کد خبر: ۴۲۲۶۷
۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱

پیش بینی بازار و صنایع بورسی با تکیه بر دلار و سیاست های پولی
یک کارشناس در گفت و گو با بورس اعلام کرد:

پیش بینی بازار و صنایع بورسی با تکیه بر دلار و سیاست های پولی

رئیس هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی با تکیه بر دو متغیر افزایش نرخ دلار و سیاست های پولی، آینده بازار و صنایع بورسی را پیش بینی کرد.

علی اسلامی بیدگلی در گفت و گو با بورس پرس، به اثر تغییر نرخ ارز بر صنایع و شرکت ها اشاره کرد و گفت: با افزایش نرخ ارز انتظار می رود محصولات شرکت هایی که تحت تأثیر قیمت های جهانی قرار دارد ، با افزایش مواجه شود.

وی ادامه داد: برخی شرکت ها که مواد اولیه محصولات را وارد می کنند با افزایش قیمت مواجه می شوند. با توجه به این مسأله، قیمت تمام شده در این شرکت ها افزایش پیدا می کند و در نهایت نرخ کالا در بازار گران می شود.

این کارشناس گفت: با افزایش نرخ ارز، بهای تمام شده بسیاری از کالاها و خدمات مانند خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. اینکه بعد از این تغییرات قیمتی آیا بازار کشش نرخ های جدید را دارد یا خیر و به دنبال آن تقاضا افزایش خواهد داشت یا نه نیاز به کارشناسی دارد که البته به نظر نمی رسد در صنعت خودرو چنین کشش و تقاضایی وجود داشته باشد. بنابراین حاشیه سود شرکت های خودروساز کم خواهد شد.

نقش سیاست های پولی و صاحبان پول در پیش بینی بازار پایان سال

اسلامی بیدگلی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار به بورس پرس گفت: پیش بینی وضعیت بازار تا پایان سال سخت است اما به نظر می رسد شاخص به مرور روند صعودی داشته باشد. البته به دلایلی نمی توان با قطعیت گفت حتما بازار سرمایه با رشد روبرو خواهد شد. سیاست های نظام پولی دائماً در حال تغییر است و با توجه به اینکه در روزهای آغازین سال روند نزولی بهره را پشت سر گذاشتیم و تا پایان سال نرخ بهره و اوراق بدهی رو به افزایش خواهد بود. در چنین شرایطی منابع به سمت بازار بدهی و سپرده بانکی حرکت می کند.

وی تصریح کرد: به هر حال تصمیم گیری برای پیش بینی رشد توسط بازار سرمایه انجام نمی شود بلکه بدست صاحبان پول که نقش اصلی را در این زمینه ایفا می کنند رقم می خورد و این یک ریسک سیستماتیک در این بازار محسوب می شود.

تأثیر یکسان سازی نرخ ارز بر رشد بازار سرمایه

رییس هیأت مدیره مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی به احتمال نهایی شدن یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد و گفت: تحقق این مسأله در رشد بازار نقش مؤثری دارد اما با توجه به اینکه سیاست های اصی هنوز مشخص نیست این موضوع نیز ریسک دیگری است.

اسلامی بیدگلی اظهار داشت: این موضوع که فاصله نرخ ارز موجود در بازار با ارز مبادله ای چه مدت تداوم دارد و این نرخ با ثبات است یا افزایش خواهد داشت موضوع دیگری است که پیش بینی آینده بازار سهام را با مشکل مواجه می کند.

تغییر واحد پول اثر تورمی ندارد

وی با تأکید بر اینکه تغییر واحد پول یک موضوع فرهنگی است که از مدت ها قبل در کشور اتفاق افتاده است گفت: به جز ثبت واژه ریال در دفاتر دیگر شاهد استفاده از این واحد پول نیستیم و در فرهنگ عامه تومان مرسوم است. تغییر واحد پولی به جز هزینه برای دولت مانند تغییر در اسناد و مدارک مالی تأثیر با اهمیت دیگری ندارد.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: این تغییر اثر تورمی هم در پی نخواهد داشت. در دنیا و در مباحث علمی نیز به این مسأله پرداخته شده است که در صورت حذف صفر ، اثر تورمی ناشی از هیجانات روانی برای مدتی اتفاق می افتد. برای مثال در یک بازه کوتاه مدت مصرف کم و تقاضا افزایش پیدا می کند اما در نهایت در صورتی که شاخص های دیگر تغییر نداشته باشد اقتصاد تعادلی می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ