کد خبر: ۵۲۱۶۵
۱۳:۶ - ۱۳۹۶/۴/۱۳

شورای رقابت از قیمت‌گذاری 3 خودرو خارج شد/ واگذاری پالایشگاه ها و خوراک

شورای رقابت از قیمت‌گذاری 3 خودرو خارج شد/ واگذاری پالایشگاه ها و خوراک

رئیس شورای رقابت از آزادسازی قیمت پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۵۰۸ خبر داد و با اعلام جلسه ایی برای واگذاری پالایشگاه ها و خوراک پتروشیمی ها گفت: برخی قراردادهای خودروسازان ترکمنچای بود که دو طرفه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شیوا در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه شورای رقابت قیمت گذاری خودروها را صورت نمی‌دهد بلکه دستورالعمل قیمت گذاری را تدوین و ابلاغ می‌کند، گفت: تورم بخشی از بانک مرکزی دریافت شده و متغیر کیفیت و میزان بهره وری نیز در آن لحاظ شده و در نهایت، ضوابط قیمت گذاری تدوین می شود، بر این اساس برای خانواده پراید و تیبا، افزایش قیمت ۱.۲۵ درصد تصویب شده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت پارس تندر بیش از تندر معمولی بوده افزود: میزان افزایش قیمت پارس تندر و تندر ۹۰ از تولیدات سایپا، ۱.۵۷ درصد در نظر گرفته شده که در این میان، تورم بخشی حدود ۶ درصد در نظر گرفته شده است. همچنین برای محصولات ایران خودرو و خانواده پژو و سمند، متوسط افزایش قیمت، ۲.۶۹ درصد لحاظ شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: از اردیبهشت ۹۵ تا این لحظه، قیمت گذاری بر اساس دستورالعمل قبلی صورت گرفته، این درحالی است که این خودروها همچنان بازار انحصاری دارند و به همین دلیل قیمت گذاری می‌شوند.به خاطر ورود برخی رقبا، پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸ و پژو ۳۰۱ از حیطه قیمت گذاری شورای رقابت خارج شده اند.

شیوا در خصوص نمره منفی دو خودروساز داخلی گفت: ۲.۵ درصد از میزان افزایش قیمت، بابت بهره وری از خودروسازان کسر می شود، چراکه انتظار داریم هر شرکت تولیدکننده، حداقل بهره وری ۲.۵ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته باشد اما اکنون این اتفاق رخ نمی دهد. ضمن اینکه شرکت ها جریمه هم شده اند. چون به هدف تعیین شده در کیفیت نرسیده‌اند.

سهم 80 درصد کیا و هیوندا از واردات

وی در خصوص واردات خودرو از سوی نمایندگی‌های غیررسمی نیز گفت: قانونگذار اعلام کرده ورود هر کالایی به کشور، باید همراه با خدمات پس از فروش باشد، در این بین وزارت صنعت نیز می گوید که نمایندگان غیررسمی، نمایندگی های خدمات پس از فروش ندارند که برای این هم راهکاری در نظر گرفته شد، اما مجدد وزارت صنعت و هیات وزیران تصمیم گرفت نمایندگانی که نتوانند خدمات پس از فروش ارایه دهند، نمی توانند واردکننده باشند اما اینکه این بازار انحصاری است یا نه، به نظر شخص من، انحصار شکل گرفته چراکه کیا و هیوندایی ۸۰ درصد واردات خودرو را انجام می دهند، بنابراین هر یک از این واردکنندگان انحصاری است.

رئیس شورای رقابت گفت: باید قیمت گذاری خودروهای وارداتی در شورا مطرح و آن را مجدد به بحث بگذاریم تا تعیین تکلیف شود. در این میان ادعا می شود واردکنندگان بیش از چند ده نفر هستند که اشتباه است. چراکه سهم بازار مهم است. به این معنا که ممکن است ۱۰۰ واردکننده رسمی نیز وجود داشته باشد ولی سهم بازار ده تا از آنها، دو تا سه خودرو در سال باشد.

شیوا افزود: لذا آن واردکنندگانی که سهم اصلی واردات را دارند، دو واردکننده کیا و هیوندایی هستند. تویوتا نیز سهم پایین تری دارد و جزو واردکنندگان انحصاری است .

تشکیلات انحصاری پراید، خانواده پژو و سمند

وی در پاسخ به سوال شورای رقابت تا چه اندازه عملکرد مثبت داشته، گفت: خودرو وقت زیادی را از شورای رقابت می‌گیرد که می‌تواند به جای آن، در جای دیگری زمان را هزینه کند، اما قانونگذار مسئولیت این کار را به عهده شورا گذاشته و اگر به آن بی‌توجهی شود، تخلف است. پراید تشکیلات انحصاری است و انحصارگر در اقتصاد، همواره به دنبال منافع است، پس باید بر آن نظارت کرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در مورد فولاد و مخابرات نیز به دلیل انحصاری بودن، وارد شده ایم. این درحالی است که پراید، خانواده پژو و سمند انحصاری است. پس نباید قیمتگذاری را به تولیدکننده واگذار کرد، چراکه همه جا امتحان را پس داده و باید بر روی عملکرد آن نظارت کرد. اما در کشورهای دیگر رقابت بسیار بالا بوده و تولیدات بسیار زیاد است بنابراین نیاز به قیمتگذاری وجود ندارد اما در ایران اینطور نیست.

قراردادهای خودروسازان مانند قرارداد ترکمنچای بود

شیوا افزود: به نظر می‌رسد بهبود وضعیت توسط شورای رقابت رخ داده چراکه برخی قراردادهای خودروسازان ترکمنچای بود اما اکنون دوطرفه شده است. بر این اساس شکایت در مورد قیمت، می تواند صورت گیرد، قیمت خودروها، آپشن‌ها و قیمت های جانبی کاملا مشخص باشد. بازار حاشیه نیز در این خودروها حذف شده چراکه تا پیش از این یک پراید از این دست به آن دست، ۵۰۰ هزار تومان حاشیه داشت.

وی اظهار داشت: وقتی بازار راکد هم نباشد، حاشیه بازار هم نباید وجود داشته باشد. البته قیمت هایی که اکنون اعلام شده نیز حداکثر قیمتی و سقف است و خودروسازان مجبور به این افزایش قیمت نیستند. امیدواریم سال 96 نیز خودروسازان افزایش قیمت را تا سقف اعمال نکنند چراکه اکنون رکود داریم.

این مقام مسئول ادامه داد:وزارت صنعت باید بازار خودروها را مدیریت کند.همانطور که برای ثبت نام خودروهای جدید،مردم به سایت‌ ثبت نام خودروسازان هجوم می‌برند این وزارتخانه باید بر اساس دستورالعمل، قیمت منطقی را استخراج کرده و بر ثبت نام ها نظارت داشته باشد. این بخش از کار دیگر به شورای رقابت مرتبط نمی شود.

ورود شورای رقابت به کالاهای انحصاری و جلوگیری از زور گویی

شیوا با اشاره به ورود شورای رقابت به کالاهای انحصاری گفت: قانونگذار مشخص کرده که تشخیص اینکه یک بازار انحصاری یا غیرانحصاری است، به عهده شورای رقابت است و تعیین دامنه تمرکز شدید به عهده شورای رقابت قرار دارد ضمن اینکه دستورالعمل قیمت گذاری نیز باید از سوی این شورا، تدوین شود. در این میان در مورد خودرو، قانونگذار اعلام کرده تورم بخشی، کیفیت و بهره‌وری باید در قیمت‌گذاری خودرو دخیل باشد، بنابراین با این سه شاخصه، عدد و رقم‌ها وارد فرمول شده و کاهش یا افزایش سالانه قیمت خودرو به دست می‌آید.

وی با اشاره به وجود قیمت‌های تهاجمی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم که در اقتصاد ایران، شرکت ها و مجموعه‌های بزرگتر به شرکت های کوچکتر، زور گویی کرده و آنها را از گردونه رقابت خارج کند. بنابراین زمانی که برخی شرکت‌های بزرگ که توانایی اعطای قیمت پایین تر را داشته و به این وسیله، شرکت کوچکتر را از بازار رقابتی حذف کند، شورای رقابت حتما ورود خواهد کرد و اجازه ادامه روند را نمی‌دهد.

جلسه ایی برای واگذاری پالایشگاه ها و خوراک پتروشیمی ها

شیوا در خصوص واگذاری پالایشگاه ها و خوراک پتروشیمی ها نیز گفت: در جلسه روز گذشته شورای رقابت مشخص شد با حضور خبرگان، بحث‌هایی صورت گیرد تا مشخص شود کدام یک از تصمیمات تبعات مثبت برای اقتصاد ایران دارد. البته اگر آنطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، ارز تک نرخی شود، ارز مبادله ای وجود نخواهد داشت و مشکل حل می شود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ