کد خبر: ۲۶۲۱۶
۱۲:۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷

عوامل مهم بورس ۹۴ و پیش بینی سال آینده/ سود محافظه کارانه ۴۷ هزار میلیاردی
مدیرعامل تامین سرمایه نوین اعلام کرد:

عوامل مهم بورس ۹۴ و پیش بینی سال آینده/ سود محافظه کارانه ۴۷ هزار میلیاردی

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اعلام پیش سود ۴۷ هزار میلیارد تومانی شرکت های بورسی و فرابورسی و مهمترین عوامل موثر سال جاری بر بورس ، وضعیت سال آینده را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی نادی قمی درباره شرایط بازار سهام در سال جاری و وضعیت سال آینده بورس به سنا گفت: بازار سرمایه در سال 94 و به استثنای چند هفته اخیر، عمدتا تحت شرایط عدم اطمینان قرار داشت .البته این موضوع متأثر از فضای کلی کشور و اقتصاد بود و طبیعی است که تحت شرایط عدم اطمینان و ابهام، سرمایه گذاران قادر نیستند ارزیابی معقول از ریسک تصمیمات اقتصادی خود داشته باشند. لذا تصمیمات آنها به طور سیستماتیک از عقلانیت اقتصادی فاصله می گرفت.

مهمترین عوامل موثر سال جاری بر بورس

وی ادامه داد: در سال جاری، وضعیت نماگرهای بازار نظیر کاهش شدید ارزش معاملات روزانه بازار سهام، فاصله قیمت پیشنهادی خرید و فروش و ... نشان از شرایط حاد داشت تا اینکه روز اجرایی شدن برجام فرا رسید. متعاقبا بازارها نسبت به بهبود شرایط اقتصاد کشور خوشبین شدند و نیروهای بازار سهام به طبیعت اصلی خود که پیشخور کردن اخبار است، برگشتند.

این مدیر بیان اینکه طی یکی دو ماه اخیر بازار سهام توانست فراتر از توقع مشارکت کنندگان حرکت کند، افزود: حتی عرضه قابل ملاحظه اوراق بدهی دولتی و کاهش قیمت های جهانی مواد خام، مانع ورود نقدینگی جدید به بازار نشد.

نادی قمی به عوامل تاثیرگذار بر بازار در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: کاهش قابل ملاحظه تورم و به تبع آن کاهش سود سپرده های بانکی در کنار زمزمه های ورود سرمایه گذاران خارجی، جو خوشبینی را در بازار حاکم کرد؛ به طوریکه P/E بازار سهام حدود 30 درصد از میانگین تاریخی فراتر رفت. البته شاید بتوان این فاصله با اهمیت از P/E تاریخی را بر مبنای افزایش احتمالی سود شرکت ها در سال 95 و کاهش نرخ بازده بدون ریسک انتظاری توجیه کرد.

پیش بینی سال آینده بورس با رویه محافظه کاری شرکت ها

وی درباره پیش بینی سال آینده هم گفت:به نظر می رسد شرکت های بورسی و فرابورسی در اولین پیش بینی سود سال آینده محافظه کارانه عمل کرده و تقریباً سودی معادل سال 94 یعنی حدود 47 هزار میلیارد تومان برآورد کردند.

وی سپس با اشاره به مهمترین تحولات موثر در صنایع بورسی هم توضیح داد: با توجه به احتمال کاهش هزینه های مالی (تحت تاثیر کاهش هزینه تجهیز منابع توسط بانک ها)، پیش بینی افزایش قیمت نفت حداقل تا 60 دلار و فرصت تجدید ساختار شرکت ها، برآوردها حکایت از افزایش سود شرکت ها نسبت به پیش بینی اولیه دارد.

نادی قمی ادامه داد: از سوی دیگر نرخ تورم سال آینده بین 9 تا 12 درصد برآورد می شود. بنابراین نرخ بازده بدون ریسک انتظاری، کاهش قابل ملاحظه ای حداقل در سطح سرمایه گذاری های کوتاه مدت پیدا خواهد کرد.

سهم بازار سرمایه از بودجه 95

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سهم بازار سرمایه از بودجه در سال آینده گفت: بودجه سال 95 فرصت هایی را برای بازار سرمایه به همراه دارد. چرا که اعداد و ارقام بودجه ای و برنامه های زیربنای آن حکایت از اصلاح نظام بانکی کشور دارد و این موضوع فرصت های خوبی را برای این گروه از شرکتهای بورسی و فرابورسی به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین افزود: سایر موسسات مالی نظیر بیمه ها و لیزینگ ها تحت تاثیر اصلاحات در نظام بانکی کشور (به عنوان ستون فقرات اقتصاد) فرصت های رشد خواهند داشت. علی الخصوص در نتیجه تعامل با بازارهای بین المللی، افزایش میزان بودجه های عمرانی و تامین آن از محل انتشار اوراق بدهی و برآورد رشد اقتصادی 6 درصدی برای سال آینده، فرصت هایی برای شرکت های صنعتی و تولیدی به وجود خواهد آورد.

نادی قمی تصریح ادامه داد: با این وجود، در صورت طولانی شدن ظهور اثرات اقتصادی برجام و تداوم عدم تمایل بانک ها و موسسات بین المللی به شروع روابط با اقتصاد ایران، خوش بینی ها جای خود را با بدبینی عوض خواهد کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ