کد خبر: ۴۲۲۳۹
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۷

ارتباط رشد ارز با صنایع بورسی پیشرو

ارتباط رشد ارز با صنایع بورسی پیشرو

نوسان قیمت ارز از عواملی است که می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر بسزایی داشته باشد، نتیجه این نوسانات بر تصمیماتی که بازیگران بازار سهام اتخاذ می کنند تاثیرات مستقیمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، نوسان قیمت ارز، نفت و فلزات اساسی از جمله عواملی است که می‌تواند بر بازار سرمایه مخصوصا بورس اوراق بهادار تهران تاثیر به سزایی داشته باشد، در نتیجه این نوسانات بر تصمیماتی که بازیگران بازار سهام اتخاذ می کنند تاثیرات مستقیمی دارد.

در هفته های گذشته افزایش نرخ دلار و عبور آن از کانال ۴۰۰۰ تومانی باعث شده سهامداران نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و مقداری از تصمیمات را با توجه به این عامل بگیرند از طرفی گمانه زنی ها درباره قیمت دلار در آینده سبب شده سفته بازان بورسی بیش از پیش سعی در نوسان گیری از شرایط موجود بورس داشته باشند و عده ای نیز با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام شرکت ها کنند.

نمی توان به طور کامل و مشخص عنوان کرد قیمت ارز دقیقا چه تاثیری بر معاملات بورس دارد، اما با تفکیک صنایع به دو بخش صنایع صادراتی و وارداتی می‌توان این موضوع را بهتر و شفاف تر توضیح داد.  

شرکت‌هایی که واردات محور هستند و مواد اولیه مورد نیاز را از طریق واردات تامین می‌کنند رشد نرخ ارز به خصوص دلار به سود آنها نیست زیرا با افزایشِ ارز، قیمت تامین مواد اولیه برای آن ها بالا می‌رود و آن‌ها باید هزینه بیشتری را شناسایی کنند و این موضوع تاثیر مستقیم بر EPS هر سهم خواهد داشت و در نتیجه از دید فاندامنتالی شرایط  سهام این نوع شرکت ها روند کاهشی را سپری خواهد کرد.

از جمله صنایعی که اساس بر پایه واردات دارند می توان به خودرو، حمل و نقل و ماشین آلات و دارو اشاره کرد در نتیجه تا زمانی که انتظار ها در این است که قیمت ارز رشد داشته باشد، می توان در سهام چنین شرکت‌هایی شاهد شرایط کاهشی بود.

در شرکت‌هایی که فعالیت آن ها صادرات محور است افزایش قیمت ارز می تواند به رونق در بازار محصولات آن ها کمک کند و این افزایش رونق،  باعث شناسایی سود ترازنامه ای می شود. این موضوع می تواند به رشد EPS چنین شرکت هایی کمک کند و در نتیجه کفه تقاضای سهام آن ها سنگین تر شده و باعث رشد قیمت این سهم ها شود.

در نتیجه صنایع سیمان، فلزات اساسی و پتروشیمی در شرایط رشد نرخ ارز می توانند شاهد رشد EPS باشند و انتظار می رود چنین صنایعی با بالا رفتن قیمت دلار شاهد رشد قیمت سهام هم باشند و سهامداران آن‌ها بتوانند سود قیمتی مناسبی را به دست آورند.

البته شرایط بورس و سهام صنایع مختلف ناشی از عوامل متعددی است که می تواند ورقه را حتی در شرایط رشد قیمت دلار به سمتی که اصلا قابل انتظار نیست برگرداند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ