کد خبر: ۱۹۳۱۳۸
۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۵/۲۵

اروپا پاسخ ایران و آمریکا را دریافت کرد/ احتمال زیاد توافق+ مواضع تهران و واشنگتن

اروپا پاسخ ایران و آمریکا را دریافت کرد/ احتمال زیاد توافق+ مواضع تهران و واشنگتن

اروپا پاسخ ایران و آمریکا در مورد متن پیشنهادی را دریافت کرده و هر چند از اعلام جزییات خودداری شده اما گمانه زنی ها از احتمال زیاد توافق مشروط حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دریافت پاسخ مکتوب ایران در مورد متن پیش نویس برجام خبر داد و ضمن تشکر از ایران به علت وقت شناسی ، گفت: خوشبختانه پاسخ ایران هم بررسی شد ولی نمی‌توان به جزییات اشاره کرد. آمریکا هم اعلام نظر کرده و اروپا همچنان برای نزدیک تر نظرات تلاش می کند.پ

گمانه زنی رسانه ها از پاسخ ایران و تصمیمات احتمالی

براساس این گزارش، هر چند اتحادیه اروپا جزئیات پاسخ و پیشنهادات ایران را نداده اما دیپلمات غربی از قول هیات مذاکره‌کننده فرانسوی اعلام کرد: ایران متن پیشنهادی اروپا را به صورت مشروط می‌پذیرد. به این معنی که سیاست گام به گام لغو تحریم‌ها را در قبال بازگشت به تعهدات برجامى پیش خواهد گرفت اما اگر ایران تهران خواهان تغییرات عمده در پیش‌نویس شود با مخالفت آمریکا مواجه خواهد شد

برخی رسانه ها هم اعلام کردند ایران نگرانی هایی را به دلیل نقض تعهد قبلی آمریکا و اروپا مطرح کرده اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست. همچنین هیچ مورد چالش‌زایی در متن پاسخ وجود ندارد و ظاهراً به مسائل پادمانی هم اشاره بیشتر نشده و بیشتر بر لغو تحریم‌ها و تضمین‌ها متمرکز است.

تهران و واشنگتن در صورت پذیرش یا عدم پذیرش پیشنهاد اتحادیه اروپا، پایان توافق را به دلیل حفظ منافع اعلام نخواهند کرد.

برخی دیگر هم اعلام کردند ایران در موضوع پادمان پاسخ مثبتی داده و آمریکا باید در خصوص رفع تحریم ها و تضمین ها، پاسخ دهد. هرچند خواسته ایران برای تضامین و نحوه رفع تحریم ها، چالش جدی برای کاخ سفید ایجاد خواهد کرد.

مواضع مثبت ایران و آمربکا

در این میان محمد مرندی مشاور هیأت مذاکره‌کننده گفت: تا رسیدن به توافق فاصله زیادی نیست و نگرانی‌های باقی‌مانده حل و فصل شده است. انتظار می رود طی دو روز آینده پاسخ اتحادیه اروپا و طرف‌های دیگر  دریافت شود. بنابراین نمی توان با اطمینان 100 درصدی از توافق حرف زد اما نسبت به قبل به توافق نزدیک تر است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با اشاره به ارسال پاسخ محرمانه به بورل ، گفت: دیپلماسی بهترین راه محدودیت برنامه هسته ای ایران و تنها راه احیای برجام انصراف ایران از مطالبات فرعی بوده و واشنگتن به محض اعلام تعهد ایران به توافق بازخواهد گشت.

وی ادامه داد: آنچه در پرونده هسته‌ای ایران قابل مذاکره است تکمیل شده و مواضع اعلامی به اروپا فاش نخواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ