کد خبر: ۴۳۸۹۲
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۴

کاهش 50 درصدی معاملات مسکن و زمان مناسب خرید/پیش بینی انفجار در 2 سال بعد
رئیس مشاوران املاک و نماینده مجلس اعلام کردنذ:

کاهش 50 درصدی معاملات مسکن و زمان مناسب خرید/پیش بینی انفجار در 2 سال بعد

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک، کاهش 50 درصدی حجم معاملات مسکن و مناسب بودن زمان خرید را اعلام کرد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم از پیش بینی انفجار این بازار در دو سال آینده.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسام عقبایی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: 57 هزار و 594 معامله مسکن در دی و 44 هزار و 42 قرارداد در آذر امسال ثبت شده است.در ماه های پیش از آذر نیز به طور میانگین هر ماه در مقایسه با سال گذشته 40 تا 50 درصد معاملات مسکن کاهش داشته است.البته در تهران در 8 ماه، حجم معاملات مسکن افزایش یافت اما این افزایش در ماه های آذر و دی حدود 10 درصد کاهش یافت.

وی افزود: از سال 92 تا کنون در قیمت مسکن افزایش چندانی وجود نداشته اما در تهران برخی آپارتمان های لوکس حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.اکنون در شهرهای بزرگ قیمت مسکن به ثبات نسبی رسیده و زمان مناسبی برای خرید مسکن است.

انفجار قیمت مسکن در دو سال آینده

محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: رکود در بخش مسکن در معاملات و ساخت و ساز است. دلیل افزایش بهای مسکن در سال 89 و 90 کمبود مسکن در سال های پیش از آن بود اما با ساخت دو میلیون و 200 هزار مسکن مهر معادل 10 درصد مسکن کل کشور برای مردم محروم بازار مسکن رونق گرفت. با پرداخت تسهیلات 20 تا 40 میلیون تومانی هیچ اتفاقی برای رونق بازار مسکن نمی افتد.

وی با بیان اینکه دولت سیاست مشخصی در بخش مسکن ندارد افزود: با توجه به اینکه در دو سال اخیر، عرضه مسکن وجود نداشته، در دو سال آینده با انفجار قیمت مسکن روبرو خواهیم شد.

وی گفت: همه می گویند کار ما در حوزه مسکن درست است اما اکنون مردم مسکن ندارند.چون حریم شهرها کوچک شده قیمت زمین افزایش یافته و روی بهای تمام شده مسکن تأثیر گذاشته است.تسهیلات بانکی پاسخگوی صاحب خانه شدن مردم نیست مگر بهای زمین در بهای تمام شده ساختمان تأثیر نداشته باشد.تسهیلاتی نیز برای خرید و ساخت مسکن در کار نیست.

حسن نژاد بیان کرد: باید به جای اختصاص 40 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای کل شهرستان ها، 40 درصد بهای مسکن را تسهیلات دهیم.سیاست های پرداخت تسهیلات، اشتباه است و نرخ سود این تسهیلات بالا و میزان آن بسیار کم است.قیمت پایین زمانی خوب است که مردم توان خرید مسکن را داشته باشند نه اینکه قیمت ها ثابت بماند.به دولت می گوییم تا بخش مسکن رونق نگیرد اقتصاد کشور رونق نخواهد گرفت.

مردم برای خرید مسکن قدرت ندارند

بهروز ملکی کارشناس بازار مسکن نیز گفت: از سال 89 ساخت و ساز بسیاری در بخش مسکن انجام شد و در تهران طی مدت چهار سال 750 واحد پروانه ساخت گرفتند که معادل 30 درصد موجودی مسکن این شهر بود.در آن زمان سوداگری بزرگی در بخش مسکن وجود داشت و این افزایش ساخت بیشتر در مناطق مرفه کلان شهرها اتفاق افتاد.

وی افزود: در سال 90 به دلیل ساخت و ساز بسیار با یک میلیون و 600 هزار واحد مسکن خالی روبرو شدیم که بهای آنها معادل 180 میلیارد دلار بود.بهای مسکن نیز به عنوان نمونه در تهران از متری دو میلیون و 300 هزار تومان در فروردین سال 91 به چهار میلیون و 350 هزار تومان در خرداد 92 افزایش یافت.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه دیگر امکان افزایش قیمت مسکن وجود نداشت گفت: دولت برای از رکود خارج کردن بازار مسکن، بخش تقاضا را تحریک کرد اما به دلیل بالا بودن قیمت مسکن، متقاضیان توان خرید ندارند. با وجود اینکه سه سال و نیم است قیمت مسکن افزایش نیافته اما مردم برای خرید مسکن قدرت ندارند.

ملکی گفت: قیمت مسکن در حالی ثابت مانده  که تورم 55 درصد افزایش یافته است.رکود در بخش مسکن به دلیل سوداگری در این بخش است.از زمانی که سود تسهیلات بازسازی بافت های فرسوده و مسکن اولی ها کاهش یافت، پرداخت وام به متقاضیان افزایش یافته است.زمان دریافت وام که یک سال پس از سپرده گذاری است باید کاهش یابد.

شرط رونق مسکن

جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن کشور نیز گفت: نبود متقاضی خرید مسکن به دلیل نبود توان خریداران است.گرفتن پروانه ساخت و ساز مسکن شرط افزایش مسکن نیست بلکه ساخت برخی پروژه ها ممکن است سال ها طول بکشد.چطور ممکن است مردم محروم با حقوق یک میلیون یا 800 هزار تومان و تسهیلات با سود 18 درصد خانه دار شوند.دولت چه کاری برای خانه دار شدن مردم محروم در چهار سال گذشته کرده است؟

وی افزود: نرخ سود تسهیلات مسکن بر اساس محاسبات بانک جهانی حدود 22 درصد است.برای رونق بخش مسکن باید نرخ سود تسهیلات به 10 درصد کاهش و بازپرداخت تسهیلات به حداقل 15 سال افزایش یابد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ