کد خبر: ۴۶۴۵۰
۱:۶ - ۱۳۹۶/۱/۷

تحلیلی از گذشته و آینده شرکت ۲۰۰ میلیارد تومانی با سهم ۴۰ درصدی بازار
یک کارگزاری بررسی کرد:

تحلیلی از گذشته و آینده شرکت ۲۰۰ میلیارد تومانی با سهم ۴۰ درصدی بازار

با انتشار صورت های مالی اسفند گذشته توکار ریل، یک کارگزاری اقدام به تحلیلی از گذشته و آینده این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومانی کرد که ۴۰ درصد سهم بازار حمل و نقل معدنی را عهده دار است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی انتشار صورت های مالی اسفند گذشته شرکت 200 میلیارد تومانی توکاریل ، کارگزاری آبان ، تحلیل بنیادی از این زیرمجموعه فولاد مبارکه ارایه و اعلام کرد این شرکت با بیش از ١١ سال تجربه فعالیت در زمینه حمل و نقل ریلی بار معدنی، دارای بیش از ١,٦٠٠ دستگاه واگن باری لبه بلند ٦ محوره با ظرفیت بارگیری هر واگن ١٠٥ تن سالیانه بوده و می تواند بیش از ١٠ میلیون تن مواد خام را از معادن گل گهر، سیرجان ایرانیان، زرند کرمان، چغارت، سنگان، چادرملو و کارخانه گندله سازی اردکان به مقصد مجتمع فولاد مبارکه حمل کند.

سال ٩٤، شرکت به همراه زیرمجموعه ها شامل شرکت های آسیا سیر ارس و توکا کشش ٣٥% از کل بار شبکه ریلی را حمل کرده که معادل ٤٠% بار معدنی کشور است. شرکت جز واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد بوده و در شهر اصفهان واقع است.

"توریل" در سال مالی منتهی به اسفند گذشته با سرمایه دو هزار میلیارد ریال سود هر سهم را ٢٢٢ ریال اعلام کرده که نسبت به سال ٩٤، حدود ١٣% کاهش یافته و ٨٥% از آخرین پیش بینی سال مذکور را محقق کرده است.

عمده ترین موارد عدم پوشش بودجه در سال ٩٥ عبارتند از تحقق حدود ٤٣ میلیارد ریالی درآمد سرمایه گذاری ها و  پوشش ٣٢ درصدی آن و تحقق ٣٠.٥ میلیارد ریال هزینه های متفرقه در حالی که حدود ٣.٨ میلیارد ریالی درآمدهای متفرقه برآورد شده بود.

درآمدهای عملیاتی

فعالیت اصلی شرکت، حمل مواد اولیه خام از معادن به شرکت فولاد مبارکه است. در نتیجه، عملکرد، برنامه های تولید و قوانین و شرایط حاکم بر صنعت فولاد و شرکت فولاد مبارکه، شرایط تحویل بار معادن، ترافیک در مسیرهای گلوگاهی به خصوص بلاک بافق – میبد، حجم نیروی کشش در شبکه ریلی و ... بر عملکرد، حجم عملیات، نقدینگی و سودآوری شرکت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در نمودار زیر، میزان درآمدهای عملیاتی شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به هزار میلیارد ریال):

همانگونه که از نمودار فوق نمایان است، درآمدهای عملیاتی شرکت طی سنوات مختلف روندی صعودی داشته و در سال ٩٦ نیز برآورد می گردد که با توجه به کاهش نرخ حمل اعلامی توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان روند مذکور به علت افزایش تناژ حمل بار تداوم یابد. هر ساله مبلغ قابل دریافت برای هر تن کیلومتر با توجه به نرخی که راه آهن ج. ا.ا ابلاغ می نماید، تعیین می گردد.

همچنین هر ساله قراردادهایی در زمینه تعمیرات جاری و ویژه واگن ها با راه آهن ج.ا.ا و تعمیرات چرخ محور با شرکت های مالک واگن منعقد می گردد که اجرای آن بر عهده شرکت بهین ریل است. تعمیرات جاری به تعمیراتی گفته می شود که به صورت غیرمقرره جهت رفع عیب واگن ها در طول خط و در شرایطی که واگن از قطار منفصل نمی گردد، انجام می پذیرد و تعمیرات ویژه به تعمیراتی گفته می شود که به طور غیر مقرره جهت رفع عیب واگن ها در شرایطی که واگن از قطار منفصل گردیده و در خطوط تعمیر انجام می گیرد.

بهای تمام شده کالای فروش رفته

بهای تمام شده کالای فروش رفته در سال ٩٥ حدود ٢.٢ هزار میلیارد ریال محقق گردیده که نزدیک به بودجه سال مذکور است. همچنین این دسته هزینه در بودجه ٩٦ با ٢٥% افزایش حدود ٢.٧ هزار میلیارد ریال برآورد گردیده است.

در نمودار زیر، ترکیب بهای تمام شده کالای فروش رفته در بودجه ٩٦ آورده شده است:

افزایش مذکور عمدتا ناشی از برآورد افزایش میزان حمل مواد معدنی است. حق دسترسی شبکه ریلی به منظور توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش توان رقابت پذیری آن با حمل و نقل جاده ای در سالهای اخیر روندی کاهشی داشته است و در تیر ٩٥ با ٨% کاهش به ٢٠% رسید.

هزینه های فروش، اداری و عمومی

هزینه های فروش، اداری و عمومی در سال ٩٥ حدود ٢٨ میلیارد ریال محقق گردیده که معادل ١١٤% از بودجه سال مذکور است.

در نمودار زیر، ترکیب هزینه های فروش، اداری و عمومی در بودجه ٩٦ آورده شده است:

 

سایر درآمدهای عملیاتی

سایر درآمدهای عملیاتی در سال ٩٥ حدود ٤.٤ میلیارد ریال محقق گردیده که معادل ٢٦١% از بودجه سال مذکور است. همچنین این دسته درآمدها در بودجه ٩٦ به میزان ٣ میلیارد ریال برآورد گردیده است که ناشی از اجاره واگن و لوکوموتیو است.

هزینه های مالی

در نمودار زیر، روند هزینه های مالی شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

همانطور که از نمودار فوق نمایان است، هزینه های مالی شرکت در سالهای ٩٢ و ٩٣ با افزایش قابل توجهی مواجه گردید؛ اما شرکت توانست در سالهای بعد میزان آن را کنترل کند.

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها در سال ٩٥ حدود ٤٣ میلیارد ریال محقق گردیده که معادل ٣٢% از بودجه سال مذکور است که ناشی از سرمایه گذاری در سهام شرکتهای بورسی توکا فولاد، فولاد هرمزگان جنوب و توکا رنگ فولاد سپاهان و غیربورسی راهوار نیرو آریا، بهین ریل، تجهیزات ناوگان ریلی البرز نیرو، شرکت خدمات توکا کشش، بازرگانی توکاتدارک که همگی به نوعی در زمینه حمل و نقل ریلی فعالیت دارند و سپرده های بانکی است.

لازم به ذکر است سود سرمایه گذاری در سهام شرکت ها (حدود ٩٣ میلیارد ریال) مربوط به شرکت های فرعی که در بودجه سال ٩٥ پیش بینی شده بود، به دلیل اینکه مجامع شرکت ها تاکنون برگزار نگردیده است در صورتهای مالی ١٢ ماهه ٩٥ لحاظ نشده است.

سایر درآمد (هزینه)های متفرقه

سایر هزینه های متفرقه در سال ٩٥ حدود ٣٠.٥ میلیارد ریال محقق گردیده است؛ در حالی که در بودجه ٩٥، سایر درآمدهای متفرقه حدود ٣.٧ میلیارد ریال برآورد گردیده بود. این دسته درآمدها (هزینه ها) عمدتا ناشی از فروش ضایعات است.

حاشیه سود ناخالص

در نمودار زیر، روند حاشیه سود ناخالص شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است:

همانطور که از نمودار فوق نمایان است، حاشیه سود ناخالص شرکت در سالهای ٩٤ و ٩٥ بهبود نسبی داشته اما با توجه به برآورد افزایش محسوس بهای تمام شده کالای فروش رفته انتظار می رود در سال ٩٦ با کاهش همراه گردد.

نتیجه گیری

فعالیت اصلی شرکت، حمل مواد اولیه خام از معادن به شرکت فولاد مبارکه بوده و در نتیجه، عملکرد، برنامه های تولید و قوانین و شرایط حاکم بر صنعت فولاد و شرکت فولاد مبارکه، شرایط تحویل بار معادن، ترافیک در مسیرهای گلوگاهی به خصوص بلاک بافق – میبد، حجم نیروی کشش در شبکه ریلی و ... بر عملکرد، حجم عملیات، نقدینگی و سودآوری شرکت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

فولاد مبارکه اصفهان سود هر سهم خود را برای سال ٩٦ با ٥٣% افزایش نسبت به بودجه ٩٥ به میزان ٢٥٣ ریال اعلام کرده که همراه با کاهش نرخ حمل اعلامی توسط این شرکت، می تواند نوید بخش افزایش حجم فعالیت شرکت توکاریل در سال جدید باشد. شرکت توکاریل در اواخر مرداد ٩٥، اعلام کرده بود که مذاکرات مقدماتی را در خصوص خرید ٦٠٠ دستگاه واگن لبه کوتاه انجام داده که در صورت به نتیجه رسیدن در سال جدید می تواند منجر به تسهیل و افزایش حجم عملکرد و افزایش سودآوری شرکت گردد.

بخش عمده بهای تمام شده کالای فروش رفته متشکل از حق دسترسی شبکه ریلی است که به منظور توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش توان رقابت پذیری آن با حمل و نقل جاده ای در سالهای اخیر روندی کاهشی داشته است. حاشیه سود ناخالص شرکت در سالهای ٩٤ و ٩٥ بهبود نسبی داشته  اما با توجه به برآورد افزایش محسوس بهای تمام شده کالای فروش رفته ناشی از افزایش حجم فعالیت شرکت، انتظار می رود در سال ٩٦ با کاهش همراه شود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ