کد خبر: ۴۶۴۶۰
۰:۰ - ۱۳۹۶/۱/۸

نکاتی درباره اولین درآمد ۹۶
یک کارگزاری بررسی کرد:

نکاتی درباره اولین درآمد ۹۶ "وبصادر" و شرط تحقق کاهش زیان

یک کارگزاری درباره اولین درآمد هرسهم سال ۹۶ بانک صادرات که با کاهش ۲۷ درصدی زیان همراه شده نکاتی را مطرح و اعلام کرد کاهش زیان تا حدی دور از دسترس است مگر اینکه اقدام به فروش دارایی های ثابت شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک صادرات 5.7 هزار میلیارد تومانی در آخرین روز کاری سال گذشته علاوه بر برگزاری مجمع عادی بطور فوق العاده برای انتخاب هیات مدیره، اولین درآمد هر سهم سال مالی اسفند جاری را با کاهش 27 درصدی زیان نسبت به سال مالی قبل پیش بینی کرده تا در صورت ارایه گزارش حسابرس و توضیحات مسئولان به سازمان بورس ، شاید امکان بازگشایی نماد آن بعد از 9 ماه توقف در فروردین فراهم شود.

در این میان کارگزاری آبان تحلیلی از نکات مهم اولین درآمد سال جاری "وبصادر" ارایه و اعلام کرد این بانک صادرات درحالی درآمد هر سهم سال مالی 95 را با زیان 309 ریالی همراه کرده که برای سال مالی اسفند 96 به ازای هر سهم 255 ریال زیان پیش بینی کرده است.

جمع درآمدهای بانک برای سال 96 حدود 51 هزار میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به سال مالی قبل 12 درصد رشد داشته به طوری که 8 درصد از مجموع درامدها به سهم بانک از درامدهای مشاع و 92 درصد به درامدهای غیرمشاع اختصاص دارد. این در حالی است که برای سال مالی قبل 21 درصد مجموع درآمد های  بانک از درامدهای مشاع و 79 درصد متعلق به درامدهای غیرمشاع بوده است.

سود تسهیلات اعطایی مشاع بانک در براورد 96 با کاهش 12 درصدی نسبت به سال قبل به مبلغ 112 هزار میلیارد ریال گزارش شده اما سود حاصل از سرمایه گذاری و سپرده گذاری در پی براورد فروش سرمایه گذاری در سهام شرکت ها با افزایش 101 درصدی 31 هزار میلیارد ریال برآورد شده که نهایتا موجب شده درآمدهای مشاع بانک بدون تغییر نسبت به سال قبل 143 هزار میلیارد ریال اعلام شود.

تسهیلات اعطایی بانک در سال 96 حدودا با 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل براورد شده که طبعا سود تسهیلات اعطایی نیز افزایش داشته اما نکته ای که موجب شده با کاهش نسبت به سال قبل گزارش شود مربوط به کاهش 56 درصدی وجه التزام در بودجه 96 است.

نکته قابل ذکر برآورد کاهش 25 هزار میلیارد ریالی مطالبات بانک صادرات از دولت در سال 96 است به طوری که از 69 هزار میلیارد ریال به 44 هزار میلیارد ریال خواهد رسید که تحقق این امر اگر منجر به تزریق نقدینگی به بانک شود (کاغذی نباشد) می تواند موثر واقع شود که به نظر دور از دسترس است.

در سال 96 سود پرداختی به سپرده گذاران با 4 درصد افزایش نسبت به سال قبل 139 هزار میلیارد ریال براورد شده که برایند ان با درامدهای مشاع موجب شده سهم بانک از درآمدهای مشاع با کاهش 54 درصدی 4.3 هزار میلیارد ریال اعلام شود.

درامدهای غیرمشاع بانک در پیش بینی 96 با 29 درصد افزایش نسبت به سال قبل حدود 47 هزار میلیارد ریال برآورد شده که عمده قسمت ان سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی غیرمشاع است که در این طبقه درآمد شعب خارج از کشور با افزایش 74 درصدی حدود 6 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که ظاهرا به مراودات بانکی و اجرای برجام و کاهش تحریم ها خوش بین هستند.

نکته قابل اشاره اختصاص بیش از 50 درصد از سرفصل "سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی"به سود حاصل از وجه التزام است که در زمره سودهای بی کیفیت قرار می گیرد.

کارمزد ضمانت نامه ها، کارمزد گشایش اعتبارات اسنادی با افزایش نسبی و نتیجه معاملات ارزی حدودا دو برابر نسبت به سال قبل پیش بینی شده که خوش بینانه به نظر می رسد.

جمع هزینه های بانک برای سال 96 حدود 65 هزار میلیارد ریال براورد شده که 43 هزار میلیارد ریال ان بابت هزینه های اداری، عمومی و در مقابل درامدهای 51 هزار میلیارد ریالی قرار می گیرد که نهایتا منجر به زیان 14 هزار میلیارد ریالی بانک در سال 96 می شود.

نکته قابل اشاره هزینه های بالای بانک صادرات است که بیشترین سهم از آن به حقوق و مزایا کارکنان اختصاص دارد. تعداد شعب بانک صادرات حدود 2587 شعبه تا پایان شهریور 95 است که قاعدتا باید به سمت بانکداری الکترونیکی و کاستن از تعداد شعب و به تبع ان کاهش هزینه ها قدم بردارد.

با این اوصاف می توان گفت کاهش زیان "وبصادر" در پیش بینی سال 96 تا حدی دور از دسترس است. مگر اینکه موفق به فروش دارایی های ثابت شود. امری که باید در اولویت برنامه های بانک ها قرار گیرد و با فروش دارایی های غیرمولد نقدینگی به بانک تزریق شود و در چرخه تسهیلات به گردش در آید و به رونق برسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ