کد خبر: ۵۱۶۲۱
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۳/۲۳

صادرات رایگان گاز ایران به ترکیه تکذیب شد
وزیر نفت در توضیح با نمایندگان مجلس:

صادرات رایگان گاز ایران به ترکیه تکذیب شد

وزیر نفت صادرات رایگان گاز به ترکیه را تکذیب کرد و توضیحاتی در مورد سابقه این موضوع به نمایندگان مجلس داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بیژن زنگنه که عصر دیروز به همراه مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران برای ارایه توضیح درباره صادرات رایگان گاز به ترکیه کمیسیون انرژی مجلس شورای رفته بود به خانه ملت گفت: این قرارداد فراز و نشیب هایی برای تعدیل قیمت داشته و ترکیه، دوبار مسئله صادرات گاز و قیمت را در داوری بین المللی مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه ایران توانسته با استفاده از ظرفیت ها و پیگیری های شرکت گاز درخواست و ادعاهای ترکیه را در داوری تعدیل کند، افزود: قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه هم اکنون جریان دارد و ایران و شرکت ملی گاز در هیچ موردی جریمه و یا مکلف به پرداخت خسارت به ترکیه نشده است. در این میان ایران طی سال های ٩١ و ٩٥ به کاهش ١٢.٥ و ١٣.٣ درصدی قیمت مکلف شده بود.

این وزیر با بیان اینکه مقرر شده بود کاهش قیمت گاز از چند سال پیش اعمال شود، ادامه داد: بخشی از این پول که طی این سال ها مازاد دریافتی بوده باید به ترکیه بازگردانده شود.

به گفته زنگنه ایران در طی این دوره ١٤.٢ میلیارد دلار از ترکیه بابت صادرات گاز دریافت کرده که با تخفیفی ١٣.٣ درصدی که داوری بین الملی تصویب کرده باید این تخفیف ١٣.٣ درصدی از ١٤.٢ میلیارد دلار به ترکیه به عنوان اعمال کاهش قیمت باز پرداخت شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در قراردادهای بین الملی متعارف بوده و نوعی تسویه حساب محسوب می شود، ادامه داد: صادرات مجانی گاز  به ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد و برای گاز صادراتی، صورتحساب ارسال می شود. بنابراین  ایران به جای پرداخت نقدی بابت مازاد دریافتی، اقدام به صادرات گاز به قیمت روز گاز می کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ