کد خبر: ۴۴۵۰۰
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶

حمایت معاون وزیر صنعت از عرضه مواد خام معدنی در بورس کالا

حمایت معاون وزیر صنعت از عرضه مواد خام معدنی در بورس کالا

معاون وزیر صنعت از عرضه مواد خام معدنی در بورس کالا حمایت کرد و گفت: طبق ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، موادخام معدنی باید ابتدا در بورس کالا عرضه و در صورت نبود تقاضا، صادر شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی کرباسیان در حاشیه برگزاری همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن، گفت:باید این موضوع را بپذیریم که در ابتدا برای جلوگیری از خام فروشی، ارزش افزوده در داخل کشور را بالا ببریم، به طور مثال یک تن سنگ آهن در بهترین حالت بین ۴۰ تا ۷۰ دلار معامله می شود و از هزینه فرآوری بالایی برخوردار است بنابراین این محصول باید در چند مرحله به فولاد و محصولات صنایع پایین دستی تبدیل شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب سنگ آهن مسیر مهمی را در زنجیره تولید و تبدیل شدن به محصولات دیگر طی می کند.این در شرایطی است که صنایع پایین دستی نیاز به حمایت دارند.

معاون وزیر صنعت گفت: براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، مواد خام معدنی باید ابتدا در بورس کالا و برای تامین نیاز بازار داخل عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، صادر شود. اجرای این قانون زمینه جلوگیری از خام فروشی، حمایت از تولید و صنایع پایین دستی را فراهم می کند.

کرباسیان افزود: بورس کالا به عنوان بازاری نظامند و شفاف، همیشه از اقتصاد و صنایع در مسیر توسعه و بهبود روند مبادلات حمایت کرده و به نظر می رسد با اجرای این ماده، شاهد اصلاح ساختار بازار کالاهای مختلف از جمله محصولات خام معدنی باشیم.

وی اظهار داشت: عرضه محصولات در بازارهای خارج از بورس کالا، سبب فقدان در قیمت فروش محصولات توسط تولیدکنندگان می شود که در نهایت زمینه انحصار در خرید را به وجود می آورد بنابراین باید از امکانات و شفافیت بورس کالا استفاده کرد و در مسیری روشن در اقتصاد گام برداشت.

کرباسیان با اشاره به لزوم بهره گیری فولادسازان از ابزارهای تامین مالی بورس کالا گفت: قطعا برای تامین مالی نباید تنها به بازار پول تکیه کنیم بلکه باید از ظرفیت های بازار سرمایه نیز بهره مند شویم. در این زمینه در بازار سرمایه اقدامات قابل تقدیری انجام شده اما بازار سرمایه هنوز نتوانسته به رقیبی قدرتمند برای سیستم بانکی در حوزه تامین مالی باشد، ابزارهای بورس کالا از جمله سلف موازی استاندارد می تواند به یکی از محورهای اصلی تامین مالی صنایع و به خصوص فولادسازان تبدیل شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ