کد خبر: ۱۸۹۴۳۵
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۳/۱

انتقال قدرت در عربستان نزدیک است / نشانه بارز از آخرین سفر

انتقال قدرت در عربستان نزدیک است / نشانه بارز از آخرین سفر

انتقال قدرت در عربستان قریب الوقوع بوده و حضور شاهزاده عبدالعزیز بن احمد در هیئت ولیعهد سعودی در سفر به امارات، گواه این امر است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس رویترز به نقل از یک منبع اعلام کرد: انتقال قدرت در عربستان قریب الوقوع است و حضور شاهزاده عبدالعزیز بن احمد در هیئت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سفر به امارات، گواه این امر است.

براساس این گزارش، شاهزاده عبدالعزیز هیچ سمت رسمی ندارد اما رسانه‌های عربستان نام وی را در صدر فهرست همراهان محمد بن سلمان در سفر به امارات و تسلیت به حاکم جدید قرار دادند. حضور وی در هیئت بن سلمان تعجب‌آور بود.

شاهزاده محمد بن سلمان سفر به امارات را به تعویق انداخت تا ملک سلمان پادشاه  86 ساله پس از یک هفته از بیمارستان مرخص شد. این موضوع توجه ناظران و تحلیلگران را دوباره به مسائل جانشینی معطوف کرد.

به گفته یک منبع، حضور شاهزاده عبدالعزیر در کنار ولیعهد در ابوظبی، پیامی قوی برای افکار عمومی در داخل و خارج است. به ویژه اینکه انتقال قدرت نزدیک است.

به گفته استاد علوم سیاسی دانشگاه رایس آمریکا، محمد بن سلمان از خلال این هیئت خواست تا وحدت را در میان خاندان حاکم نشان دهد.

شاید محمد بن سلمان به دلیل مسائلی مانند بازداشت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز  و محمد بن نایف ولیعهد سابق تحت فشار بود و هدف نشان دادن اتحاد درون خانواده بود.

محمد بن سلمان پس از حذف محمد بن نایف و رسیدن به سمت ولیعهدی سرکوب رقبا و منتقدان را آغاز کرد. دیپلمات‌ها دستگیری شاهزاده محمد بن نایف و شاهزاده عبدالعزیز در مارس 2020 را به عنوان یک نقطه حساس در روابط  بین ریاض و واشنگتن توصیف می‌کنند. مقامات عربستان در آن زمان به طور مبهمی اعلام کردند دستگیری به دلیل خیانت بود.

دوره‌های مختلف حکومت‌های عربستان ولیعهد با چالش خاصی در میان خاندان مواجه نبود. چراکه طبق توافق قدرت بین برادران تقسیم می‌شد و همچنین روابط پایدار با آمریکا تضمینی برای انتقال قدرت بود. در حال حاضر شرایط بسیار متفاوت است. محمد بن سلمان با سنت‌شکنی و کودتا علیه شاهزادگان در صدد رسیدن به تاج و تخت پادشاهی است و همچنین احتمالاتی مبنی بر تصاحب تاج و تخت قبل از مرگ پدر وی مطرح است. بر خلاف دوره‌های گذشته روابط عربستان و آمریکا در مرحله فعلی با تنش‌های زیادی مواجه است.

انتقال قدرت در عربستان با یک دوره بی‌ثباتی سیاسی در پس زمینه بی‌ثباتی جهانی همراه است. در چنین شرایطی محمد بن سلمان در قبال جو بایدن موضع خصمانه اتخاذ کرد. آمریکا سیاست‌های محمد بن سلمان به ویژه در زمینه امتناع از افزایش تولید نفت و تاکید بر اتحاد ریاض با روسیه در اوپک پلاس را خطر بزرگی می‌داند.

از طرف دیگر محمد بن سلمان در صددد نزدیک شدن به چین است و همین امر آمریکایی‌ها را ملزم به اتخاذ تدابیر مربوطه می‌کند. مطرح شدن بحث تصویب لایحه نوپک در کنگره و احتمال اعمال اقدامات تنبیهی علیه عربستان و سایر اعضای اوپک در چارچوب همین اقدامات آمریکاست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ