کد خبر: ۴۳۸۶۴
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳

راهکار کاهش تبعات منفی بازگشایی نماد بانک ها در بورس

راهکار کاهش تبعات منفی بازگشایی نماد بانک ها در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حمایت سهامداران عمده و حقوقی ها از بانکی ها در زمان بازگشایی می تواند تبعات منفی بازگشایی آنها در بازار سهام را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ابراهیم خلیلی با اشاره به توقف طولانی مدت نماد گروه بانکی در بورس به تسنیم گفت: آن چیز که به توقف این نمادها در بازار اهمیت می دهد سهم قابل توجه شرکت های گروه بانکی به لحاظ حجم و ارزش معاملات است که از یک سو موجب حبس طولانی مدت نقدینگی و سرمایه سهامداران شده و از سوی دیگر نقدشوندگی بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: مشکلات مربوط به مباحث مدیریتی بانک ها در کنار عواملی همچون عدم رعایت ضوابط و مقررات قانونی در اعطای اعتبارات از جمله مواردی هستند که موجب ناکارآمدی بانک ها در کشور طی سال های گذشته شده اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به الزام بانک‌ها به تهیه صورت‌های مالی‌ با استاندارد IFRS اضافه کرد: مشکلات امروز بانک ها در یکی دو سال گذشته رخ نداده و این مشکلات قدیمی و ساختاری است. بعلاوه این که مشکلات بانک‌ها فراتر از مباحثی مانند تهیه صورت‌های مالی‌ با استانداردهای جهانی است.

خلیلی با بیان این که مطالبات وصول نشده یکی از معضلات کنونی بانکها در کشور است ادامه داد: مطالبات بانک ها از بخش‌های دولتی، شبه‌دولتی و غیردولتی موجب شده تا دست بانک ها از وصول مطالبات کوتاه باشد و این مجموعه عوامل سبب شده تا در سال های گذشته با پنهان کردن این موضوعات با معاملات صوری و ساختگی، صورت‌های مالی بانک ها به گونه ای منتشر شود که سودآور هستند.

وی اذعان داشت: به همین منظور بانک مرکزی در ماههای گذشته جلوی این روند را گرفت و این موضوع موجب شده تا نماد بانک ها از تیرماه گذشته تاکنون در بازار سهام متوقف باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص زمان بازگشایی نماد بانکی ها در بازار سهام تاکید کرد: موردی که تصمیم‌گیری در خصوص بازگشایی این نمادها را فراتر از تصمیمات سازمان بورس موضوعیت می بخشد این است که از یک سو گشایش نمادهای بانکی در بورس دارای تبعاتی همچون منفی شدن بازار است و از طرفی دیگر استانداردسازی صورتهای مالی بانکها بر اساس استانداردهای جهانی و دیگر اقدامات انجام شده برای نظام بانکی موضوعی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد.
خلیلی تصریح کرد: به همین دلیل باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا بازگشایی نماد بانکی در بازار سهام با کمترین تبعات ممکن اتفاق بیفتد که بر این اساس حمایت سهامداران عمده و حقوقی ها از این نمادها در زمان بازگشایی از جمله راه کارهای پیشنهادی در این زمینه است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ