کد خبر: ۱۸۹۳۰۶
۰:۰ - ۱۴۰۱/۲/۲۸

صندوق توسعه ملی سبدگردانی در بورس را بزودی شروع می‌کند/ تغییر ساختار
رییس هیات عامل :

صندوق توسعه ملی سبدگردانی در بورس را بزودی شروع می‌کند/ تغییر ساختار

رییس صندوق توسعه ملی با اعلام تغییر ساختار از آغاز عملیات سبدگردانی در بورس خبر داد که بزودی همانند صندوق‌های ثروت ملی دنیا در چارچوب سیاست‌های دولت و حاکمیت، انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی غضنفری در همایش صندوق ثروت ملی گفت: صندوق توسعه ملی بزودی همانند صندوق‌های ثروت ملی دنیا و در چارچوب سیاست‌های دولت و حاکمیت، اقدام به آغاز عملیات سبدگردانی در بورس می‌کند.

هدف این است که صندوق توسعه ملی در سرمایه‌گذاری و دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی موثر بوده و نقش آفرین باشد. ساختار صندوق توسعه ملی بودجه جاری و عمومی نبوده و با هدف کمک به بورس یا بیمه اجتماعی و اقتصادی و یا بنگاهداری نیست. چرا که این تفکرات اشتباه بوده و موجب نابودی حساب ذخیره ارزی شد‌.

صندوق توسعه ملی، محلی برای سرمایه گذاری و افزایش درآمدها است تا بتواند ‌موجب توسعه شده و‌نرخ رشد ۸ درصدی اقتصاد را به تحقق نزدیک کند. مشکل برداشت های خارج از مقررات اساسنامه صندوق از جایی آغاز می‌شود که به رغم تأمین مالی سالانه‌ی دولت­ ها از مسیر بودجه، همواره دولت‌ها در کنار بودجه تخصیصی به دنبال تأمین کسری از محل‌های مختلف از جمله صندوق توسعه ملی هستند.

این برداشت­ ها بدون اطلاع مدیران صندوق انجام و بعضاً بعد از مصرف به صندوق توسعه ملی گزارش شده است. بنابراین به تازگی نامه نگاری هایی با ریاست جمهوری آغاز شده تا به جای برداشت از اصل پول، مجوز سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی به صندوق اعطاء و سود حاصله توسط دولت برداشت شود و تمام درآمدهای نفتی بتدریج وارد صندوق شده تا از محل سود، بودجه و بویژه بخش ارزی آن تأمین شود.

رئیس جمهور با پیشنهاد صندوق موافقت کرده و باید مراحل قانونی طی شود. این راهکار می‌تواند وابستگی به نفت را کاهش داده و منجر به گشایش بزرگ اقتصادی شود.طی ۲۰ سال گذشته بیش از هزار میلیارد دلار نفت فروخته شده اما باید با احتساب حداقل سود ۱۰ درصدی ۱۰۰ میلیارد دلار سود سالانه وارد صندوق می شد تا بودجه ارزی تامین می شد.

بنابراین تنها راه موثر صندوق‌های ثروت ملی جهان نیز به آن سمت رفته اند سرمایه‌گذاری در همه حوزه­ های اقتصادی مزیت­ دار و سود­آور و به ویژه در بخش استارتاپ ها است تا با استفاده از ایده‌های خلاق جوانان به سود قابل توجهی دست یافت.

در مقابل ۳ میلیارد دلار ورودی صندوق در سال گذشته حدود ۸ میلیارد برداشت شده و چنانچه صندوق مسیر سرمایه گذاری را آغاز نکند، نمی‌تواند موفق شود. بنابراین مسیر حرکت صندوق به سمت سرمایه‌گذاری، اشتغال و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی نظیر ضمن جلوگیری از خام فروشی نفت، نجات دهنده اقتصاد بوده و صندوق نیز از آمادگی کافی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های استخراج و اکتشاف نفت و تبدیل آن به فرآورده های نفتی برخوردار است. این فرصت باید به صندوق داده شود که خوشبختانه رییس‌ جمهور نیز موافقت اصولی را با آن اعلام کرد.

۵ کشور جهان صندوق توسعه ملی دارند و در دنیا ۱۰۰ صندوق هستند و برخی کشورها چندین صندوق مانند آمریکا و امارات ۱۲ و ۶ از این صندوق ها را در اختیار دارند. طبق طرح جدید ۲۰درصد سهم تثبیتی، ۳۰ درصد سهم توسعه ای و ۵۰ درصد سهم صیانتی در نظر گرفته شده است .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ