کد خبر: ۱۶۷۷۹۵
۱۳:۵ - ۱۴۰۰/۲/۱۹

توضیحات جالب درباره ادعای پرداخت وام ۱۷۶ هزار میلیاردی بانک ها به کارگزاری ها
قائم مقام کانون کارگزاران بورس اعلام کرد:

توضیحات جالب درباره ادعای پرداخت وام ۱۷۶ هزار میلیاردی بانک ها به کارگزاری ها

قائم مقام کانون کارگزاران بورس درباره ادعای پرداخت تسهیلات ۱۷۶ هزار میلیارد تومانی بانک ها به کارگزاری ها توضیحات جامع و جالبی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا دهقانی درخصوص ادعای پرداخت تسهیلات 150 هزار میلیارد تومانی بانک ها به کارگزاران طی سال 99 به بورسان گفت: بین گردش و مانده تسهیلات تفاوتی وجود دارد. دریافت 176 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط کارگزاران در سال 99 و کل تسهیلات اعطایی 1.3 هزار هزار میلیارد تومانی در 10 ماه سال گذشته مربوط به گردش تسهیلات است  .

طبق آمار بانک مرکزی، مانده تسهیلات 2.6 هزار هزار میلیارد تومان است و تفاوتی که میان مانده و گردش تسهیلات وجود دارد به این شکل است که بانک ها تسهیلات مسکن، اجاره به شرط تملیک یا فروش اقساطی 5 یا 10 ساله اعطا می کنند که این گردش از قبل بوده و سررسید می شود و دوباره وام ارائه می شود. همانند مضاربه 6 ماهه که پس از گذشت این مدت دوباره تمدید می شود. به علاوه تسهیلات بلند مدتی که بیش از یک سال سررسید دارد و هر چقدر اقساط آن دریافت شود، مجدداً وام جدید ارائه می‌شود یا سپرده‌های جدیدی که در سال 99 ایجاد شده و از این منبع تسهیلات جدید پرداخت می شود و حدود 60 درصد از مانده تسهیلات را شامل می شود.

کارگزاری ها از بانک ها وام کوتاه مدت دریافت می کنند

اما تسهیلاتی که کارگزاری ها دریافت می کنند در ردیف تسهیلات کوتاه مدت قرار می گیرد که ماهانه یا چند ماه یکبار با بانک های ارائه دهنده خط اعتباری تسویه می شود بنابراین گردش تسهیلات کارگزاری ها رقم قابل توجهی است. بر این اساس با توجه به اطلاعات سامانه سکنا از 2.6 هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها، جمع بدهی مشتریان به کارگزاری ها 26 هزار میلیارد تومان است که با استخراج جمع بدهی تعدیل شده به رقم 19 هزار میلیارد تومان می رسد.

مانده تسهیلات 19 هزار میلیاردی کارگزاری ها در دوم اسفند

تفاوت بین بدهی و بدهی تعدیل شده در مدت t+2 است. وقتی سرمایه گذار حقوقی سفارش خرید می گذارد و کارگزار هم خرید می کند در مدت t+2 اجازه تسویه وجود دارد و در مانده بدهی می‌نشیند حتی اگر تسویه شود ولی در مانده بدهی تعدیل شده که دقیق تر است، t+2 حذف شده و عملا در دوم اسفند سال قبل، 19 هزار میلیارد تومان مانده تسهیلات کارگزاری ها بوده است.

با مقایسه آمار مانده تسهیلات بانک مرکزی در 30 دی ماه( 2.6 هزار هزار میلیارد تومان) با یک تقسیم ساده، رقم 0.73 درصد به دست می آید یعنی کمتر از یک درصد تسهیلات اعطایی ها بانک ها در ترازنامه شرکت های کارگزاری خود را نشان داده است.

اگر بصورت خوشبینانه تسهیلات غیرجاری بانک ها شامل تسهیلات مشکوک الوصول و سررسید گذشته و معوق را 10 درصد در نظر گرفت، رقم 260 هزار میلیارد تومان بدست می آید که فقط  19 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده به کارگزاری‌ها است. حتی با مراجعه به صورت های مالی کارگزاری‌ها در 30 اسفند ماه، مانده تسهیلات بزرگترین کارگزاری در این تاریخ حدود 500 میلیارد تومان است که مشخص می‌شود گردش تسهیلات به جا مانده تسهیلات عملاً منتشر شده است.

بانک ها به کارگزاری ها که نهایتاً سرمایه 40 تا 50 میلیارد تومانی دارند چقدر می‌توانند تسهیلات ارائه دهند حتی اگر گردش سپرده های بالایی داشته باشند. بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، کفایت سرمایه شرکت ها را هم بررسی می کنند.

نقش کارگزاری ها در دریافت تسهیلات از بانک ها

کارگزاری ها در گرفتن تسهیلات از بانک‌ها نقش واسط را ایفا و میان مشتری های مختلف توزیع می کنند و عیناً سود دریافتی از مشتری به بانک پرداخت می شود.

با توجه به قوانین و مقرراتی که وجود دارد به اشتباه اداره امور مالیاتی، اعتبارات اعطایی کارگزاری ها را مشمول مالیات بر ارزش افزوده کرده و برخی کارگزاری‌ها مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت کردند. اگر این کارگزاری ها تسهیلات 20 درصدی از بانک ها دریافت کرده باشند، میزان سود دریافتی از مشتری 22 درصد و این دو درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است که پیگیری ها برای رفع این مورد در حال انجام است تا حداقل برای سال‌های آینده اتفاق نیفتد.

اداره امور مالیاتی اگر به درستی از این مالیات بر ارزش افزوده صرف نظر کند از مالیات دریافتی بابت گردش معاملات و معاملات بر درآمد کارگزاری ها بسیار بیشتر منتفع خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ