کد خبر: ۲۶۵۳۷
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۱/۱۰

دومین افت شاخص در روزی که ارزش معاملات نشان دیگری داد
با کاهش ۳۷۴ واحدی و معامله ۳۹۰ میلیارد تومانی:

دومین افت شاخص در روزی که ارزش معاملات نشان دیگری داد

هرچند در چهارمین روز کاری بورس در سال جدید ، شاخص با کاهش ۳۷۴ واحدی دومین افت سال جدید را ثبت کرد اما افزایش معاملات به بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان حکایت دیگری از اوضاع بازارسهام داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، چهارمین روز کاری سال 95 بورس درحالی به پایان رسید که در غیاب اکثر مدیران شرکت ها و مسئولان و فعالیت محدود رسانه ها و فعالان ، بازار شایعات و اخبار غیررسمی در شبکه های اجتماعی گرمتر از گذشته شده و بازار سهام متاثر از اعلام و بازنشر مطالب در گروه های مختلف مجازی شده است.

در این شرایط طبیعی است که نباید انتظاری از ثبات و پایداری داشت و شرکت ها و صنایع و در نتیجه بازار سهام مانند روزهای بهاری دستخوش افزایش و کاهش قیمت و تغییر رویه می شوند. به طوری که در برابر رشد قیمت و تشکیل قیمت سهام برخی گروه ها مانند فلزات و معدنی ها در روزهای گذشته ، سهام این گروه امروز با کاهش و گاه صف فروش همراه شدند و در عوض گروه خودرو نظاره گر حذف صف فروش و افزایش نسبی قیمت و حتی صف خرید شد.

در این میان اتفاق قابل اعتنایی در گروه بانکی رخ نداد اما تک سهم هایی چون پتروشیمی مبین ، ایران ترانسفو، آذرآب، کنتورسازی، حفاری شمال و ... با اقبال بازار و رشد قیمت و در مقاطعی با صف خرید همراه شدند.

به این ترتیب شاخص بورس به دلیل کاهش قیمت و اثر منفی 102 تا 29 واحدی شرکت های فولادمبارکه، گل گهر، چادرملو، توسعه معادن و فلزات، پالایشگاه اصفهان و سایپا با کاهش 374 واحدی، دومین افت سال جدید را ثبت کرد و به عدد 80 هزار و 561 واحدی عقب نشینی کرد.

ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی هم با افت حدود 2.3 هزار میلیارد تومانی طی دو روز اخیر به 347.7 هزار میلیارد تومان رسید.

براساس این گزارش، هرچند دماسنج بازار سهام به نیمه کانال 80 هزار واحدی نزول کرد ولی افزایش ارزش معاملات به بیش از 390 میلیارد تومان (که بالاترین رقم 4 روز کاری اخیر به حساب می آید) نشان از احتمال برگشت بازار در روزهای آینده داشت. چرا که امروز گروه خودرویی با تغییر عرضه و تقاضا مواجه شده و با حذف صف های فروش ، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

به طوریکه 37 درصد ارزش معاملات امروز به 3 شرکت ایران خودرو، سایپا و سرمایه گذاری سایپا (به ترتیب با بیش از 54.8 ، 42.8 و 31.4 میلیارد تومان) تعلق گرفت تا برخی از فعالان با توجه به لیدر بودن گروه خودرویی در هفته های قبل از پایان سال گذشته ، به اقبال دوباره این گروه و برگشت بازار در روزهای آِینده امیدوار باشند.

به همین دلیل در صورت تداوم قدرت خرید و افزایش طرف تقاضا در سهام گروه خودرو می توان منتظر رونق نسبی دوباره بازار در اولین چهارشنبه کاری سال و سپس برگشت فعالان از تعطیلات نوروزی و طی سیر طبیعی تر بازار در هفته بعد بود.

با این حال در غیاب اکثر فعالان حقوقی و حقیقی در هفته اول کاری سال 95 و نبود رویدادی خاص و تاثیری بازار از اخبار غیر رسمی ،می توان شاهد تکرار نوسان و افت و خیز دوباره قیمت ها و شاخص و سبک و سنگین شدن دو طرف عرضه و تقاضا در روزهای آینده بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ