کد خبر: ۲۲۱۸۴۱
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳

سولفات آمونیوم ذوب آهن پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت کرد

سولفات آمونیوم ذوب آهن پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت کرد

شرکت ذوب آهن، هشتمین پروانه کاربرد علامت استاندارد جهت محصول فرعی سولفات آمونیوم را دریافت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ذوب آهن، هشتمین پروانه کاربرد علامت استاندارد جهت محصول فرعی سولفات آمونیوم را دریافت کرد.

بر اساس این گزارش، محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن در این خصوص، گفت: ذوب آهن در کنار تولید مقاطع ساختمانی، ریل، آرک معدن و... محصولات فرعی متنوعی نیز تولید می‌کند که از جمله آنها سولفات آمونیوم است. این محصول در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت فرآوری و بسته‌بندی شده و عموماً به عنوان کود کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به حساسیت موجود در حوزه مواد غذایی و محیط زیست، سازمان ملی استاندارد سال ۹۸ استاندارد ملی را به عنوان یک استاندارد اجباری جهت تولید و واردات این فرآورده معرفی کرد که در این استاندارد به ویژگی‌ها و روش‌های آزمون کود سولفات پرداخته شده است. تا سال ۱۴۰۱، سازمان ملی استاندارد صرفاً اسیدیته آزاد کمتر از پنج صدم درصد را برای کود سولفات آمونیوم تایید می‌کرد اما پس از انجام مطالعات میدانی مشخص شد، کود سولفات آمونیوم با PH پایین‌تر می‌تواند دو عامل شوری و قلیایی بودن خاک را کاهش دهد که این کاهش قلیاییت در رشد و نمو گیاهان بسیار موثر است. لذا این استاندارد مورد بازبینی قرار گرفت و سولفات آمونیوم نوع ۲ با میزان اسیدیته آزاد حداکثر دو دهم درصد نیز مورد قبول سازمان استاندارد و جهاد کشاورزی قرار گرفت.

محمدرضا ملت سرپرست تضمین کیفیت نیز گفت: با وجود ظرفیت بالای تولید محصول جانبی آمونیوم سولفات و در راستای افزایش سودآوری و فروش محصولات فرعی شرکت پس از اصلاح فرآیند تولید در معاونت بهره‌برداری جهت انطباق کلیه شرایط فنی محصول با الزامات استاندارد ملی و بر اساس پیگیری‌ ها توسط این مدیریت با همکاری معاونت بازرگانی، درخواست پروانه کاربرد علامت استاندارد و مدارک مورد نیاز این محصول تهیه و به اداره کل استاندارد استان اصفهان ارسال شد.

وی افزود: با عنایت به الزامات سازمان ملی استاندارد، یک نفر از مدیریت کیفیت فراگیر به عنوان مدیر کیفیت محصول مورد نظر با مدرک تحصیلی مهندسی شیمی معرفی و پس از طی مراحل لازم، موفق به دریافت گواهی تایید صلاحیت شد. محصول سولفات جدید، هشتمین محصول دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد در ذوب‌ آهن است. در نهایت اداره کل استاندارد جهت تایید محصول طبق الزامات، دستور انجام آزمایشات لازم توسط آزمایشگاه ثالث را صادر کرد و پس از کسب نتایج موفق، پروانه تولید استاندارد این محصول در بیست‌ویکم بهمن‌ صادر شد که طبق این پروانه، ذوب آهن می‌تواند با رعایت استاندارد ملی شماره ۷۶ از علامت استاندارد برای فرآورده کود سولفات آمونیوم استفاده کند.

ابراهیم رحیمی‌نژاد سرپرست بازیابی مواد نیز گفت: در بخش تولیدات کک و مواد شیمیایی پس از شارژ زغال سنگ در کوره‌های باطری در مدت زمان و دمای مشخص در غیاب هوا به صورت غیر مستقیم حرارت داده شده و به کک تبدیل و همزمان مواد فرار زغال سنگ به صورت گاز کک از آن خارج می‌شود. کک حاصله پس از دانه‌بندی جهت عملیات احیای سنگ آهن و تولید چدن به کوره بلند‌ها ارسال و گاز کک نیز پس از تصفیه به عنوان سوخت صنعتی پر کالری در کوره‌های تولید کک و دیگر بخش‌های کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: این گاز حاوی ترکیبات گوگردی و نیتروژنی بوده و به دلیل محتوی گاز‌های نیتروژنه و سولفوره مستقیماً قابل مصرف نیست و لازم است این ترکیبات تصفیه شوند. یکی از این ترکیبات آمونیاک است که حذف آن نیز اثرات زیست محیطی مطلوبی در پی دارد و پس از طی فرآیند‌هایی قابلیت تبدیل به سولفات را دارا است.

مجید ناطقی مهندس ارشد واحد یک بازیابی مواد نیز گفت: در واحد سولفات آمونیم، آمونیاک همراه گاز کک در تماس مستقیم با محلول اسید سولفوریک رقیق ۳-۴ درصد در راکتوری به نام ساتراتور طبق ترکیب شده و کریستال‌های سولفات آمونیوم تولیدی پس از آب‌گیری در سانتریفوژ و خشک کردن در کیسه‌ های ۵۰ کیلوگرمی بسته‌بندی و به فروش می‌رسد. با بهینه‌سازی فرآیند سولفات آمونیوم، کاهش میزان اسید آزاد این محصول و کسب مشخصات فنی مجاز پروانه استاندارد این محصول فرعی جدید کسب شد.

اردشیر حسینی منجزی کارشناس مدیریت بازاریابی و صادرات نیز گفت: حوزه بازاریابی و فروش به حسب توانمندی‌های ذوب‌ آهن و امکان تولید سولفات آمونیوم با توجه به سنجش و توسعه بازار داخلی و صادراتی در جهت دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد و مجوز ثبت ماده کودی اقدام کرد. با هماهنگی‌ با سازمان خدمات حمایتی کشاورزی و ارائه مستندات و مدارک کامل به موسسه تحقیقات خاک و آب و بارگذاری مدارک در سامانه جامع ثبت ماده کودی و هماهنگی‌ با معاون بهره‌برداری، مدیریت‌های کک‌سازی و کیفیت فراگیر و جمع‌آوری اطلاعات و تلاش در جهت اصلاح فرآیند طبق مدارک و دستورالعمل‌ها، پس از دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد از سازمان ملی استاندارد این محصول مجوز ماده کودی را از موسسه تحقیقات خاک و آب دریافت کرد و در سامانه جامع ثبت ماده کودی ثبت شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ