کد خبر: ۵۶۲۲۶
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۵/۱۶

چاپ اسکناس‌های جدید با قابلیت استفاده برای نابینایان و کم بینایان

چاپ اسکناس‌های جدید با قابلیت استفاده برای نابینایان و کم بینایان

رییس‌گروه نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: برای امکان تشخیص مبالغ اسکناس‌ها برای روشندلان، علامات برجسته‌ای در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها جهت ایجاد امکان تشخیص مبالغ به چاپ رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،اعظم آقایی‌پور درخصوص اینکه علی رغم صدور بخشنامه تسهیل خدمات برای نابینایان و کم بینایان برای باز کردن حساب و دریافت دسته چک بدون فرد امین همچنان برخی‌از بانک‌ها از وجود این بخشنامه بی‌اطلاع هستند و برخورد مناسبی با افراد نابینا ندارند به ایلنا گفت: اداره مطالعات و مقررات بانکی این بانک طی بخشنامه ای به مدیران عامل شبکه بانکی اعلام کرد نابینایان در استفاده از کلیه خدمات بانکی (به جز خدمات حساب جاری) با هیچ گونه محدودیتی مواجه نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر نیستند.

وی‌ افزود: نابینایان درخصوص‌ استفاده از خدمات حساب جاری در صورتی که رسما مسئولیت‌های ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.

این مقام مسئول درمورد اینکه چرا همچنان بسیاری از شعب بانک‌ها برای افراد دارای معلولیت و سالمندان مناسب‌سازی نشده و آیا بانک مرکزی ضرورت رعایت استاندارد دسترس‌پذیری محیطی را برای شهروندان دارای محدودیت به بانک‌ها ابلاغ کرده است یا خیر؟ گفت:  طبق ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین مصوب سال ۸۳ مجلس، بخشنامه‌هایی صادر و بر اساس آن بانک‌ها موظف شده‌اند تدابیر لازم به منظور بهره‌مندی مطلوب‌تر جانبازان و معلولین از خدمات شبکه بانکی را در کلیه شعب و واحدهای آن بانک مؤسسه اعتباری اجرا کند.

آقایی‌پور عنوان کرد: در راستای تکریم ارباب رجوع و با توجه به شرایط خاص و پاره‌ای محدودیت‌های فیزیکی پیش روی این عزیزان، با نصب تابلو ویژه جانبازان و معلولین بر روی یکی از باجه‌های پاسخگویی به مشتریان و مراجعین (ترجیحا نزدیک‌ترین باجه به درب ورودی شعب و واحدها) در صورت مراجعه این افراد، ضمن راهنمایی به باجه‌های مخصوص در کوتاه‌ترین زمان ممکن و خارج از نوبت، خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

وی در پاسخ به پرسش بانک مرکزی برای دسترس‌پذیری خدمات بانکی برای افراد نابینا و کم‌بینا چه اقداماتی را انجام داده گفت: اقدامات بانک مرکزی و شبکه بانکی در این راستا شامل نصب سیستم گویا در برخی خودپردازها،استفاده از صفحه کلید برجسته در برخی خودپردازها، سطوح ویژه حرکت نابینان (کفپوش و ...)،استوانه‌های الاستیک هشدار دهنده، ارایه خدمات بانکی بدون مراجعه به شعب،امکان اطلاع از موجودی حساب، پرداخت قبض و مسدودی کارت در سیستم تلفنبانک وامکان بهره‌برداری از سیستم صوتی تلفن بانک بوده است.

رییس‌گروه نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین ارایه خدمات متنوع از جمله انتقال وجه (ساتنا، پایا، سحاب و ...) ، افتتاح حساب، صورتحساب، پرداخت قبض، خدمات چک، حواله ارزی، خدمات تسهیلات و معاملات برخط سهام از طریق اینترنت بانک و نیز امکان بهره‌برداری از درگاه‌های پرداخت جهت خرید انواع کالا و خدمات، کارت شارژ و ارسال پیامک برای مبالغ واریزی و برداشتی از دیگر خدمات بانکی برای این عزیزان است.

آقایی پور درخصوص اینکه چرا دستگاه‌های خودپرداز برای دسترسی افراد دارای معلولیت حرکتی در ارتفاع و شرایط مناسب نصب نمی‌شود و به چه دلیل این دستگاه‌ها برای کاربری مستقل نابینایان مناسب‌سازی نشده گفت: نصب خودپرداز دارای استانداردهایی است که از طرف شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها اعلام می‌شود و در تمامی کشورها نصب و بهره‌برداری از این دستگاه‌ها بر اساس همین دستورالعمل‌ها صورت می‌پذیرد که البته در برخی مکان‌ها به دلیل مشکلات موجود و یا عدم اطلاع کافی پرسنل بانک‌ها، مکان‌یابی دقیق و مناسبی برای این دستگاه‌ها صورت نگرفته که البته درصد بسیار کمی از دستگاه‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: این اداره برنامه‌هایی به منظور ارائه خدمات بهتر به نابینایان و کم بینایان با نصب دستگاه‌های مناسب در مناطقی که بیشتر مورد تردد است، در دست دارد و بدین منظور با سازمان بهزیستی مکاتبه شد که در جواب اعلام کردند راسا با بهزیستی‌های استان‌ مکاتبه کنید. این اداره نیز اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مربوط از سازمان‌های بهزیستی استان‌ها کرد که تاکنون حدود ۲۴ بانک اطلاعات مورد نظر را ارسال کرده‌اند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به درصد کم جمعیت معلولین و جانبازان به کل جمعیت و پراکندگی در کشور، هزینه بالای تبدیل تمامی دستگاه‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی (مانند خودپرداز، کیوسک و ...) شبکه بانکی امکان انجام تغییر و مناسب‌سازی در تمامی دستگاه‌های نصب شده برای بهره‌برداری روشندلان را نداشته و صرفا می‌تواند در سفارش‌های آتی، خرید و نصب دستگاه‌های دارای کیفیت مناسب را مدنظر قرار دهد.

آقایی‌پور افزود: بدین منظور این بانک نیاز دارد تا اطلاع دقیقی از مکان هایی که با نصب ابزار جدید ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی (دستگاه‌های خودپردازد، کیوسک‌های خدمات رسانی بانکی و ...) به منظور ارایه مقرون به صرفه‌ترین و بیشترین میزان خدمات‌رسانی به این عزیزان را داشته باشد.

وی ادامه داد: برای امکان تشخیص مبالغ اسکناس‌ها برای روشندلان، علامات برجسته‌ای در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها جهت ایجاد امکان تشخیص مبالغ به شرح زیر به چاپ رسیده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ