کد خبر: ۴۳۳۸۵
۰:۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵

فهرستی از مواد غذایی برای کنترل استرس بورس بازان / قسمت اول
بورس پرس گزارش می دهد:

فهرستی از مواد غذایی برای کنترل استرس بورس بازان / قسمت اول

با توجه به فضای پرتنش کار و فعالیت سرمایه گذاران، کارگزاران و مدیران بورس، داشتن یک برنامه غذایی مناسب و استفاده از آن کمک قابل توجهی به مهار و کنترل استرس این افراد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با ارائه دو مطلب به ابعاد مختلف مسائل تغذیه و تأثیر آن بر کاهش استرس، سلامت روان و دریافت مواد غذایی لازم به بدن و با در نظر گرفتن ماهیت کار و حرفه فعالان بازار سرمایه پرداخته می شود.

در قسمت اول به تعریف اجمالی از تغذیه و استرس و مهار آن با استفاده از مواد غذایی مناسب پرداخته شده و در گزارش دوم به مواد غذایی مورد نیاز بدن و ارتباط تغذیه با سرطان، خستگی و عوامل کاهنده آن پرداخته خواهد شد.

رسیدن به سلامتی عموماً حذف گروهی از غذاها و یا مصرف افراطی نوعی از خوراکی ها نیست بلکه کیفیت مواّد مصرفی است که باعث ایجاد سلامتی در بعد جسمانی و روحی می شود.

تغذیه و شناخت آن

تغذیه عبارت است از هرچیزی که انسان به هرنحوی مصرف می کند و هر چیزی که انسان می خورد؛ چه مفید باشد چه مضر، چه میوه باشد، چه قند و...در سلامتی او نقش دارد. پس باتوجه به این نقش مهم، توجه به تغذیه و ساختار آن دراولویت مهمی از برنامه های زندگی هر فرد قرار گیرد .

تغذیه عامل تعیین کننده سلامت و یا عدم سلامت فرد یا افراد است. هدف هرشخص از تغذیه فقط سیرشدن نیست بلکه هدف اصلی تغذیه رسیدن شش گروه مواد مغذی به بدن است.این مواد با تأثیرات خود باعث تأمین نیازهای بدن و سلامتی اندام های آن است .

مواد مغّذی در بدن باعث حفظ سلامت روان و جسم و بر عکس با مصرف بیش ازحدّ هرکدام از این مواد، فرد دچار بیماری می شود، مصرف بیش از حد فرآورده های گوشتی نیز موجب بروز سرطان خواهد شد، همچنین با مصرف کم غلات که حاوی گروه ویتامین های ب هستند، بیماری های روانی از جمله پرخاش گری جنون و ...ایجاد می شود .

تغذیه ذخیره سازی مواد در بدن و رساندن سوخت به بدن را انجام می دهد و ورزش هم عاملی برای سوزاندن آن محسوب می شود بنابراین ورزش و تغذیه رابطه مستقیم با یکدیگر دارند.

هرچه میزان چربی کمتر باشد، درصد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز کمتراست بنابراین نقش ورزش را در سلامت نباید نادیده گرفت.

براساس یک باور عمومی تصور می شود آنچه انسان مصرف می کند، بر سلامت و تندرستی، رشد، تکامل و توانایی اجرای فعالیت های متنوع تأثیر می گذارد. از دیدگاه آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی، غذای مصرفی مادّه ای است که به وسیله بدن برای حفظ فعل و انفعالات حیاتی همچون تنظیم اعمال سلولی و تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

بقراط حکیم توصیه کرده ، در معالجه بیماران نه تنها به وسیله دارو بلکه از طریق غذا نیز اقدام شود.

مدیریت استرس با رژیم غذایی مناسب

مدیریت استرس می تواند یک عامل مهم برای سلامتی باشد.استرس زیاد، فقط عاملی برای خراب کردن روزما نیست بلکه در واقع افرادی که تحت فشار استرس قرار دارند با گرفتن یک بیماری از سرماخوردگی گرفته تا فشار خون بالا و ناراحتی قلبی، بیشتر از دیگران آسیب پذیرند. اگرچه راه های زیادی برای مقابله با استرس وجود دارد، یکی از روش ها می تواند خوردن غذاهایی باشد که بر استرس غلبه می کنند.

دردنیای امروزمساله تغذیه و رابطه آن با سلامتی و بهداشت بدن اهمیت اساسی یافته است، زیرا پایه و بنیان یک زندگی موفّق و سرشار از تلاش و سازندگی در گرو توجه به تغذیه و ایجاد یک رابطه مناسب میان آن با سلامتی و بهداشت بدن است.

با خوردن چه غذاهایی استرس را مهار کنیم

غذاها در چند روش باعث از بین رفتن استرس می شوند. بلغور جو باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می شود. سروتونین انتقال دهنده عصبی است که افزایش آن باعث ایجاد حس آرامش می شود و کاهش آن در مغز باعث ایجاد استرس می شود. آدرنالین و کورتیزول، هورمون هایی است که در استرس و ایجاد آن نقش دارد. یک رژیم غذایی سالم می تواند سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد ودر کاهش استرس نقش داشته باشد. مسئله مهم دانستن این موضوع است که چه غذاهایی در کاهش استرس نقش دارند .

 کربوهیدرات های پیچیده : مصرف کربوهیدرات ها باعث افزایش میزان سروتونین در مغز می شود. برای تامین مداوم سروتونین باید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات استفاده کنیم .کربوهیدرات ها با تثبیت قند خون باعث می شود احساس متعادل تری داشته باشیم .

کربوهیدرات های ساده : متخصصان تغذیه توصیه می کنند از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات هایی نظیر شیرینی و شکلات البته نه به صورت افراطی استفاده شود. قندهای ساده به راحتی هضم می شوند در نهات باعث کنترل سطح سروتونین می شوند و در کاهش استرس هم تاثیر گذارند. با این حال این نوع کربوهیدرات ها اثر طولانی مدت ندارند و مصرف آنها را باید محدود و نباید به عنوان عادتی برای کاهش استرس مورد استفاده قرار گیرد.

 اسفناج : منیزیم موجود در اسفناج باعث می شود استرس کاهش یابد، کمبود منیزیم باعث می شود که احساس سر درد، خستگی، کوفتگی و استرس داشته باشیم .

 پرتقال : پرتغال منبع غنی از ویتامین  cاست، ویتامین c می تواند علاوه بر اینکه سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد باعث مهار استرس شود.

 ماهی های چرب : برای این که سطح استرس را در پایین ترین سطح نگه دارید باید ارتباط خوبی با ماهی های چرب برقرار کنید. ماهی ها سرشار از امگا 3 و اسید چرب هستند که در کنترل میزان استرس، حمله های قلبی و بیماری هایی نظیر استرس کمک بسزایی می کند .

چای سیاه : نوشیدن چای سیاه باعث می شود از فشارهای استرس زا دور شوید .

 پسته : پسته مانند سایر مغزها سرشار از از چربی های مفید برای بدن است. مصرف روزانه مغزها موجب مصون ماندن از استرس می شود. البته با توجه به اینکه آجیل سرشار از کالری است خوردن بیش از حد آن و سایر مغزها توصیه نمی شود..

 مکمل های گیاهی : بسیاری از مکمل های گیاهی کمک می کند تا استرس را در کنترل خود بگیرید همچنین بسیاری از این مکمل ها میزان افسردگی را کاهش می دهد.

آووکادو : یکی از بهترین راه ها برای کاهش فشار خون دریافت میزان کافی پتاسیم است و نصف یک آووکادو بیشتر از یک موز، پتاسیم دارد.پس در کنار غذاها از چاشنی مخصوص مکزیکی ها، یعنی گواکاموله استفاده کنید.

بادام : بادام سرشار از ویتامین های مفید است.به طور مثال، ویتامین E که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، همچنین طیف وسیعی از ویتامین گروه B، که بدن را در برابر افسردگی محافظت می کند.برای دریافت مزایای بادام، هر روز یک چهارم فنجان از آن میل نمایید.

سبزیجات خام : سبزیجات ترد خام مانند کرفس یا هویج در سالاد، کمک می کند استرس روزانه کاهش یابد.

اسنک قبل از خواب : خوردن مقداری هیدرات کربن در زمان خواب می تواند به انتشار هورمون سروتونین و در نتیجه خوابیدن بهتر شما کمک کند.از آنجا که غذاهای سنگین قبل از خواب می تواند سوزش معده بوجود آورد، پس قبل از خواب یک اسنک سبک بخورید مانند کمی مربا روی یک تکه نان جو تست شده.

شیر : یکی دیگر از راه های مقابله با استرس قبل از خواب، خوردن یک لیوان شیر گرم است.محققان کشف کرده اند که کلسیم، برطرف کننده اضطراب و بی خوابی است. البته که متخصصان تغذیه، شیر کم چرب را پیشنهاد می کنند.

کاهش استرس با ورزش

در کنار اینکه رژیم خود را تغییر می دهید، یکی از بهترین راه هایی که با استرس مقابله کنید، این است که شروع به ورزش های هوازی مانند ایروبیک نمایید که چرخه اکسیژن بدن را افزایش می دهد و آندروفین تولید می نماید، همان ماده شیمیایی که شما را خوشحال می کند. برای دریافت حداکثر بهره مندی، ورزش های هوازی را سه تا چهار بار در هفته انجام دهید.

پایان قسمت اول

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ