کد خبر: ۴۱۹۶۶
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۹/۲۸

کارکردهای اوراق جدید بازار سرمایه ایران تشریح شد
توسط عضو هیات مدیره سازمان بورس:

کارکردهای اوراق جدید بازار سرمایه ایران تشریح شد

عضو هیات مدیره سازمان بورس با اعلام اینکه اوراق اختیار معامله (option) یکی از مهمترین و جذاب ترین ابزارهای مشتقه است ، ابعاد و کارکردهای این اوراق جدید را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن امیری در جریان رونمایی از قراردادهای اختیار معامله ( آپشن) در بورس های کالا، تهران و فرابورس،گفت:طی چند سال گذشته، توسعه ابزارهای بازار بدهی مانند انواع صکوک، اسناد خزانه اسلامی، اوراق رهنی، سلف موازی استاندارد و... سبب ارتقا و رشد بازار بدهی شده و امروز شاهد گسترش این بازار با تنوع مناسبی از ابزارها هستیم.

وی در مورد اوراق اختیار معامله هم توضیح داد: سرمایه گذاران می توانند با ترکیب اوراق، استراتژی های معاملاتی جذابی داشته باشند و طبق پیش بینی های خود، موقعیت های مختلفی بر ابزارهای گوناگون بگیرند و حالات پیچیده ای برای عایدات خود تعیین کنند. این تنها بخش کوچکی از دنیای بزرگی است که ما امروز به آن پا نهاده ایم.

این مقام مسئول با اشاره به استفاده از مدل اروپایی در این اوراق و  بکارگیری مدل اعمال آمریکایی و ... در آینده، افزود: کارکرد این بازار مانند تمامی بازارهای دیگر، فراهم کردن بستر و زیرساخت مناسب جهت تلاقی و تعادل عرضه و تقاضا است. به این جهت و به منظور پاسخگویی به نیازهای گوناگون فعالان در بازار سرمایه نیاز به ابزارهای مالی متنوع و با کارکردهای مختلف وجود دارد.

به گفته امیری نوع خاصی از ابزارها که قابلیت کاربرد و عملیاتی شدن در تمامی بازارهای مالی را دارد، انواع ابزارهای مالی مشتقه است که به صورت گسترده در بازارهای جهانی مورد استفاده قرار گرفته و بر مبنای نوع دارایی تقسیم بندی شده اند که شامل ابزارهای مشتقه بر پایه ارزهای خارجی، ابزارهای مشتقه بر پایه نرخ سود (بهره)، ابزارهای مشتقه بر پایه کالا و ابزارهای مشتقه بر پایه سهام می شود.

وی اوراق اختیار معامله را یکی از مهمترین اوراق مشتقه دانست و گفت:با توجه به خواص اوراق اختیار معامله ، نه تنها یکی از ابزارهای مورد علاقه پژوهشگران حوزه مالی بوده، بلکه در میان فعالان عرصه عمل در بازارها نیز یکی از مهمترین اوراق مشتقه محسوب می شود. زیرا با خاصیت دوگانه یعنی ترکیب اختیار از یکسو و تعهد از سوی دیگر، برخلاف ابزارهایی چون قراردادهای آتی خواستاران بیشتری را مجذوب خود می کند.

امیری ادامه داد: تلاش گسترده ای برای راه اندازی معاملات اوراق اختیار معامله آغاز شد. تلاشی که نتیجه آن را امروز می بینیم و شاهد آغاز معاملات اوراق اختیار معامله در بازار سرمایه ایران هستیم. بازاری که با گذر 50 سال از عمر آن، جای خالی چنین ابزاری در آن احساس می شد. با این حال با راه اندازی معاملات این اوراق، نه تنها یکی از نیازهای اصلی فعالین این بازار برطرف شده بلکه به یکی از مشکلات اساسی سرمایه گذاران خارجی نیز پاسخ داده شده است.

به گفته این عضو هیات مدیره سازمان بورس، سرمایه گذاران می توانند با استفاده از این ابزار، اقدام به پوشش ریسک های ناخواسته کرده و می توانند با اخذ موقعیت در این ابزار اقدام به سرمایه گذاری و کسب بازدهی کنند.

وی افزود: امروز تنها اوراق اختیار معامله اروپایی را داریم ولی در آینده ای نه چندان دور اوراق آمریکایی و انواع دیگر اوراق را خواهیم داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ