نیز با بیان اینکه آینده از آن کسانی است که با اخلاق و معنویت و متکی بر دانش در فضای مجازی و مقولات فناورانه‌ای که دنیا به سمت آن می رود، حرکت می کنند، گفت: اهمیت فضای مجازی در عصر حاضر واضح و مبرهن است کما اینکه رهبر انقلاب نیز پیش از این فرمودند اگر امروز رهبر انقلاب نبودم، مسئول فضای مجازی می شدم.

وی با اشاره به جایگاه خاص فضای مجازی در نظر رهبری افزود: تغییرات جهان بعد از کرونا نیز این اهمیت را به عینیت رساند به عنوان مثال زمانی که شبکه دانش آموزی شاد راه اندازی شد، نظام آموزشی به اهمیت فضای مجازی پی برد و همگان متوجه شدند آینده از آنِ فضای مجازی است. مفهوم حکمرانی دستخوش تغییرات عدیده ای شده و حکمرانی های قبلی برای فضای مجازی کافی نیست زیرا به‌عنوان مثال انتخاب دست دانش آموز است که از معلم یاد بگیرد یا به شکلی دیگر.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه کسانی که در جهان بر فضای مجازی حکمرانی می‌کنند تعمدا با ارزش های خود در حال پیش بردن کارها هستند، تصریح کرد: شاید یکی از دلایلی که رهبری گفتند اگر در این جایگاه نبودم مسئول فضای مجازی می شدم، همین باشد که این فضا بدون توجه به أصول ارزشی در حال حکمرانی بر جهان است. بنابراین مجبوریم یا درون این فضا با گردانندگان که تعمدا ارزش های خود را در حال پیش بردن هستند، باشیم یا مستقل شویم.

نیکزاد راهکار را در تحقق شبکه ملی اطلاعات دانست و اضافه کرد: از همراه اول برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات و اقدام به تأمین اینترنت پرسرعت در تقدیر می شود. توزیع عادلانه اینترنت در همه نقاط ایران و تأمین اینترنت امن و سالم از پیش نیازهای تحقق شبکه ملی اطلاعات است. لازمه حکمرانی و حضور در فضای مجازی، اینترنت پرسرعت است.

وی اهتمام جدی بر توسعه عادلانه اینترنت پرسرعت، امن و سالم را یک ضرورت دانست و گفت: اگر اینترنت پرسرعت وجود داشته باشد، می توان کارها را در شبکه ملی اطلاعات خود انجام داد و دیگر نیازی به رفت و برگشت به سرورهای خارجی نیست. البته در قلب اروپا و آمریکا هم برای سنین مختلف اینترنت های مختلفی را در نظر می گیرند ولی در ایران این کار برنامه خاصی ندارد.

ارائه یوزکیس جدید 5G توسط همراه اول

مرتضی طاهری بخش معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول هم در جریان این رویداد، یوزکیس دیگری از خدمات قابل ارائه توسط 5G را معرفی و برای نخستین بار ارائه کرد تا بار دیگر تأکیدی بر تمرکز همراه اول بر ارائه خدمات و یوزکیس‌های این نسل از فناوری داشته باشد.

در این یوزکیس که سرور آن در دیتاسنتر ابری همراه اول قرار گرفته و این خدمت در یکی از سالن‌های باغ کتاب تهران در معرض دید عموم قرار گرفته، مودمی به شبکه 5G  همراه اول متصل شده و ویدئویی از طریق آن با کیفیت 4K و بدون هیچگونه تأخیر به نمایش گذاشته شده است.

همراه اول که از سال 95 ورود به فناوری 5G را آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی شامل گروه های فنی اپراتور و شرکت های ایرانی، فرآیند بومی سازی این فناوری (نسل پنجم) را پیش برده، دهم اسفندماه و همزمان با بهره برداری از نخستین سایت 5G تهران و سومین سایت این اپراتور توانست بالاترین رکورد سرعت اینترنت ایران را به ثبت رساند.

در واقع نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه با بهره برداری رسمی از 5G روی شبکه واقعی برای اولین بار  توانست به سرعت ۳.۶۳۳ گیگابیت بر ثانیه دست یابد که تا پیش از آن بی سابقه بود. حال با توجه به تسلط کامل متخصصان همراه اول بر فناوری 5G ، قطار توسعه این فناوری با سرعتی بالاتر وارد ایستگاه های دیگر شده و امروز باغ کتاب تهران نیز تحت پوشش شبکه 5G همراه اول به عنوان سریع ترین شبکه ارتباطی قرار گرفت.

با احتساب دو سایت در مشهد و یک سایت در برج ستاره ونک تهران که مورد بهره برداری رسمی قرار گرفته اند با بهره برداری امروز تعداد سایت های فعال 5G همراه اول به چهار مورد رسید. این در حالی است که برنامه توسعه این نسل از فناوری در دیگر نقاط نیز طراحی و برنامه ریزی شده و به مرور دیگر نقاط نیز وارد مدار خدمات دهی می شوند.

مشترکانی که علاقه مند به استفاده از سریع ترین شبکه 5G هستند در صورت داشتن گوشی 5G می توانند در نقاط تحت پوشش از جدیدترین و سریع ترین اینترنت جهان بهره مند شوند اما در صورتی که گوشی نسل ۵ ندارند می توانند از طریق مودم و سرویس وای فای به شبکه همراه اول متصل و از مزایای این فناوری بهره مند شوند.

همراه اول ضمن توجه به ماهیت این فناوری و تلاش های گسترده در فرآیند بومی سازی از رویکردهای اصلی و تجاری 5G نیز غافل نبوده و برای نخستین بار دموی دو یوزکیس واقعیت مجازی و آزمایش گیمینگ را در برابر اصحاب رسانه و گیمرها به نمایش گذاشت و کیفیت اجرا مورد تأیید آنان قرار گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ