کد خبر: ۴۴۴۶۹
۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶

بورس بازان بخور و نخورهای موثر درکاهش استرس را جدی بگیرند/ فهرستی از انواع خوراک و...
بورس پرس گزارش می دهد:

بورس بازان بخور و نخورهای موثر درکاهش استرس را جدی بگیرند/ فهرستی از انواع خوراک و...

به اعتقاد کارشناسان، آنچه افراد در طول روز می‌خورند و می‌آشامند، به ‌صورت مستقیم و در شرایطی زمانی و مکانی به‌ صورت غیرمستقیم در کاهش یا افزایش فشارهای روانی موثر است.بنابراین نباید نقش تغذیه را در تمام فصول کاری استرس زا نادیده گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با توجه ماهیت فعالیت فعالان بازار سهام، همچنین با توجه به شُک هایی که طی سال جاری در این بازار مشاهده شده مسلما اضطراب و استرسی همیشگی این کار چندین برابر شده است. بنابراین پیشنهاد می شود فعالین این حوزه به نوع تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند تا حدود زیادی اضطراب و استرس های ناشی از کار و تنش های حاصل از آن را در اختیار گیرند و یا مهار کنند، زیرا مواد مغذی می توانند کمک کننده باشند و اضطراب و احساسات را تا حدی در کنترل ما در آورند.

کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند آنچه مردم می‌خورند و می‌آشامند، به ‌صورت مستقیم و در شرایطی زمانی و مکانی به‌ صورت غیرمستقیم در کاهش یا افزایش فشارهای روانی فرد موثر است این تاثیر به ویژه در سنین بعد از 40 سالگی، نمود بیشتری در افراد دارد.

کارشناسان تأکید می کنند در سنین بالای40 سال، کاهش سوخت و ساز، بدن را برای استرس آماده‌تر می‌کند. در این شرایط هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که اشتها را زیاد کرده و چربی را ذخیره می‌کنند.

در نظر گرفتن وقت کافی برای صرف غذا در هر وعده غذایی و امتناع از خوردن و آشامیدن در شرایط استرس و فشار آور، پرهیز از انجام کار در حین خوردن و آشامیدن، انتخاب محلی متفاوت و دور شدن از مکان‌هایی استرس به فرد وارد می کند و زمینه فشار روانی در آن مهیا است و انتخاب مکانی آرام، زیبا و نشاط‌ آور برای صرف غذا در کاهش استرس موثر است.

متخصصان علم تغذیه می گویند، هنگام فشار روانی وعده‌های غذائی را حذف نکنید حتی در صورت امکان به جای 3 وعده، 5 وعده غذای کم حجم میل کنید. از سوی دیگر، با توجه به اینکه فشار روانی باعث برهم خوردن نظم سیستم گوارشی بدن و کارکرد اضافی آن شده و میزان اسید گوارشی ترشح شده در بدن را بالا می‌برد، بنابراین از مصرف غذاهای دارای ادویه زیاد و ‌قند و چربی باید خودداری کرد.

هنگامی که با احساس تنش و فشار روانی به پرخوری روی می‌آورید،‌ از غذاهای کم کالری سالم نظیر هویج، کرفس، سیب‌،‌ ماست کم چرب و دم‌ کرده‌های گیاهی استفاده کنید و اگر این احساس تنش در شما تداوم دارد، همیشه نمونه‌ای از این غذاها را در دسترس خود در محلی مناسب مانند یخچال نگهداری کنید، همچنین افراد باید در برنامه غذائی خود از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، استفاده کنند زیرا کمبود ویتامین می‌تواند موجب افسردگی، اضطراب، آشفتگی گوارشی و بی‌خوابی شوند.

غذاهای محرک اضطراب

قهوه: نوشیدن قهوه را محدود کنید. کافئین محرک اعصاب است و باعث عصبانیت می شود و الگوی خواب را دچار اختلال می کند. منابع کافئین: قهوه، چای، شکلات و بعضی نوشابه ها.

الکل: مصرف این ماده به طور موقت اضطراب را مهار می کند اما مصرف آن اضطراب زا است.

شیر گاو و بستنی: شیر گاو و بستنی ممکن است در برخی افراد اضطراب ایجاد کند. بدین ترتیب مواد لبنی را به مدت 3 هفته از برنامه ی غذایی تان حذف کنید. سپس به تدریج آن را اضافه کنید و برگشت علایم شرایط عصبی را کنترل کنید.

نقش غذاهای آماده در ایجاد و افزایش اضطراب

 سعی کنید تا حد امکان از مصرف غذاهایی که به روش صنعتی طبخ می شوند اجتناب کنید، به دلیل اینکه مواد به کار رفته در آن ها باعث ایجاد استرس می شود. از این دسته مواد غذایی می توان آرد تصفیه شده، شکر، نوشابه ها، شیرین کننده های مصنوعی، نگهدارنده ها، نمک، گوشت گوساله، غذاهای سرخ شده، ادویه جات، شکلات را نام برد.

از مواد غذایی استفاده کنید که از سیستم عملکردی مغز محافظت می کنند و حاوی پروتئین هستند و شکر کمتری دارند. همچنین خوردن مواد نشاسته دار برای کسانی که احساس آشفتگی می کنند، بسیار پیشنهاد می شود. مصرف آب میوه های طبیعی، خصوصا مرکبات مانند آب پرتقال، منابع اسید های چرب امگا 3، سبزیجات تازه هرگز فراموش نشود.

عادات غذایی استرس زا

تند غذا خوردن

نجویدن لقمه ها (15 تا 20 مرتبه)

زیاد غذا خوردن

خوردن آب فراوان و سایر مایعات همراه با غذا

ویتامین ها و مواد مغذی موثر در کاهش استرس

 ویتامین های گروه ب: تمام اعضا این گروه برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی ضروری اند.

کلسیم و منیزیم: در استرس از دست می روند. کمبود آن ها در افراد پر استرس شایع است و می تواند منجر به ترس و اضطراب شود.

ویتامین ث: برای عملکرد غدد آدرنال و واکنش های شمیایی خون ضروری است. اضطراب، هورمون های غدد آدرنال(هورمون های ضد استرس) را کاهش می دهد. مقدار زیاد آن ها اثر متعادل کننده ای دارد و به عنوان کاهش دهنده ی اضطراب شناخته شده است.

کروم: کمبود آن علائم اضطراب را به دنبال دارد.

گابا: آمینو اسیدی است آرامش بخش و برای فعالیت مغز ضروری است.

ملاتونین: یک هورمون طبیعی است که محرک خواب است و در صورتی که اضطراب منجر به بی خوابی شود، کمک کننده است.

غذاهای کاهنده اضطراب

غلات کامل

تخم مرغ

هویج

اسفناج

کرفس

سیر

ماهی

پیاز

چغندر

نقش نیکوتین در ایجاد استرس

این ماده از کافئین قوی تر است و با اختلال در تنفس و افزایش فعالیت قلب آسیب زیادی به بدن می رساند. منبع آن سیگار است که منجر به کاهش تحمل می شود. افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها مضطرب تر هستند.علاوه بر بدن ناسالم، میزان مطابقت با محیط اطراف را کاهش می دهد و با اتلاف مواد مغذی بدن، اثر کمبود ریزمغذی ها را در اضطراب و استرس دو چندان می کند.

جایگاه ورزش در افزایش اعتماد به نفش و کاهش اضطراب

جدا از اثر مفید تحرک در رهایی از استرس و اضطراب، فعالیت ورزشی برای اثر بهتر مسکن ها و آزاد سازی فشار بسیار مفید است. فقط 30 دقیقه ورزش فشار روی اعصاب را کاهش می دهد و احساس اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

نقش مواد غذایی در حفظ آرامش

توصیه می شود افرادی که هنگام شب خواب آرام و مناسبی ندارند، قبل از خواب یک لیوان شیر ولرم همراه با خرما مصرف کنند، هردوی این مواد آرامش بخش و به داشتن خواب راحت کمک می کند.

برگهای کاهو و سبزیجات تازه مخصوص فصول هم با افزایش میزان هورمون سروتونین می تواند آرامش ایجاد کند، مصرف موز به دلیل داشتن پتاسیم بسیار پیشنهاد می شود.

نباید فراموش کرد خواب و استرس نیز بطور مستقیم با هم در ارتباط هستند و بر سلامت قلب و عروق فرد نقش موثری ایفا می کنند. خواب کافی علاوه بر کاهش سطح استرس، فشار خون را نیز تحت کنترل قرار می دهد، از طرفی بر میزان کلسترول بدن که نقش مهمی در سلامت قلبی دارد بسیارتأثیرگذار است.

مکمل های پیشنهادی

مصرف "اسید فولیک" برای جلوگیری از اضطراب و خستگی، پیشنهاد می شود. خصوصا زمانی که با سایر ویتامین های گروه ب و ویتامین ث همراه شود.

طبق مطالعات انجام شده، کمبود اسید فولیک، افسردگی، بی خوابی، بی اشتهایی، بی خیالی،  فراموشی، تحریک پذیری بیش از حد، ضعف و اضطراب را به دنبال دارد. این مکمل به طور طبیعی در نان های غلات کامل، سبزیجات و میوه ها وجود دارد. 

منیزیم شامل، دانه ها، غلات، حبوبات و سبزیجات برگ تیره، همچنین سلنیوم که درغذاهای دریایی، جگر، قلوه، گوشت و ماکیان وجود دارد و همینطور مصرف ویتامین ب1، ب6، ب12 و روی نیز پیشنهاد می شود که علاوه بر خوردن منابع طبیعی آن ها بهتر است از مکمل هم در صورت صلاحدید پزشک استفاده شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ