کد خبر: ۱۶۸۶۷۶
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۳/۱۰

گزارش امروز بورس و تقابل اثر چهار عامل بر تقویت تقاضا و افزایش عرضه ها

گزارش امروز بورس و تقابل اثر چهار عامل بر تقویت تقاضا و افزایش عرضه ها

چهار عامل در روزهای اخیر باعث تقویت تقاضا در نمادهای بنیادی شده اما از طرف دیگر، تداوم نگرانی‌ها در خصوص پایداری این وضعیت، بلافاصله فروشندگان را وارد میدان کرده و عرضه ها افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز در جدال میان تقاضا و عرضه با افزایش عرضه ها و ایجاد فشار فروش در اکثر نمادها، شاخص کل با کاهش 0.95 درصدی به سطح یک میلیون و 145 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.66 درصدی به  سطح 382 هزار واحد رسیدند.

این روزها از یک طرف رسیدن قیمت سهام به محدوده جذاب، لحاظ متغیرهای بنیادی و برگزاری مجامع شرکت‌ها و انتظار تقسیم سودهای سالانه باعث شده تا جریان تقاضا به ویژه در نمادهای بنیادی تقویت شود. از طرف دیگر تداوم نگرانی‌ها درخصوص پایداری این وضعیت، بلافاصله فروشندگان را وارد میدان کرده و عرضه ها افزایش می یابد.

نکته قابل توجه آن است که در حالی به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک تر می شویم که نامزدها در صحبت‌ها تلاش می کنند تا مسئولان فعلی دولت را مقصر وضعیت بورس و سهامداران نشان بدهند. اما مسئله‌ای که بسیاری از تحلیلگران و  فعالان اقتصادی به آن می‌پردازند آن است که صحبت‌های نامزدها درباره بورس به انتقادها و شرح آنچه بر سهامداران گذشته، خلاصه می‌شود در حالی که انتظار می‌رود برنامه‌ای مشخص برای بهبود اوضاع بورس و سهامداران ارائه کنند.

در پایان معاملات امروز نماد‌های " فملی و فولاد" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 4.2 و 6.1 هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " شپنا" به مبلغ 327 میلیارد تومان بود.

امروز در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت و وتجارت " به ترتیب با قیمت های منفی 2.17، 4.14 و 0.69 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت های منفی 1.33 و 2.12 درصد به پایان رسیدند. معاملات نمادهای گروه  پالایشی  همچون" شتران، شپنا و شبندر " با افزایش عرضه همراه بودند. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو ، خساپا" با افزایش عرضه همراه بودند و به صف فروش رسیدند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلات رسمی در دو کشور آمریکا و انگلستان، معاملات مس و روی از فردا آغاز می شود اما هر انس طلا به 1908 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 69.59 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 67.2 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 23 هزار و 900 تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 680 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

معاون شرکت بازرگانی دولتی ، گرانی 73 درصدی و قیمت 11500 تومانی هر کیلو شکر را اعلام کرد .

دومین جلسه میز صنعت با اعلام وعده رئیس سازمان بورس به عرضه همه محصولات سیمانی در بورس کالا و اصلاح بازارگردانی سهام برگزار شد.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش بیش از 970.5 ریالی به دلار 203902 ریالی اعلام شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو میلگرد به 15 هزار تومان رسیده، گفت: معاملات بورس کالا و افزایش قیمت پایه شمش نیز در افزایش قیمت ها بی تاثیر نبود.

هیات وزیران به دلیل ورود رییس بانک مرکزی به عرصه عملی انتخابات و عدم ایفای وظایف خطیر در حوزه‌ های حساس پول و ارز با خاتمه مسئولیت همتی در این سمت موافقت کرد و کمیجانی عهده دار اختیارات شد.

عرضه اولیه 15 درصد سهام شرکت لیزینگ کارآفرین که قرار بود چهارشنبه این هفته انجام شود به دلیل تغییرات زیر ساخت سامانه پس از معاملات به 19 خرداد موکول شد.

طبق تازه‌ترین گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس طی دو ماه اول سال جاری میلادی، حدود 3.3 میلیون تن ماده معدنی تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از رشد 3.5 درصدی دارد.

 

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ