کد خبر: ۴۳۳۵۳
۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳

مواضع اقتصادی روحانی/ قطعیت کاهش دلار/ سال ۹۶ شرمنده نمی شویم
در برنامه تلویزیونی دیشب اعلام شد:

مواضع اقتصادی روحانی/ قطعیت کاهش دلار/ سال ۹۶ شرمنده نمی شویم

رئیس جمهور مواضع اقتصادی را همراه با چند آمار مطرح کرد و با اعلام قطعیت کاهش دلار،گفت: امیدوارم برای سال آینده قولی دهیم که شرمنده نشویم.فضای کسب و کار بهتر و رشد سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی در گفت و گوی زنده رادیو و تلویزیونی که شب گذشته همزمان از شبکه خبر سیما و رادیو سراسری پخش شد، در مورد مسائل مختلف اقتصادی از جمله بیکاری، قیمت ارز، نرخ تورم ، مسکن و... نکاتی را مطرح کرد.

وضع اشتغال خوب بوده اما نسبت به تقاضا فاصله داریم

به نقل از تسنیم ، وی در پاسخ به سوال اول مجری که درباره افزایش بیکاری و سخنان وزیر کشور مبنی بر داشتن 3  فرزند بیکار در منزل بود، گفت: مسئله اشتغال مهمترین مسئله کشور است. در میان همه مسائلی که حائز اهمیت است، اشتغال مهمترین است. بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور ما باشد؛ بسیار نگران‌کننده است که در داخل خانه یک یا دو و یا حتی بیشتر جوان بیکار باشند.

وی ادامه داد: اشتغال یکی از مسائل مورد بحث دولت یازدهم بود. چرا که جمعیت محصل دانشگاه‌ها از 2.2 میلیون نفر چند سال پیش به 5 میلیون نفر رسیده و سالانه 800 یا 900 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند. با این وجود در دو سال گذشته آمار نسبتا مناسبی برای اشتغال داریم. یعنی کل شاغلان ما در سال 92 حدود 21 میلیون و 300 هزار بود. همانگونه که در نمودارها ملاحظه می‌کنید، مشخص می‌شود که وضع اشتغال ما چگونه بوده و بعد از آن به تدریج در دو سال گذشته شرایط اشتغال ما شرایط بهتری شده است.

وی گفت: در این دو سال گذشته به طور نسبی وضع اشتغال خوب بوده، اما نسبت به تقاضا باز هم فاصله داریم. دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان و قوای دیگر و همه باید دست در دست هم بدهیم تا به نرم مدنظرمان برسی

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز کل شاغلان ما 23 میلیون نفر هستند؛ در دو سال گذشته تقریبا 700 هزار شغل داشتیم و امروز 23 میلیون شاغل داریم و رقم بیکاری هم اضافه شده است. متقاضی ما تابستان امسال یک رکورد بوده، یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر خواستار شغل بودند و در شرایطی بودند که می‌خواستند مشغول به کار شوند. در طول یک سال، اشتغال از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال 704 شغل است. یک سال قبل هم 700 هزار شغل ایجاد شده و 700 هزار اشتغال رقم بسیار بالایی است.

روحانی ادامه داد: کشورهایی که در طول دهه گذشته به طور متوسط بالای 600 هزار در سال شغل ایجاد کرده‌اند، 5 کشور بودند، یعنی 700 هزار شغل برای یک سال، یک رقم بسیار بالایی است، اما در عین حال بیکارهای جدید هم به بیکارهای قبلی اضافه می‌شوند. بر همین اساس اگر در یک سال یک میلیون نفر وارد بازار کار شوند، 700 هزار شغل ایجاد کنیم، یعنی 300 هزار بیکار داریم.

 

فضای مجازی ایجاد شغل می کند/باید سخت‌گیری‌ها کم شوند


روحانی فضای مجازی را یکی از راه‌های ایجاد اشتغال دانست و افزود: مردم می‌توانند شغل‌های مناسب داشته باشند. در یک سال گذشته 100 هزار شغل در آی تی سی و فناوری اطلاعات به وجود آمده است؛ برای این کار ما باید فضای مجازی مناسبی داشته باشیم و باندها و پهنای باندهای ما مناسب باشد.

وی ادامه داد: برای شبکه‌های اجتماعی باید سخت‌گیری‌ها را کم کنیم؛ مردم امروز زندگی‌شان تقریبا کم کم با شبکه‌های اجتماعی است، ارتباطشان، شغل‌شان و بسیاری از اشتغال‌ها در همین زمینه است و در این بین اگر فردی اخلال در جذب سرمایه ایجاد کند، به بازار کار صدمه زده، حتی اگر قوای دیگر همکاری کمتری داشته باشند، صدمه زده می‌شود.

هدف‌گذاری رشد تا 5 درصدی اقتصاد و آماری از صادرات غیرنفتی

روحانی به آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نتایج و آمار را اعلام می‌کنند، البته از ابتدای کار در همان پیام نوروزی به مردم عزیز عرض کردم که امسال سالی است که هدف‌گذاری کردیم تا 5 درصد رشد داشته باشیم. برخی گفتند این اعلام زود بود، چون معلوم نیست ما به رشد 5 درصد برسیم. از ماه‌های اولیه حرکت‌هایی که در جامعه بود به ما نشان می‌داد که به سمت این رشد خواهیم رفت.

وی ادامه داد: در زمینه تولیدات نفتی و گازی و میعانات و همچنین در کشاورزی شاهد رشد بودیم. از شرایط محصول گندم معلوم بود که در بخش کشاورزی شاهد رشد هستیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: صادرات غیرنفتی و نفتی افزایش پیدا کرده بود و لذا در سه ماهه اول،شاهد رشد بودیم. مرکز آمار اعلام کرد میزان رشد حدود 4.5 در سه ماهه اول بود و انتظار داشتیم که بیشتر باشد و رشد 6 ماه امسال بانک مرکزی 7.4 است. طبق محاسبات مرکز آمار، رشد 6.4 است، البته در این بین سال پایه متفاوت است، البته این آمار در بعضی از محاسبات و آیتم‌ها تفاوت دارند و این اختلافات کمتر خواهد شد.

 وی درباره علت تفاوت آمار مرکز آمار و بانک مرکزی گفت: امیدواریم تا پایان امسال هر دو مرکز سال پایه را یک سال واحد قرار دهند که اختلافات کمتر شود. رشد 6.4 وقتی تقسیم به بخش‌های نفتی و غیرنفتی می‌شود در 6 ماه اول در بخش کشاورزی طبق مرکز آمار 5.9 رشد داشتیم. این رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ما به نظر من ملموس است. به هر حال امسال برای گندم رقمی حدود 15 هزار میلیارد خریداری کردیم. 11.5میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم. گندم‌کاران رشد اقتصادی را در بخش خودشان شاهد هستند.

رئیس‌جمهور گفت: در بخش گردشگری نیز شاهد رشد بودیم. هتل‌های ما بر خلاف گذشته برای ماه‌ها جا ندارند و رزرو شده و در بخش تولیدات صنعتی رشد مناسب بوده، یعنی این رشد در این بخش 4.1 است، در خدمات 4.8 و نفت 2.1 است. مجموعا رشد اقتصادی ما 6.4 می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق مرکز ‌آمار، این رشد اقتصادی بسیار خوب است،‌ اظهار داشت: در شرایط منطقه‌ای و به خصوص کشورهای دیگری که در کنار ما هستند، پیش‌بینی بانک جهانی برای امسال رشد بالای 6 درصد است، یعنی 6.6 پیش‌بینی شده، البته این را نیز بگویم که رشد امسال ما بیشتر از آن که آخر سال گذشته هدف‌گذاری شده بود، بوده است.

تلاش بیشتر برای جذب سرمایه

رئیس‌جمهور ادامه داد: معتقد به تداوم رشد هستم، بر همین اساس ما برای سال آینده تلاش بیشتری برای جذب سرمایه نیاز داریم. باید فضای کار را مناسب‌تر کنیم. در بحث نفت کار بزرگی انجام دادیم. رشد نفت مرهون مهندسان، کارگران و تلاش‌گران است؛ نفتی که چاه‌هایش بسته شده، باز شدن و راه‌اندازی آن آسان نیست.

روحانی با اشاره به تاثیر برجام بر روند صادرات نفت، گفت: صادرات نفت ما در اواخر سال گذشته و در دی ماه، یک میلیون بود. اینکه از دی ماه که برجام اجرایی شد، ما بتوانیم رشد تولید نفت و چاه‌های‌مان را باز و فعال کنیم، سرمایه‌گذاری بزرگی می‌خواهد و بر همین اساس حدود یک میلیارد دلار خرج کردیم تا تولید برگردد. ماه‌ها صنعت‌گران ما تلاش کردند تا این شرایط ایجاد شود و به جای 1.1 میلیون صادرات نفت خام، صادرات به بالای  2.3 بشکه نفت برسد که البته با میعانات این رقم می‌شود 2.7 و بنابراین حرکت بسیار خوبی شروع شد.

وی همچنین ادامه داد: در بخش نفت و گاز و بخش‌های دیگر فعال خواهیم بود. خوشبختانه ترکیب خوبی در رشد می‌بینیم. کشاورزی رشد بالایی دارد، صنعت هم رشد مناسبی دارد، بنابراین ادامه رشد به نظر من قطعی است؛ با محاسبات و پیش‌بینی که ما داریم و همچنین حضور مردم و کمک قوای دیگر و مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و نیروهای مسلح باید تلاش کنیم رشدمان رشد مناسبی باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل فشار اقتصادی رشد خوبی نداشتیم و اولین سالی که توانستیم رشد اقتصادی را به محاسبه بکشانیم، سال 93 است، گفت: در سال 93 رشد اقتصادی 3 را داشتیم، در سال 94 کمتر رشد داشتیم و سال 95 سالی است که بعد از فضای برجام، فضا کاملا مناسب شده و رشد صادرات نفتی و غیرنفتی ما مناسب شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی ما امسال در 6 ماهه اول خیلی بهتر از 6 ماه سال گذشته بوده و صادرات غیرنفتی ما در 9 ماهه اول امسال حدود 31 میلیارد دلار است و نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داریم. صادرات نفتی و غیرنفتی ما هر دو  بهتر است و به همین دلیل به شرایط اقتصادی آینده کشور بسیار خوش‌بین هستم.

 

دلایل روحانی درباره افزایش ارز و قطعی شدن کاهش قیمت

روحانی درباره قیمت ارز و اینکه گفته می‌شود دولت تعمدا قیمت دلار را افزایش داده است؟ گفت: اینطور نیست؛ قیمت ارز فراز و نشیبی دارد، اما مردم ما مطمئن باشند قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد بود. شما در این دولت دیدید که در سال‌های گذشته رشد نرخ ارز ما حدود 4 درصد یا 5 درصد بوده و همیشه ما این قیمت را نگه داشتیم تا مردم یک اطمینان نسبت به آینده داشته باشند. این را هم بدانید که هم دلار و هم یورو و هم پوند رشد داشت و متوسط این 9 ماه از اول سال بیش از 6.6 درصد رشد داشته است. 5 یا 6 درصد خود دلار افزایش داشته است.

به گفته روحانی، حتما نرخ ارز متعادل خواهد شد و نرخ روزهای قبل دلار به حالت خود باز خواهد گشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم می‌توانند نسبت به مسئله تورم اطمینان داشته باشند که ما تلاش‌مان بر این است که مسئله کاهش تورم را ادامه دهیم و همه تلاش‌مان این است که امسال و سال آینده تورمان یک رقمی باقی بماند.

وی درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز گفت: نرخ ارز پایین‌تر خواهد بود. رقم دقیق آن در محاسباتی که در جلسات اقتصادی داشتیم، رقمی که بحث شد این رقم‌ها نبوده است. دلار در بودجه سال آینده برمبنای 3 هزار و 300 تومان است. نرخ ارز، نرخ فعلی نیست و کاهش پیدا خواهد کرد. دولت مایل به افزایش نرخ ارز نیست و برای دولت ثبات بازار از هر چیزی بالاتر است.

وی ادامه داد: مهمتر از درآمد برای ما ثبات بازار است و اعتماد مردم برای ماست. ثبات بازار بسیار مهم است و نرخ ارز بر همین مبنایی است که در سال‌های گذشته بوده، البته در یورو افزایش نمی‌بینیم و در دلار و ارزهایی که وابسته به دلار است، رشدی داشتند. از مرداد ماه به این سمت، رشد دلار زیاد بوده و نرخ ارز بالا می‌رود، اما رشد فعلی دوام ندارد.

برای سال آینده قولی دهیم که شرمنده نشویم

روحانی درباره وضعیت رکود در کشور نیز گفت: در رشد اقتصادی قول می‌دهیم که سال آینده این اتفاق بیفتد. پیش‌بینی‌هایی هست و امیدوارم تا پایان سال با بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم، برای سال آینده قولی دهیم که شرمنده نشویم. فضای کسب و کار بهتر خواهد شد و  رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به تعهدات جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای برجام تصریح کرد: در سالروز برجام در فردو تعهداتی داریم که انجام نشده و تا پایان سال که 27 دی ماه امسال اجرایی می‌شود، امیدواریم طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند. به هر حال نتیجه برجام نتیجه برد برد است و شاهد این نتیجه خوب خواهیم بود.

وزرای اقتصادی دعوای ندارند ؛ اختلاف نظر است

رئیس‌جمهور درباره دعوای وزرای اقتصادی نیز گفت: دعوا نبود؛ خب به هر حال روزنامه‌ها و رسانه‌ها دعوا اعلام می‌کنند، اما دعوا نیست و اختلاف کارشناسی داریم. گاهی وقت‌ها موقع رأی‌گیری هم رأی نمی‌دهم تا آنها آزاد باشند و نظرات‌شان را بدهند. جایی اختلاف باشد، مداخله می‌کنیم؛ اگر جایی هماهنگی دو وزیر نباشد حتما مداخله می‌کنم و اختلاف نظرات کارشناسی طبیعی است و ما دعوا نداریم.

تورم کمتر شده، یعنی آرام‌تر گران می‌شود

رئیس‌جمهور درباره نرخ تورم و افزایش قیمت برخی اقلام نیز گفت: بعضی از کالاها ممکن است در مقاطعی گران شوند و دولت هم باید توجه کند نسبت به همان کالا، شرایط لازم برای کاهش آن قیمت را فراهم کند. وقتی می‌گوئیم تورم کمتر شده، یعنی آرام‌تر گران می‌شود و آهسته آهسته گران می‌شود، روزانه و ساعتی گران نمی‌شود، ماهی یک بار مقداری اضافه می‌شود. ما جلسات تنظیم بازار را داریم که مرتبا برگزار می‌شود.

درست نیست حقو‌ق‌های نجومی را ابزار انتخاباتی کنیم

روحانی درباره حقو‌ق‌های نجومی و برخی انتقادهای مطرح شده نسبت به این موضوع و اینکه دولت چه برخوردی را با دارندگان حقوق‌های نجومی کرده است، گفت: دولت قدم‌های مهمی را در زمینه حقوق غیرمتعارف یا غیرمنصفانه و غیرعادلانه برداشته، اما اینکه آن را ابزار انتخاباتی کنیم، درست نیست.

وی افزود: دولت اولین دستگاهی بود که به این مسئله ورود کرد و راجع به حقوق غیرمتعارف در هیئت دولت بحث کرد و بعد از‌ آن در برخی از رسانه‌ها شروع شد و بررسی شد. قانون و مقررات ما در این زمینه ایراد دارد، در اجرا و شفافیت ایراد داریم، دولت تصدی‌گری دارد. یک بانک خصوصی است و مدیر‌ آن یک حقوقی می‌گیرد و یک بانک دولتی است که حقوق رئیس آن بانک دولتی نسبت به بانک خصوصی یک چهارم بوده است، این هم نامتعادل است، این وسط ما خصولتی داریم؛ اگر دولتی است  چارچوب خودش و اگر خصوصی است چارچوب خودش را دارد. از میان مدیران  اول گفتند 397 نفر هستند. در بررسی اخیر دیوان محاسبات اعلام کرد حدود 300 نفر حقوق غیرمتعارف گرفتند. دولت بلافاصله در شورای حقوق و دستمزد لایحه‌ای تصویب کرد. همه آنهایی که این حقوق‌ها را دریافت کرده بودند، پس دادند به جز یکی دو مورد که آنها هم در زندان بودند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما دو لایحه به مجلس می‌خواهیم بدهیم؛ یکی مسئله شفافیت حقو‌ق‌هاست. من در آن بیانیه هم به مردم گفتم که همه دستگاه‌های اجرایی حداکثر و حداقل حقوق‌شان را در سایت‌ها اعلام کنند. مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم قانونی را تصویب کرده و ما همه چیز را باید شفاف کنیم؛ اتفاقا در میان قوای مختلف و نهادها پیش قدم دولت بوده است؛ مردم بدانند که حقوق غیرمتعارف مخصوص قوه مجریه نیست.

روحانی با بیان اینکه دولت اقدامات خوبی در این زمینه  انجام داده، افزود: به نظر من به جز دو سه نفر که در  زندان هستند همه کسانی که حقوق‌های غیرمتعارف گرفته بودند پول‌ها را پس دادند و در این موارد اگر جرمی اتفاق افتاده، قوه قضائیه می‌تواند رسیدگی کند.

رشد منفی بخش مسکن و راهکار دولت

رئیس‌جمهور در بخش پایانی این گفت‌و‌گو درباره آینده مسکن مهر، اظهار داشت: مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود. خانه‌هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد،  مسجد و کلانتری و مدرسه و گاز و برق و آب و جاده در این مسکن‌ها نبود، بر همین اساس دولت به مشکل خورد، اما با همه اینها پرونده مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش مسکن رشد منفی داریم و راه آن این است که قدرت لازم برای خرید مسکن را برای مردم ایجاد کنیم تا بتوانند مسکن تهیه کنند؛ متاسفانه برخی دنبال اجاره‌نشینی می‌روند و همین باعث می‌شود نرخ اجاره‌ها به طور طبیعی افزایش پیدا کند؛ کاری که دولت می‌توانست انجام بدهد، بالا بردن رقم وام بود. در یکی دو جلسه اقتصادی بحث کردیم و وام‌ها را افزایش دادیم تا تحرکی ایجاد شود؛ دولت در حد توانش این کار را انجام می‌دهد. برای بخش‌های معلولان نیز اقدامات خوبی انجام می‌گیرد و وزارت رفاه این کار را انجام می‌دهد، اما در عین حال در بخش مسکن مشکل داریم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ