کد خبر: ۴۴۲۱۲
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶

شرکت های آمریکایی نگران احتمال اقدام تلافی‌جویانه مسلمانان هستند
در پی فرمان مهاجرتی ترامپ:

شرکت های آمریکایی نگران احتمال اقدام تلافی‌جویانه مسلمانان هستند

شرکت‌های آمریکایی نگران اقدام تلافی‌جویانه مسلمانان در برابر فرمان مهاجرتی ترامپ هستند و این مسئله را با نگرانی رصد می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از نیویورک تایمز، با بالا رفتن تنش‌ها بین کشورهایی که دونالد ترامپ دستور مهاجرتی برای آنها صادر کرده است، شرکت‌های آمریکایی با نگرانی رصد می‌کنند که تأثیر این دستور بر روی چشم‌انداز تجارتی آنها به ویژه در ایران و عراق چگونه خواهد بود. 

از زمان آغاز جنگ در سال 2003 در عراق شرکت‌های بزرگ انرژی، نظامی و صنعتی آمریکا کمک می‌کرده‌اند تا بخشی از نیازهای عراق در این زمینه بازسازی شود و اکنون رهبران عراق احتمال دارد برای اقدامات تلافی‌جویانه تحریک شوند. 

عراق جزو 7 کشوری است که دونالد ترامپ ممنوعیت 90 روزه مهاجرت آنها به آمریکا را صادر کرده است. برخی قانونگذاران در عراق از طرحی حمایت می‌کنند که این کشور نیز اقدامی متقابل برای شهروندان آمریکا درنظر گیرد و مانع از ورود آنها به عراق شود، اما مقامات عراق با چنین رویکردی مخالفت می‌کنند که به زعم آنها این اقدام به تلاش‌های تولید و اکتشافات نفتی آنها می‌تواند صدمه بزند. 

با وجود این، برخی شرکت‌های نفتی نگران هستند که محدودیت‌های مسافرتی بتواند زمینه دشمنی برای آمریکایی‌هایی که در عراق فعالیت می‌کنند، ایجاد کند، یا باعث شود دیگر کشورها اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را در این زمینه داشته باشند. 

دارگان واکوویک رئیس بخش بین‌الملل مدیترانه شرکت مستقر در هوستون می‌گوید: قرار بود مسافرتی به عراق داشته باشد تا برای مقامات این کشور در وزارت انرژی سخنرانی کند، اما به واسطه دستور ترامپ، این برنامه را لغو کرده‌ است، زیرا هر آن احتمال دارد که عراق هم در اقدامی متقابل اجازه ورود به شهروندان آمریکا را ندهد و این مثل معروفی است «این به اون در».

وی گفت: من ویزا دارم، اما احتمال دارد به من اجازه ندهند به کشور آنها وارد شوم. من دیگر برای هیچ کاری آنجا نمی‌روم، این یک شرایط بسیار بدی است. برای شرکت‌های آمریکایی که در کار اکتشاف نفت با ایران هستند نیز دستور مهاجرتی ترامپ یک مسئله پیچیده‌ شده است.

روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های اقتصادی جدیدی را علیه ایران وضع کرد که گفته شده است اینها افراد و شرکت‌های مرتبط با آزمایش موشک ایران هستند.

بر اساس این گزارش تحریم‌های جدید نگرانی‌هایی را برای شرکت‌هایی مانند بوئینگ و جنرال الکتریک که تلاش می‌کنند تجارت جدیدی را با ایران آغاز کنند، ایجاد کرده است.

بزرگترین تجارتی که ممکن است انجام آن به خطر بیفتد، معامله بوئینگ برای فروش 16.6 میلیارد دلار هواپیما به ایران است. این شرکت در ماه دسامبر اعلام کرد که تلاش می‌کند محتاطانه در برابر شرایط موضع سخت ترامپ در برابر ایران حرکت کند، به عبارتی روی نوک پایش حرکت می‌کند.

این شرکت معامله با ایران در برابر موضع سختگیرانه ترامپ را چنین توجیه کرد که معامله با ایران باعث ایجاد چندین هزار اشتغال برای آمریکا خواهد شد. این معامله بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اتفاق افتاد، اما ترامپ از توافق هسته‌ای ایران به شدت انتقاد کرده و در روز جمعه در توئیتر خود نوشته است ایران با آزمایش موشکی‌اش با آتش بازی کرد. مقامات ایرانی به آنچه که اوباما با آنها مهربانی کرد، ارزشی قائل نشدند. وی اضافه کرد: اما من چنین نخواهم کرد.

جنرال الکتریک که تعدادی از موتورهای هواپیما را نیز براساس قرارداد با بوئینگ می‌سازد و نیز شرکت ATT بین شرکت‌های بزرگی هستند که به دنبال انعقاد قرارداد تجاری با ایران هستند. شرکت جنرال الکتریک در ایران فعال است و همچنین این شرکت مبادلاتی با عراق دارد و بزرگترین قراردادهای نظامی آمریکا را دارد.

نورن بی تامسون تحلیلگر در مؤسسه لگزینتون معتقد است با درنظر گرفتن اینکه تا چه اندازه عراق با پنتاگون روابط نزدیکی دارد، بسیار سخت است که باور کنیم دستور مهاجرتی که ترامپ صادر کرده، قراردادهایی که با عراق وجود دارد را تهدید کند. 

وی افزود: تنش‌ها با ایران می‌تواند حتی باعث فروش سلاح‌های بیشتری از سوی آمریکا به دیگر کشورها نظیر عربستان سعودی و بحرین شود. در کنار ایران و عراق، کشورهایی مانند لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن نیز در لیست کشورهای ممنوع شده برای مهاجرت به آمریکا هستند. در این میان، بزرگترین همکاران تجاری و استراتژیک آمریکا نظیر مصر، پاکستان و عربستان جزو دستور مهاجرتی ترامپ قرار نمی‌گیرند، در حالی که آنها مشکلات تروریستی در مرزهای خود دارند.

فهرست آمریکا که شامل ایران، سودان و سوریه هستند، کشورهایی هستند که از نظر آمریکا از تروریست حمایت می‌کنند و فروش تجهیزات نظامی به آنها نیز ممنوع شده است. همچنین شرکت‌های نفتی آمریکا فعالیت‌های خود را برای این کشورها طی سال‌های اخیر معلق کرده‌اند.

شرکت اکسون موبیل که در عراق و یمن فعالیت می‌کند، شرکت کونوکو فیلیپس، هس و ماراتون در لیبی هستند و شرکت شورون در منطقه کردستان عراق فعالیت دارد. شرکت‌هایی نظیر هالیبرتون و ویدر فورد معمولاً خدمات‌های تکنیکی و آموزشی در این کشورها دارند. شرکت هالیبرتون دفتری در جنوب بصره در عراق دارد. ویدر فورد 3 دفتر در عراق دارد و همچنین در لیبی و یمن فعال است.

روز پنج‌شنبه ویدر فورد اعلام کرد که فعالیت‌های تجاری خود را به منظور پایداری مالی در خاورمیانه کاهش خواهد داد. در این میان مایکل دینان قائم مقام یک شرکت مستقر در وسچستر که در زمینه ساخت دکل‌های نفتی فعالیت دارد و در بیشتر از 100 کشور از جمله عراق کار می‌کند، اعلام کرد که افزایش تنش‌ها با طرح مهاجرتی ترامپ می‌تواند بر روی تجارت خود آمریکا حتی فراتر از این 7 کشور تأثیرگذار باشد. 

وی گفت: نگرانی من، اقدامات تلافی‌جویانه این کشورها است. همچنین این مسئله می‌تواند موازنه رقابت‌های تجاری را به نفع چین سنگین کند. 

وی افزود: کارمندان و کارگران شرکت «شرام» به عراق و همچنین کشورهای همسایه آنها رفت و آمد دارند و طرح مهاجرتی ترامپ می‌تواند در برابر آزادی آنها مانع‌ تراشی کند. 

دینان گفت: آنچه باعث نگرانی شده این است که کشورهای مسلمان اقداماتی تلافی‌جویانه برای آمریکا داشته باشند. ما همواره مرزهای کشور خود را باز کرده‌ایم و به عنوان لیدر در تجارت و صادرات بوده‌ایم و این جزئی از برند ما است. شرکت «شرام» طی سال‌های گذشته در زمینه ساخت دکل‌های نفتی در عمان و کویت فعالیت داشته و علاقمندی خود را به فعالیت‌های اقتصادی در ایران نیز نشان داده است. بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی مانند «رویال داچ شیل» و «شلومبرگر» برای عقد قرارداد به ایران آمدند. بسیاری از این قراردادها به مرحله تصویب رسیده، اما شرکت‌های آمریکایی حتی آنهایی که بسیار مشتاق و علاقمند به عقد قرارداد با ایران بودند، کاری از پیش نبردند، چرا که برخی تحریم‌هایی که هنوز پابرجا است، آنها را از انجام این قرارداد منع می‌کرد. 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ